برای یادگیری و آموزش هوش مصنوعی باید چه کار کنم؟

برای یادگیری و آموزش هوش مصنوعی باید چه کار کنم؟

از هوش مصنوعی خوشم آمده اما نمی‌دانم برای آموزش هوش مصنوعی باید از کجا شروع کنم؟


شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۷۰ بازدید

برای یادگیری و آموزش هوش مصنوعی باید چه کار کنم؟

“از هوش مصنوعی خوشم آمده اما نمی‌دانم برای آموزش هوش مصنوعی باید از کجا شروع کنم؟” “برای هوش مصنوعی باید چه زبان‌های برنامه نویسی را بلد باشم؟” “ریاضی چقدر برای یادگیری هوش مصنوعی اهمیت دارد؟” اگر شما هم جزء کسانی هستید که به هوش مصنوعی علاقمندید ولی نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، ما در این مقاله قصد داریم که تمام اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

در چند سال اخیر هوش مصنوعی به یکی از جذاب‌ترین رشته‌های تحصیلی و یکی از پر متقاضی‌ترین شغل‌ها تبدیل شده است. همین مسئله باعث شده که بسیاری از کسانی که با علوم کامپیوتر آشنا هستند و یا زبان‌های برنامه نویسی را بلد هستند، به سمت هوش مصنوعی بروند. اما یادگیری هوش مصنوعی بسیار متفاوت‌تر از تنها برنامه نویسی و کد زدن و این‌ها است و تنها به زبان‌های برنامه نویسی مثل متلب، پایتون و … محدود نمی‌شود.

برای یاد گرفتن هوش مصنوعی نه تنها باید زبان‌های برنامه نویسی مورد نیاز و مباحثی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را آموزش ببینید، بلکه باید توانایی‌هایی مانند فرمول سازی، حل مسئله و معادلات ریاضی سخت را نیز فرا بگیرید. تازه علاه بر این‌ها باید آشنایی حداقلی با مباحث آمار و احتمالات داشته باشید.

یادگیری و آموزش هوش مصنوعی چه فرصت‌هایی را برای من ایجاد می‌کند؟

به زندگی روزمره خود نگاه کنید. چند بار در روز از اینستاگرام استفاده می‌کنید؟ چند بار از در گوگل چیزی را جستجو می‌کنید؟ گیم‌های جذابی که در روز بازی می‌کنید و گاهی از هوشمندی کاراکترهای مقابل حرصتان می‌گیرد. چند بار از مترجم‌های آنلاین مثل گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنید؟ چند بار با برنامه‌هایی مثل اسنپ چت به همراه دوستان یا خانواده یا به تنهایی عکس‌های بامزه می‌گیرید؟ تکنولوژی خوابیده پشت همه‌ی این‌ها هوش مصنوعی است. البته نه تنها این‌ها بلکه تمام اتفاقات هوشمندی که در دنیای مجازی شما را شگفت زده می‌کند نیز، مثلا زمانی که می‌خواهید خرید اینترنتی کنید و سایت به شما پیشنهادهای مناسبتان را ارائه می‌دهد یا زمانی که چیزی را جستجو می‌کنید و پیشنهادات دیگری برای شما لیست می‌شود و…، همه کار هوش مصنوعی است.

همه‌ی آنچه که گفته شد یعنی فرصت‌های بیشتر شغلی در زمینه هوش مصنوعی. هر چه که زندگی انسان‌ها بیشتر تکنولوژی محور می‌شود، هوش مصنوعی به رکن اساسی اما پنهانی تبدیل می‌شود که در همه جا باید باشد. همین مسئله وجود تعداد بیشتری متخصص هوش مصنوعی را می‌طلبد. تازه علاوه بر همه این‌ها در نظر بگیرید که هر روز به تعداد برنامه‌های جدید و تکنولوژی‌های جدیدی که برگرفته از هوش مصنوعی هستند و برای توسعه آن‌ها به متخصصان هوش مصنوعی نیاز است نیز اضافه می‌شود.

همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که یادگیری هوش مصنوعی چه فرصت‌های عظیم کاری را در پیش روی شما قرار می‌دهد. علاوه بر فرصت‌های کاری موجود، هر چه بیشتر با هوش مصنوعی و توانایی‌های مختلف آن آشنا می‌شوید، خودتان می‌توان به کمک خلاقیت و نیازهایی که در جامعه وجود دارد، می‌توانید به سراغ تولید محصولات هوشمند جدید بروید و با عرضه آن‌ها به بازار برای خودتان کسب و کاری نوین و بیزینسی بی همتا ایجاد کنید.

برای برخورداری از فرصت‌هایی که گفته شد باید هوش مصنوعی را یاد بگیرید. خبر خوب این است که منابع بسیار زیادی در دسترس شما هستند که می‌توانید به سراغ آن‌های بروید و یادگیری هوش مصنوعی را شروع کنید. حتی اگر زمان کلاس رفتن را نیز ندارید دوره‌های اینترنتی بسیار خوبی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. ما در ادامه مقاله برخی از این دوره‌های فوق‌العاده را معرفی می‌کنیم.

چگونه یادگیری هوش مصنوعی را شروع کنم؟

در نظر بگیرید که هوش مصنوعی با همه‌ی جذابیت‌های بیشمارش و منابع زیادی که برای یاد گرفتن آن در اختیار دارید، چیزی نیست که راحت به آن مسلط شوید. صرف اینکه موضوع جالبی است و فرصت‌های بسیاری را پیش روی شما قرار می‌دهد دلیل نمی‌شود که به سراغ آن بروید. اگر در همان جایی که هستید تمام تلاش خود را بکار ببندید و به بهترین خودتان تبدیل شوید نیز فرصت‌های کاری بسیار زیادی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. اما اگر واقعا می‌خواهید به سراغ هوش مصنوعی بیایید قبل از هرچیزی باید در مورد مبحث‌های مختلف هوش مصنوعی مطالعه کنید و ببینید که د رکدام زمینه می‌خواهید به فعالیت بپردازید. پس از آن نیز به این موارد توجه کنید:

در نظر داشته باشید که برای یادگیری هوش مصنوعی داشتن پیشینه و پایه قوی ریاضی اهمیت بسیار زیادی دارد. هر بخش هوش مصنوعی به طور مستقیم نیاز به ریاضیات دارد. برای یادگیری ماشین شما نیاز دارید تا بر مباحث مختلف جبر خطی مسلط باشید. برای آموزش شبکه‌های عصبی به قدرت محاسبات نیاز دارید. تازه علاوه بر همه‌ی این‌ها نیاز است از آمار و احتمالات نیز سر در بیاورید. پس قبل از هرچیزی اگر پایه ریاضی قوی ندارید به سراغ تقویت آن بروید و همه مشکلاتتان را با ریاضی حل کنید!

نمی‌شود با یک دست چند هندوانه بلند کرد!

هوش مصنوعی هم مثل تمام رشته‌های دیگر به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود مثل پردازش گفتار، پردازش متن و…. . قبل از هرچیزی مشخص کنید که به چه چیزی علاقه دارید و کدام بخش برای شما جذابیت دارد و آموزش‌های متناسب با همان بخش را ببینید.

مباحث مورد نیاز را بشناسید

هر کدام از زمینه‌های هوش مصنوعی که قصد یادگیری و فعالیت در آن را دارید دارای مباحث مختلفی می‌باشد. لازم است که قبل از شروع یادگیری آشنایی مختصری با مباحث پیدا کنید تا بتوانید یک نقشه راه برای یادگیری خودتان ترسیم کنید و از آن پیروی کنید.

دوره‌ها و منابع خوب را بشناسید.

