ضربه کرونا بر پیکره سینما/کرونا با اقتصاد سینماهای آذربایجان‌غربی چه کرد؟

ضربه کرونا بر پیکره سینما/کرونا با اقتصاد سینماهای آذربایجان‌غربی چه کرد؟

ضربه کرونا بر پیکره سینما/کرونا با اقتصاد سینماهای آذربایجان‌غربی چه کرد؟


جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۵۳ بازدید

ضربه کرونا بر پیکره سینما/کرونا با اقتصاد سینماهای آذربایجان‌غربی چه کرد؟

شیوع کرونا یک واقعه تلخ تاریخی است و اتفاقی که خسارت‌های جبران ناپذیر بزرگ مالی و جانی به بشر وارد کرد به طور تقریبی بیشتر مشاغل، مستقیم یا غیرمستقیم با این بیماری فراگیر رودررو شدند و به خاطر شیوع آن خسارت دیدند که سینماهای ایران از قاعده مستتثنی نبودند و دچار خسارت سنگینی شدند.

ضربه کرونا بر پیکره سینما/کرونا با اقتصاد سینماهای آذربایجان‌غربی چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شیوع کرونا یک واقعه تلخ تاریخی است و اتفاقی که خسارت‌های جبران ناپذیر بزرگ مالی و جانی به بشر وارد کرد به طور تقریبی بیشتر مشاغل، مستقیم یا غیرمستقیم با این بیماری فراگیر رودررو شدند و به خاطر شیوع آن خسارت دیدند که سینماهای ایران از قاعده مستتثنی نبودند و دچار خسارت سنگینی شدند.

دسته مشاغل سینما از سازندگان و تولیدکنندگان فیلم، تا پخش‌کنندگان و سینماداران و کارکنان سالن‌های سینما از اولین مشاغلی بودند که طعم ضرر و زیان کرونا را درک کردند سالن‌های سینما در اغلب کشورها در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا چراغشان خاموش و تعطیل شدند کشورمان نیز از این قاعده مستثنی نبود و پس از تایید اولین نمونه‌های بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور و به تبع در استان، تمام اجتماعات و فعالیت‌های هنری از جمله سینما در ابتدا برای یک هفته و پس از آن تا آخر سال۹۸ و در نهایت تا پایان بهار۹۹ تعطیل شدند.

جرقه‌های اولیه بحران کرونا در بازار سینما در همان روزهای میانی اسفندماه و در جریان رقابت فیلم‌سازها برای اکران فیلم‌هایشان در نوروز زده شد.

از اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد و همزمانی این وضعیت با فصل پررونق «اکران نوروزی» تبدیل به خسارتی جبران ناپذیر و مضاعف برای چرخه اقتصادی سینمای ایران در آستانه سال ۹۹ شده است.

هرچند هنوز نقطه پایانی برای این تعطیلات مشخص نشده و حتی به ‌فرض عبور از بحران کرونا معلوم نیست چه زمانی سینماهای کشور می‌توانند فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند و میزبان مخاطبان باشند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا همین امروز هم "کرونا" یکی از سنگین‌ترین ضربه‌ها را به اقتصاد نیمه‌جان سینمای ایران وارد کرده است.

کرونا افتتاح پردیس سینمایی ارومیه را به تعویق انداخت

احد هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به خسارت‌های وارده بر سینماهای آذربایجان‌غربی بر اثر کرونا  اظهار داشت: با توجه شیوع کرونا در اسفند ماه ۹۸ و بر اساس مصوبه کشوری سینماها تعطیل شد با توجه به شرایط حاکم بر جامعه نیز بازگشایی چند روزه سینماها طی ماه‌های گذشته تاثیر چندانی بر استقبال از فیلم‌ها و سینماها نداشت چرا که فیلم های جدیدی اکران نشدو فیلمسازان به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال خوب از سوی مردم رقبت چندانی برای تولید فیلم‌های جدید نداشتند.

رییس حوزه هنری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد سینما صد در صد بود و به طور کل فعالیت سینما را تعطیل کرد.

هوشمند با اشاره به استقبال مردمی در خصوص جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: استقبال مردمی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قابل مقایسه با سال گذشته نبود و این استقبال بسیار کاهش داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی سینماها با حساسیت بیشتر اجرا می‌شود اما باز استقبال خوبی در این خصوص وجود نیامد.

رییس حوزه هنری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه کرونا افتتاح پردیس سینمایی ارومیه را به تعویق انداخت، یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده امسال قرار بر این بود که پردیس سینمای ارومیه افتتاح شود، در این راستا بودجه مورد نظر محقق نشد و بایستی یاد آور شد بودجه اصلی از محل فروش بلیط تامین می‌شود که کرونا باعث شد میزان فروش بلیط کاهش یافته و بودجه مورد نظر برای اتمام پروژه پردیس سینمای ارومیه تامین نشود.

وی یادآور شد: طی سال گذشته تعداد ۲۴ فیلم برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده بود و امسال این میزان به ۱۶ فیلم کاهش یافته بود که نشان دهنده رقبت پایین فیلمسازان برای اکران و تهیه فیلم بود که همه این موارد تحت تاثیر شیوع ویروس منحوس کرونا بوده است.

کاهش ۵۰ درصدی استقبال از "سی و نهمین جشنواره فیلم فجر" در ارومیه نسبت به سال گذشته 

مدیر سینماهای حوزه هنری آذربایجان غربی از کاهش ۵۰ درصدی استقبال مردم از آثار اکران شده

"سی و نهمین جشنواره فیلم فجر" در سینماهای ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.

مسعود یکانی در این خصوص با اشاره بر وضعیت ��اص اکران در این دوره از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اجرا شده، افزایش قیمت بلیط‌های جشنواره و همچنین اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت سینماها به اکران این آثار شاهد کاهش استقبال مردم در این دوره از جشنواره بودیم.

وی افزود: سال گذشته در ارومیه نزدیک به ۲ هزار نفر به تماشای آثار سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نشستند که این تعداد طی امسال به یک هزار نفر کاهش پیدا کرد.

مدیر سینماهای حوزه هنری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در این راستا فیلم های سینمایی« ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، « شیشلیک » از رضا عطاران و« بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی به ترتیب بیشترین مخاطبان را در شهرستان ارومیه به خود اختصاص دادند.

خاطر نشان می‌شود آثار "سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر" با ۱۶ اثر سینمایی از ۱۵ تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری در سینماهای انقلاب و ایران شهرستان ارومیه اکران شدند.

فارغ از جنبه‌های هنری فیلم و سینما، شایان ذکر است آنچه باعث حیات و بقای سینما می‌شود وجه اقتصادی آن است و بخش مهمی که با ظهور پدیده بی‌سابقه‌ای به نام کرونا ضربات سهمگینی خورد و با ادامه این روند، احتمالا تا مدت‌ها این خسارت جبران ناپذیر باشد، توقف تولید پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی، تعطیلی طولانی‌مدت سالن‌های سینما و تعدیل و اخراج برخی پرسنل ناوگان نمایشی کشور، بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشتی تعداد زیادی از سینماگران و خسارات مالی فراوان و چندین میلیادری به صنعت سینما، از جمله بحران‌هایی است که سینمای ایران با آن مواجه است و حتی تصمیمات و حمایت‌های مالی سازمان سینمایی در قالب اعطای وام و حتی پرداخت بدهی سینماداران به صاحبان آثار سینمایی و تمهیداتی از این قبیل نیز جبران کامل خسارات را نمی‌کند.

انتهای پیام/ی