موانع و پیشرفت‌های صادراتی کشور از نگاه متولیان؛ دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند

موانع و پیشرفت‌های صادراتی کشور از نگاه متولیان؛ دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند

موانع و پیشرفت‌های صادراتی کشور از نگاه متولیان؛ دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۶۲ بازدید

موانع و پیشرفت‌های صادراتی کشور از نگاه متولیان؛ دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند

مدیر صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: امنیت استرداد وجوه و امنیت ریسک‌های سیاسی و تجاری را از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران می‌توانیم تامین کنیم و این صندوق 2.8 میلیارد دلار صادرات کشور را طی 9 ماهه سال جاری پوشش داده است.

موانع و پیشرفت‌های صادراتی کشور از نگاه متولیان؛ دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید عبدالله سجادی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان اظهار کرد: چنانچه صادرات در کشور توسعه یابد کرامت، عزت، عظمت، رفاه، آسایش، آرامش، سلامتی و تندرستی در خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: پنج نفر از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان از مشتریان صندوق ضمانت صادرات هستند و فرش قرمز برای سایر صادرکنندگان پهن می‌کنیم.

کرمان بزرگترین استان صادرکننده کشور

مدیر صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: امنیت استرداد وجوه و امنیت ریسک‌های سیاسی و تجاری را از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران می‌توانیم تامین کنیم و این صندوق 2.8 میلیارد دلار صادرات کشور را طی 9 ماهه سال جاری پوشش داده است که 9 درصد صادرات کشور را شامل می‌شود.

سجادی با اشاره به اینکه کرمان به‌عنوان بزرگترین استان صادرکننده کشور مورد توجه صندوق ضمانت صادرات ایران است، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم 100 میلیون دلار پوشش صادراتی را در صندوق ضمانت صادرات ایران برای استان کرمان طی سال آینده قرار دهیم.

وی یادآور شد: صندوق ضمانت صادرات ایران، تجار استان کرمان را طی سال‌های گذشته 210 میلیون دلار پوشش داده است و این در شرایطی‌ست که کرمان ششمین مشتری صندوق است و رتبه نخست صادرات را دارد.

سجادی با اشاره به افزایش 200 میلیون یورویی اعتبار صندوق ضمانت صادرات ابراز داشت: دومین رتبه دریافت‌کننده خسارت از صندوق به استان کرمان اختصاص دارد و صندوق در زمینه بیمه و ریسک تجارت خدماتی را برای 18 نوع محصول به مشتریان ارائه می‌دهد.

سفیر بنگلادش خواستار افزایش ارتباطات بازرگانی ایران با کشورش شد

گوسال اعظم‌سارکار سفیر بنگلادش در ایران خواستار افزایش ارتباطات بازرگانی بین ایران و کشورش شد و اظهار کرد: کرمان ظرفیت بازرگانی و فعالیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و به اقتصاد ایران هم کمک می‌کند.

وی بیان داشت: استان کرمان فعالیت اقتصادی زیادی در بخش صادرات دارد و می‌تواند ارتباطات اقتصادی با کشور بنگلادش هم داشته باشد.

اعظم‌سارکار با اشاره به اینکه ارتباطات زیادی بر اساس تاریخ بین ایران و بنگلادش بوده است، خواستار افزایش ارتباطات بازرگانی ایران با کشورش شد و خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاران ایرانی به بنگلادش بیایند می‌توانیم، تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

رسیدن حجم صادرات غیرنفتی ایران به 70 میلیارد دلار علی‌رغم تحریم‌های شدید

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم تجارت در بخش صادرات غیرنفتی کشور طی سال جاری از 63 میلیارد دلار عبور کرده است و به حدود 70 میلیارد دلار تا پایان سال جاری می‌رسیم

سیدمجتبی موسویان اظهار کرد: حجم تجارت در بخش صادرات غیرنفتی کشور طی سال جاری از 63 میلیارد دلار عبور کرده است و به حدود 70 میلیارد دلار تا پایان سال جاری می‌رسیم و این رقم در زمانی به دست آمد که شدیدترین تحریم‌ها را تجربه کردیم.

وی بیان داشت: موج فشارهای تحریمی طی سه سال گذشته افزایشی بوده است و شیوع کرونا نیز اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد و همه کشورها را با کاهش واردات و صادرات مواجه کرده است و فقط کشوری مانند چین توانست بر این شوک غلبه کند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ابراز کرد: بانک جهانی اعلام کرده اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد 10 تا 15 درصد به صورت میانگین بوده است.