یک تحقیق جامع و مفصل درباره دوره‌ها و منابع در مباحثی که قصد یادگیری آن را دارید داشته باشید. دوره‌های مختلف را بشناسید و ببینید کدام یک برای شما مناسب است. کتاب‌های بسیاری نیز از سطح مبتدی تا پیشرفته برای یادگیری وجود دارند که با سرچ ساده می‌توانید آن‌ها را بیابید. علاوه بر آن دوره‌های آنلاین بسیاری هستند که می‌توانند به یادگیری کمک زیادی کنند. سعی کنید بهترین دوره‌های آنلاین را نیز بیابید و از آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر تسلط خوبی بر زبان انگلیسی داشته باشید نیز می‌توانید از دوره‌های آنلاین اینترنتی به زبان انگلیسی بهره ببرید که هم کیفیت بسیار مطلوبی دارند و هم منابع رایگان بسیاری نیز در دسترس شما خواهند داد.

برخی از دوره‌های آنلاین به زبان‌ انگلیسی که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید عبارتند از:

Google AI

این پروژه توسط گوگل راه اندازی شده تا به مردم آموزش دهد که هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند. این دوره برای کسانی که در هوش مصنوعی کاملا مبتدی هستند و تازه می‌خواهد با هوش مصنوعی و اصول یادگیری ماشین آشنا شوند بسار کاربردی است. در این دوره مفاهیمی همانند TensorFlow و اصول مهم طراحی شبکه‌های عصبی نیز بررسی می‌شوند.

دوره یادگیری ماشین دانشگاه استنفورد

این دوره توسط بنیان گذار Google Brain، اندرو انگ، در وبسایت Coursera تدریس می‍شود. شما هم می‌توانید در این دوره به صورت رایگان شرکت کنید و هم می‌توانید با پرداخت هزینه مدرک این دوره را نیز دریافت نمایید که اعتبار زیادی دارد. شما در این دوره با مثال‌هایی در مورد فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از زندگی واقعی مانند مکانیسم‌های پیشرفته جستجوی وب و تشخیص گفتار آشنا می‌شوید و هم چنین چگونگی یادگیری شبکه های عصبی را نیز می‌آموزید.

دوره اصول پایه یادگیری عمیق Nvidia در حوزه یادگیری ماشین

یکی دیگر از دوره‌های بسیار خوب برای کسانی که به گرایش بینایی ماشین علاقه دارند، این دوره می‌باشد. این دوره اصول فنی لازم در مبحث بینایی ماشین را به شما آموزش می‌دهد و کاربردهای عملی طبقه بندی اشیاء و تشخیص اشیاء را نیز در بر می‌گیرد.

البته کتاب‌های مختلفی نیز در زمینه آموزش هوش مصنوعی به مبتدیان وجود دارد که برای آشنایی با آن‌های می‌توانید مقاله معرفی کتاب‌های مهم در زمینه هوش مصنوعی ما را مطالعه نمایید.

چالش زبان برنامه نویسی

نکته‌ای که وجود بسیاری از افراد در بدو شروع آموزش هوش مصنوعی می‌پرسند که بهتر است کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرم. جواب آن است که مهم نیست کدام زبان برنامه نویسی را یاد می‌گیرید و مهم این است که به آن زبان تسلط پیدا کنید. اما بهتر است برای انتخاب زبان برنامه نویسی به سراغ زبان‌هایی بروید که منابع کتابخانه‌ای و ابزار با کیفیتی برای آن در اختیار داشته باشید و دیگر آنکه زبان برنامه نویسی که انتخاب می‌کنید عملکرد برجسته‌ای داشته باشد. معمولا محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه هوش مصنوعی Python یا C ++ یا Java یا C یا Octave هستند.

کارآموزی هوش مصنوعی، سکویی برای پرواز!

اهمیت دوره‌های کارآموزی برای رسیدن به اهداف حرفه‌ای و برداشتن قدم‌های اولیه به شکلی استوار بر کسی پوشیده نیست. در دوره‌های کارآموزی افرادی که قصد ورود به یک حرفه‌ای را دارند، می‌توانند توانایی‌ها خود را بیازمایند، نقاط قوت و ضغف‌شان را شناسایی کنند و با ارزیابی کلی ظرفتیت‌هایشان در طی این دوران، استعداد واقعی خود را کشف کنند. برای آغاز راه حرفه‌ای در حوزه هوش مصنوعی نیز مسئله به همین شکل می‌باشد. با شرکت در یک دوره کارآموزی با کیفیت و کار کردن در کنار متخصصان حوزه هوش مصنوعی می‌توانید به اهداف خودتان در حوزه هوش مصنوعی دست یابید و به یک متخصص یا کارآفرین در این حوزه تبدیل شوید.

