غیرت گیل‌زن رشتی و تحقق اقتصادی مقاومتی

غیرت گیل‌زن رشتی و تحقق اقتصادی مقاومتی

غیرت گیل‌زن رشتی و تحقق اقتصادی مقاومتی


سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۳۵ بازدید

غیرت گیل‌زن رشتی و تحقق اقتصادی مقاومتی

رقیه باقری یکی از هزاران بانوی کارآفرین در کشور است که با هزینه اندک به پرورش قارچ در یک کارگاه کوچک مشغول بوده و به درآمد نسبتاً خوبی در این حوزه رسیده است.

غیرت گیل‌زن رشتی و تحقق اقتصادی مقاومتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی یکی از ابزارهای غیرقانونی استکبار و آمریکا برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی و مردم بوده است به‌طوری‌که بعد از تسخیر لانه جاسوسی توسط ایران و دانشجویان پیرو خط امام (ره) قانون تحریم نظام جمهوری اسلامی ایران را به اجرا گذاشته و این تحریم بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب کماکان ادامه دارد.

اقتصاد ایران شرایط بسیار خاص و منحصربه‌فردی را شاهد است زیرا جمهوری اسلامی شدید و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اعمال‌شده علیه یک را تحمل کرده و حتی اجازه فروش یک بشکه نفت را در جهان ندارد و در این مواقع حساس و بحرانی ایجاد نوآوری برای حل مشکلات اقتصادی ضرورت بسیار زیادی دارد به همین منظور بود که مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن سال ۹۲ مدل اصلی برای کشور را مدل اقتصاد مقاومتی اعلام کرده و در دیدار با کارآفرینان در سال ۸۹ به تشریح این برنامه پرداختند.

مقام معظم رهبری لازمه درست اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی را اولویت قرار دادن این برنامه در ساختار اقتصادی، سیاسی و صنعتی کشور می‌دانند و در فرمایشات خود بارها اقتصاد مقاومتی را مردمی دانسته و بازیگر و معمار اصلی این برنامه را بخش خصوصی معرفی کرد و به این منظور همگان نقش مشاغل خانگی را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم می‌دانند.

کار در منزل و مشاغل خانگی یکی از شغل‌هایی است که برای مردم به‌ویژه بانوان ویژگی و جذابیت‌های خاص خودش را داشته و بسیاری از مشکلات کشورهای مدرن را برطرف کرده است، زیرا امروزه کسب‌وکارهای خانگی از بخش‌های حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند.

کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می‌شوند. همچنین برای جوانان، کسب‌وکارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی است، زیرا راه‌اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب‌وکار ساده و آسان است

استان گیلان دارای ظرفیت خوبی به لحاظ گردشگری، صنعتی، کشاورزی بوده و همین امر توجه به مشاغل خانگی و همچنین تولید محصولات مختلف را بیش از بیش نمایان کرده و در این خصوص اقدامات خوبی در گیلان انجام‌شده است، به این منظور امروز به سراغ یک مرکز تولید قارچ در گیلان رفته تا از چگونگی این میزان از تولید در طی مدت بسیار کوتاه آگاه شوم.

 

در مسیر راه برای رسیدن به مرکز تولید قارچ تصور امکانات بسیار زیاد در یک کارگاه بسیار زیاد را داشتم ولی به‌محض ورود به مقصد موردنظر با یک‌خانه مسکونی و کارگاه نسبتاً کوچ مواجه شده و با خود گفتم مگر می‌شود در این مکان این‌چنین درآمد نسبتاً خوبی کسب کرد.

بانوی کارآفرین گیلانی می‌گوید مدت‌ها ایجاد اشتغال خانگی در ذهنم بود و بعد از مدتی به فکر پرورش قارچ در یک انبار کوچک افتاده و در آذرماه و خرید خاک مدنظر به پرورش قارچ مشغول شده و یک ماه و نیم بعد کم‌کم قارچ در این بار شروع به جوانه زدن کرده و تولید خود ر ا آغاز کردم.

به گفته رقیه باقری ابتدا برای آغاز کار پرورش قارچ با مخالفت‌هایی در این خصوص مواجه شدم ولی به کار خود اعتقاد قلبی داشتم و در طی این مدت بدون دریافت حتی یک ریال تسهیلات و با ۶۵ میلیون تومان یک‌تن و ۷۰۰ کیلو قارچ پرورش داده و تاکنون ۲۴ میلیون تومان برای بنده کسب درآمد شده است.

این بانوی کارآفرین گیلانی خود را کشاورز زاده می‌داند و می‌گوید هرساله در دو هزار هکتار از اراضی شالیزاری برنج کاشته و امسال با درآمد حاصله از فروش برنج‌کار پرورش ق��رچ خود را آغاز و اکنون به درآمد نسبی رسیده‌ام.

تاکنون برای پنج نفر در این کارگاه پرورش قارچ اشتغال‌زایی شده و وقتی از خانم باقری درباره چرایی عدم گسترش کارگاه خود پرسیدم و گفت: آرزو من افزایش پرورش قارچ و ایجاد اشتغال بیشتر است ولی اکنون خاکی که برای پرورش قارچ مورداستفاده قرار می‌گیرد از ۱۳ میلیون تومان به ۱۶ الی ۱۷ میلیون تومان رسیده است، لذا به‌منظور گسترش این کارگاه نیاز به دریافت تسهیلات است.

 

یکی از مواردی که اکثر کارآفرینان مشاغل خانگی به آن اذعان دارند عدم‌حمایت اداره از این دست اشتغال است زیرا تسهیلات آن‌چنانی به مشاغل خانگی تعلق نگرفته و همچنین در صورت بیمه بودن هم تسهیلاتی به آن فرد اعطا نمی‌شود، ولی به گفته باقری صندوق کارآفرینی کوثر کمک بسیار خوبی به آنان کرده و قرار است ۲۵ میلیون تومان توسط بخش تسهیلات بسیج سازندگی در اختیار من برای گسترش این کارگاه قرار دهد.

به گفته کارشناسان بهترین و شاید کارآمدترین اقدام پسندیده به‌منظور کاهش نرخ بیکاری اشتغال‌زایی در منازل است ولی در مقابل باید مسؤولان در جهت اقتصاد مقاومتی با حمایت‌های خود تسهیلات ویژه‌ای را برای محقق ساختن این امر مهم در نظر گرفته و همه تلاش خود را انجام دهند.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/س