موسویان افزود: طی 25 سال گذشته 69 رایزن بازرگانی را به کشورهای مختلف اعزام کردیم و فعلا دو رایزن بازرگانی داریم و 5 رایزن برای اعزام آماده هستند و برای ترکیه، پاکستان و هند هم افرادی را به عنوان رایزن بازرگانی در نظر گرفته‌ایم و از 300 داوطلب برای رایزنی فقط دو نفر انتخاب می‌شوند، زیرا استانداردها بسیار سخت است.

وی یادآور شد: سال گذشته موافقت‌نامه تجاری با اوراسیا را داشتیم و صادرات ما به کشورهای این حوزه افزایش یافت و ارقام صادرات نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه تا دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: کرمان از استان‌های شاگرد اول در تجارت خارجی و صادرات است و صادرات پسته و مغز پسته در بین 20 محصول اول کشور دارای رتبه دوم است و ممکن است در دو ماه آینده به عنوان نخستین محصول هم مطرح شود.

موسویان با اشاره به اینکه استان کرمان در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی ظرفیت خوبی دارد، بیان داشت: اگر بتوانیم تولید محصولات غذایی و میوه‌های خارج فصل استان کرمان در جیرفت را افزایش دهیم، بازار بزرگ 35 میلیون دلاری در روسیه دارد.

تصمیمات خلق‌الساعه موجب گرفتاری صادرکنندگان می‌شود

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: علاوه بر تحریم و شیوع ویروس کرونا همچنین تصمیمات خلق‌الساعه مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

مظفر علیخانی اظهار کرد: باید آسیب‌شناسی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور انجام شود و راه‌حل‌ها برای تقویت تولید و صادرات کشور را ارائه دهیم.

وی بیان داشت: ارج گذاشتن به صادرات و صادرکنندگان و ارزشی کردن این فعل مهم برای کمک به اقتصاد کشور امری مهم است و صادرکنندگان بزرگ که خادمان کشور هستند را به جوانان و آحاد مردم معرفی کنیم.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: ارزآوری، اشتغالزایی، تولید و توزیع ثروت، صدور فرهنگ و رنگین کردن سفره مردم از جمله کارکردهای صادرات است و در صدر اسلام هم بازرگانان بودند که اسلام را به نقاط مختلف دنیا گسترش دادند.

علیخانی ابراز داشت: علاوه بر تحریم و شیوع ویروس کرونا همچنین تصمیمات خلق‌الساعه مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است و این در حالی‌ست که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث اقتصاد مردمی، درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد و کارآفرینی را مورد عنایت قرار داد و مجلس و دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی برای تاب‌آوری اقتصاد تلاش کردند.

وی تصریح کرد: 26 درصد رشد صادرات را در استان کرمان طی سال جاری تجربه کردیم که این مهم ناکامی را نصیب بدخواهان کشور می‌کند و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی بین فعالان اقتصادی و دولتمردان هستیم تا به بهبود محیط کسب و کار کمک کند.

علیخانی با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی از هم جدا نیستند، اضافه کرد: این طور نمی‌شود که تعامل سیاسی مساعد نباشد و ما بازارها را تسخیر کنیم و تاکنون هم تجار ما بر اساس تجربه و دانش این توفیقات را به‌دست آورده‌اند.

وی متذکر شد: در حوزه صادرات رشد منفی 20 را در سطح کشور تجربه می‌کنیم در صورتی که این رقم باید مثبت 20 درصد باشد و زمانی می‌توانیم جشن صادرات را برگزار کنیم که صادرکنندگان با مانع و سرعت‌گیر روبه‌رو نباشد.

علیخانی افزود: زمانی جشن صادرات معنا دارد که زمانی صادرکننده در خیابان‌ها می‌رود، مردم و گروه‌های مرجع او را نشان دهند که وی سرمایه‌گذاری و تولید کرده، مالیات، خمس و زکات می‌دهد، به مسئولیت‌های اجتماعی عمل کرده است و مجسمه تولیدکننده و صادرکننده را با طلا بسازیم و در میدان مرکزی نصب کنیم و نسبت به این خادمان صدیق سر تعظیم فرود آوریم زیرا آنها، خادمانی هستند که با سرمایه‌گذاری خود تولید ثروت کرده و با پرداخت مالیات به دولت کمک می‌کنند و درب زندان‌ها را با ایجاد شغل می‌بندند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: انتظار این است در طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی که در دستور کار مجلس قرار دارد، تلاش کنیم استقلال، جایگاه ملی و بین‌المللی اتاق تقویت شود و تعامل دولت و بخش خصوصی افزایش یابد و صدای بخش خصوصی رساتر شنیده شود و صادرات در ریل سرعت قرار گیرد تا بتوانیم با حمایت موثر و تعیین‌کننده دولت و مجلس پرچم سه رنگ را در بازارهای مختلف دنیا برافراشته کنیم.

انتهای پیام/80019/ق/ر