مسئله‌ای که متقاضیان یادگیری هوش مصنوعی در ایران با آن روبه‌رو هستند، آن است که به دلیل نوپا بودن حوزه هوش مصنوعی در ایران، در حال حاضر شرکت‌های محدودی در این حوزه وجود دارند و فعالیت می‌کنند. اکثر این شرکت‌ها نیز یا کارآموز نمی‌پذیرند یا برنامه مدونی برای آموزش متخصصان هوش مصنوعی و کشف استعداد و توانایی آن‌ها ندارند. به همین دلیل یافتن یک دوره کارآموزی مناسب و شرکت در آن یک چالش بزرگ برای افرادی است که در ایران به دنبال شروع فعالیت حرفه‌ای در حوزه هوش مصنوعی هستند.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی: آنچه اکنون باید بدانید

همانطور که میدانید؛ هوش مصنوعی یکی از ابزار هایی است که این روز ها زیاد متدامل شده است؛ اما اگر شما هم مانند تعداد زیاد دیگری از افراد در استفاده از محبوب‌ترین ربات چت هوش مصنوعی تازه وارد هستید، نگران نباشد همه چیزهایی را که برای شروع نیاز دارید و راه‌های مختلف استفاده از این ابزار در ادامه این مطلب آمده است؛ تنها کافی است همراه ما باشید.

هوش مصنوعی، محبوب‌ترین تلاش شرکت Open AI تاکنون هست؛ انقلاب هوش مصنوعی از زمان راه‌اندازی آن در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز کرده شده است. جالب هست بدانید چت ربات هوش مصنوعی بر سرفصل‌های خبرها تسلط داشته است و ذهن کسانی را که توییتر، گوگل، آمازون، مایکروسافت، متا را اجرا می‌کنند، به خود مشغول کرده است. سایر کارشناسان فناوری نیز اخیرا مجذوب برچسب های موسیقی، در این ابزار شده اند؛ از طرفی دیگر مدل زبان هوش مصنوعی به سریع‌ترین برنامه در حال رشد در تمام دوران تبدیل شد و حتی از Tik Tok پیشی گرفته است.

در این مودل هوش مصنوعی که به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود؛کاربران ایده‌های خلاقانه‌ای برای درخواست‌ها ارائه می‌کنند، مانند پرسیدن سؤال در جستجوی پاسخ‌های خنده‌دار، ایجاد محتوا، بهبود مهارت‌های نوشتاری یا اکسل خود، یافتن و تصحیح یک اشکال در کد، یا خلاصه کردن یک کتاب. برخی حتی تعجب می کنند که چت ربات هوش مصنوعی می تواند جایگزین برنامه نویسان، نویسندگان و حتی پزشکان شود و چگونه می تواند صنایع مختلف را متحول کند.

در تمام این زمینه ها، یک چیز واضح است: نبوغ این ابزار هوش مصنوعی در این نیست که ایده آن چقدر نوآور است، بلکه در این است که چگونه تولید متن را خوب انجام دهد و همچنین در دسترس بودن و استفاده آسان از آن نیز مورد توجه هست؛ افراد می‌توانند با هوش مصنوعی تعاملات متنی و مکالمه‌ای را برقرار کنند و این تبادلات می‌تواند به همان اندازه طبیعی باشد که گویی در حال گفتگو با شخص دیگری هستید.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی

حال که با هوش مصنوعی آشنایی بیشتری پیدا کردید؛ نحوه استفاده از آن را شرح خواهیم داد.

یک حساب Open AI ایجاد کنید

در مرحله اول شما باید به سایت chat.OpenAl.com مراجعه کنید و یک حساب کاربری با یک آدرس ایمیل یا یک حساب Google یا Microsoft خود ایجاد کنید؛ زیرا برای ورود و دسترسی به هوش مصنوعی باید یک حساب کاربری در وب سایت Open AI ایجاد کنید.

اگر قبلاً هیچ حساب کاربری ایجاد نکرده اید، روی Sign up کلیک کنید و دستورات را دنبال کنید تا اطلاعات خود را وارد کنید؛ همچنین لازم هست بدانید Open AI برای ایجاد یک حساب کاربری به یک شماره تلفن معتبر نیز برای تأیید نیاز دارد.

با پنجره هوش مصنوعی آشنا شوید

پس از ورود به حساب Open AI خود وقت آن هست که در سمت هوش مصنوعی وب سایت، با پنجره ابزار هوش مصنوعی آشنا شوید. در اینجا خلاصه ای از آنچه خواهید دید، با تصویر زیر به عنوان مثال آمده است:

دکمه گپ جدید: وقتی وارد حساب خود میشوید؛ در سمت چپ صفحه خود، دکمه ای برای گپ جدید می بینید که می توانید هر زمان که بخواهید برای شروع یک مکالمه جدید روی آن کلیک کنید. این مفید است زیرا مدل هوش مصنوعی آنچه قبلاً در یک مکالمه مورد بحث قرار گرفته است را به خاطر می‌آورد و با متن پاسخ می‌دهد، بنابراین شروع یک چت جدید بدون تعصب، یک مکالمه جدید را ایجاد میکند.

سابقه چت: جالب هست بدانید همچنین، نوار کناری سمت چپ تمام مکالمات قبلی شما با هوش مصنوعی را در دسترس نگه می دارد، تا در صورت نیاز به بازگشت بتوانید این کار را انجام دهید؛ اگرچه خوب هست بدانید گزینه غیرفعال کردن سابقه چت نیز وجود دارد و اگر دوست ندارید چت های شما قابل مشاهده باشد میتوانید آن ها را پاک کنید.

ارتقا به پلاس: لازم به ذکر هست؛ هوش مصنوعی Plus یک اشتراک پولی است که به اعضا امکان دسترسی به مدل GPT-4 را می دهد، که یک مدل زبان سریعتر و بزرگتر از Open AIهست؛ پس در این قسمت شما می توانید انتخاب کنید که به پلاس ارتقا دهید یا از نسخه رایگان استفاده کنید.

حساب: با کلیک بر روی آدرس ایمیل یا نام خود در سمت چپ پایین صفحه، به اطلاعات حساب خود، از جمله تنظیمات، گزینه خروج از سیستم، و راهنما و سؤالات متداول از Open AI دسترسی خواهید داشت.

درخواست‌های شما: سؤال‌ها یا درخواست‌هایی که به ربات چت هوش مصنوعی می‌دهید در اینجا ظاهر می‌شوند.

پاسخ های هوش مصنوعی: هر زمان که هوش مصنوعی به سوالات شما پاسخ داد، لوگو در سمت چپ ظاهر می شود.

کپی،بازخورد: هر بار که هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد، می‌توانید متن را در کلیپ‌بورد خود کپی کنید تا در جای دیگری جای‌گذاری کنید و همچنین درباره دقیق بودن یا نبودن پاسخ بازخورد ارائه دهید، این فرآیند به تنظیم دقیق ابزار هوش مصنوعی کمک می‌کند.

پاسخ مجدد: اگر در دریافت پاسخ در چت با مشکل مواجه شدید یا پاسخ رضایت‌بخشی دریافت نکردید، می‌توانید روی «بازسازی پاسخ» کلیک کنید تا از هوش مصنوعی بخواهد با آخرین پاسخ دوباره امتحان کنید.

ناحیه متن: اینجا جایی است که درخواست‌ها و سؤالات خود را وارد می‌کنید، برای ارسال آن‌ها کافی است اینتر را فشار دهید.

*این اسکرین شات یک اشتباه تایپی از Open AI را نشان می دهد.

شروع به نوشتن درخواست ها و سوالات خود کنید

اکنون که می‌دانید چگونه وارد هوش مصنوعی شوید و به آن دسترسی داشته باشید، زمان آن رسیده است که شروع کنید و هر گونه سوال مهمی که ممکن است داشته باشید از مدل زبان بپرسید و ببینید چه نوع پاسخ‌هایی می‌توانید دریافت کنید. هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار در تعداد بیشماری از پروژها، از توسعه نرم افزار گرفته تا نوشتن و ترجمه، کار می کند.

در این مرحله، می‌توانید هر یک از درخواست‌های هوش مصنوعی خود را در نوار متنی در پایین صفحه تایپ کنید و برای ارسال سؤالات خود اینتر را فشار دهید. سپس چت ربات هوش مصنوعی متنی را در تلاش برای ارائه پاسخ های مفید به درخواست های شما تولید می کند.

نمونه های سریع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند پاسخ‌هایی به درخواست‌ها ایجاد کند (ویژگی که در نهایت می‌تواند موتورهای جستجو را به چالش بکشد) که برای تبدیل شدن به ابزاری مهم برای تولید محتوا از نوشتن مقاله تا خلاصه‌سازی کتاب برای شما کافی است، اما همچنین می‌تواند کد بنویسد و تصحیح کند، محاسبات انجام دهد، کمک کند. شما رزومه خود را جمع آوری می کنید، اطلاعات را ترجمه می کنید و موارد دیگر؛ اما در این قسمت ما نمونه ای از سوالاتی که میتوانید از هوش مصنوعی بپرسید را جمع آوری کرده ایم:

کامپیوتر چگونه اطلاعات را ذخیره و پردازش می کند؟

این کد را تجزیه و تحلیل کنید و به من بگویید چگونه آن را برطرف کنم: [کد را جایگذاری کنید]

در مورد میگرن به سبک والت ویتمن شعر بنویسید.

یک آهنگ کانتری در مورد سگی به نام اسپکلز بنویسید که عاشق دویدن است.

یک افزونه فلان برای فلان ساختار بنویسید

تفاوت بین یک ویروس و یک باکتری چیست؟

برای فرزندم که مدرسه که امروز به مدرسه نرفته است، یادداشت بیماری بنویسید.

سوالات متداول

حال که تقریبا به قسمت پایانی مقاله رسیده ایم؛ نیاز هست که به تدادی از سوالات متداول افراد در ارتباط با هوش مصنوعی پاسخ دهیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یک مدل زبانی بزرگ است؛ شما میتوانید از آن برای برقراری مکالمات متنی با کاربران استفاده کنسد؛ که می‌تواند احساس طبیعی داشته باشد، گویی که از شخص خاصی سوال می‌پرسید.

پاسخ‌های انسان‌مانند هنگام ترجمه از یک زبان به زبان دیگر، جستجوی دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه انجام کاری و تولید محتوای نوشتاری از آیتم های مفید این ابزار هستند.

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی از یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF) برای پردازش هوشمندانه محیط خود استفاده می کند و از نمایش های انسانی برای انطباق با موقعیت های مختلف با رفتارهای آموخته شده و مطلوب استفاده می کند.

چگونه برای هوش مصنوعی ثبت نام کنم؟

همانطور که گفتیم؛ برای ثبت نام در هوش مصنوعی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از آدرس ایمیل خود برای یک حساب Open AI رایگان ثبت نام کنید.

چگونه می توانم به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشم؟

می‌توانید با رفتن به chat.openai.com و ورود به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشید. اگر در وب‌سایت Open AI هستید، می‌توانید وارد حساب خود شوید، سپس به پایین بروید تا Chat GTP را در گوشه سمت چپ پایین صفحه ببینید و کلیک کنید تا بتوانید چت کردن را آغاز کنید.

آیا هوش مصنوعی رایگان است؟

بله، شما در حال حاضر می توانید از هوش مصنوعی به صورت رایگان استفاده کنید. جالب توجه هست, از آنجایی که مدل پردازش زبان طبیعی هنوز در مرحله پیش نمایش تحقیق و یادگیری است، افراد می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که برای یک حساب Open AI رایگان ثبت نام کنید، اگرچه گزینه ای برای ارتقا به عضویت پولی وجود دارد.

جالب هست بدانید,Open AI هوش مصنوعی Plus را برای مشتریانی که می‌خواهند دسترسی نامحدود بدون پنجره‌های خاموش در زمان اوج مصرف، پاسخ‌های سریع‌تر و دسترسی اولویت‌دار به ویژگی‌های جدید داشته باشند، با دریافت هزینه ۲۰ دلار در ماه راه‌اندازی کرده است؛ که در ارتباط با آن باید بگوییم GPT-4 ا که یک مدل زبان پیشرفته تر از نسخه رایگان هوش مصنوعی است

برای چه کاری می توانم از هوش مصنوعی استفاده کنم؟

باید بگوییم قابلیت های هوش مصنوعی آنقدر زیاد هستند، که با تخیل محدود نمیتوانید به آن برسی؛ به طور مثال David Gewirtz یکی از نویسندگان سایت ما از چت ربات هوش مصنوعی خواست تا یک افزونه وردپرس برای او بنویسد و از آن برای کمک به او برای رفع سریع کد استفاده کرد. او همچنین از آن خواست تا یک فیلمنامه Star Trek بنویسد، که این ابزار قدرتمند از پس همه آن ها بر آمد؛ جالب هست بدانید دیگران از آن برای نوشتن بدافزار استفاده می کنند؛ در اینجا چند ایده دیگر وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید و از هوش مصنوعی در آن باره ها کمک بخواهید:

یک آهنگ در مورد [درج موضوع در اینجا] بنویسید (سعی کنید جزئیات متعددی را اضافه کنید.)

یک شعر در مورد [موضوع را در اینجا وارد کنید] بنویسید (باز هم، تا جایی که فکرش را می کنید جزئیات اضافه کنید.)

از آن سؤالات فلسفی بپرسید.

از آن بخواهید ایده ها یا مفاهیم را خلاصه کند.

هرچه جزئیات بیشتری در درخواست های خود بنویسید، پاسخ ها دقیق تر خواهند بود.

جالب هست بدانید؛ با توه به تحقیقاتی که انجام شده، هوش مصنوعی می تواند روزی جایگزین موتورهای جستجو شود. زیرا نوار متن در هوش مصنوعی یک نوار جستجو نیست، اما خوب هست بدانید، مایکروسافت یک موتور جستجوی Bing مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده است که به اینترنت متصل است، و آن را قادر می‌سازد به سؤالاتی پاسخ دهد که هوش مصنوعی نمی‌تواند از عهده آنها برآید.

آیا می توانم از هوش مصنوعی در تلفن همراه استفاده کنم؟

اگرچه برنامه تلفن همراه هوش مصنوعی وجود ندارد، اما می توانید از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی از مرورگر تلفن همراه خود در تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

مراحل استفاده از Open AI’s هوش مصنوعی از تلفن شما مانند موارد بالا است:

که برای انجام آن باید به chat.openai.com بروید، وارد شوید، شرایط را بپذیرید و شروع به تایپ کنید. دستیار هوش مصنوعی درست مانند زمانی که از رایانه به آن دسترسی پیدا می کنید روی گوشی تلفن همراه شما نیز کار می کند.

هوش مصنوعی Legacy و هوش مصنوعی پیش فرض چیست؟

هوش مصنوعی بر روی مدل زبان بزرگ به نام GPT 3.5 اجرا می شود، اما دو نسخه از این مدل وجود دارد، Legacy و Default. مدل Legacy مدلی است که هنگام ورود به یک حساب رایگان با استفاده از اعتبار حساب Open AI خود و استفاده از هوش مصنوعی به آن دسترسی دارید.

مدل پیش‌فرض در بیشتر مواقع در توضیح و درک نکات ظریف بهتر عمل می‌کند و نسبت به مدل Legacy به تلاش‌های توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از تولید محتوای نامناسب وفادارتر است. این مدل قبل از انتشار GPT-4 برای کاربران پولی هوش مصنوعی Plus نیز موجود بود..

در استفاده روزمره، Legacy و Default هر دو مشابه هستند، اما Default برتر است. GPT-4 سریعتر، دقیق تر و بزرگتر از هر دو مدل GPT-3.5و خواهد بود.

آیا هوش مصنوعی بهترین هوش مصنوعی است؟

اگر می‌خواهید بفهمید بهترین چت ربات هوش مصنوعی کدام است، ممکن است تعجب کنید که هوش مصنوعی Open AI با دیگران، مانند Google Bard و Bing مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت، چگونه مقایسه می‌شود. افزایش محبوبیت هوش مصنوعی را می توان تا حد زیادی به ترکیب تخصصی دسترسی گسترده، دانش و سیال بودن در مکالمات نسبت داد.

Bard و Bing Chat در یک پیش نمایش محدودتر در دسترس هستند. در مقایسه با هوش مصنوعی، Bing Chat بیشتر بر اساس ماهیت موتور جستجوی آن است، زیرا GPT-4 را ترکیب می کند و اطلاعات را از اینترنت جمع آوری می کند، حتی منابع صفحات وب را که در آن پاسخ دریافت کرده است، نقل می کند.

همچنین خوب هست بدایند، سایر سیستم‌های هوش مصنوعی مانند هوش مصنوعی کاملاً قدرتمند نیستند. آنها نمی توانند و درخواست های نامناسب را رد می کنند؛ اما خوب هست بدانید هش مصنوعی شرکت Open Alعلاوه بر داشتن دانش محدود، قادر است درخواست های نامناسب را برای جلوگیری از تولید محتوای ناامن تشخیص دهد.

این شامل سوالاتی می شود که حقوق افراد را نقض می کند، توهین آمیز است، تبعیض آمیز هست یا شامل فعالیت های غیرقانونی میشود؛ شایان ذکر هست؛ مدل هوش مصنوعی همچنین می‌تواند پیش‌فرض‌های نادرست را به چالش بکشد، به سؤالات بعدی پاسخ دهد و حتی اشتباهات را در هنگام اشاره به آنها بپذیرد.

آیا هوش مصنوعی به همه یکسان پاسخ می دهد؟

اغلب اوقات، وقتی افراد مختلف از هوش مصنوعی سؤال یکسانی می پرسند، پاسخ یکسانی را دریافت می کنند. ممکن است چند تغییر در کلمات وجود داشته باشد، اما آنها تقریباً یکسان خواهند بود و نمیتوان در میان محتوای آن ها تفاوتی قائل شد.

به این ترتیب میتوان گفت؛ اگر کسی می‌خواهد تعیین کند که آیا مقاله‌ای توسط هوش مصنوعی نوشته شده است، یا اگر استادی می‌خواهد ببیند که آیا مدل زبان برای یک مقاله توسط دانش‌آموز استفاده شده است یا خیر، پرسیدن همان سوال هوش مصنوعی که مقاله یا مقاله بر اساس آن است، می‌تواند به درک آن کمک کند. . هوش مصنوعی همچنین تمایل دارد نثر مؤدبانه‌تری نسبت به نویسندگان انسانی ایجاد کند و به عبارت دیگر به راحتی میتوان تشخیص داد که آن متن توسط یک دانش آموز نوشته شده است؛ یا هوش مصنوعی.

آیا هوش مصنوعی پاسخ های اشتباه می دهد؟

هوش مصنوعی، مانند همه مدل‌های زبان، بدون محدودیت نیست و می‌تواند پاسخ‌های بی‌معنی و اطلاعات نادرست برای افراد ارائه دهد، بنابراین مهم است که داده‌هایی را که به شما می‌دهد را دوباره بررسی کنید؛ زیرا جالب توجه هست که هوش مصنوعی به طور مداوم از داده های متنی که توسط کاربران ارائه می شود و نتایجی که به صورت آنلاین پیدا می کند، یاد می گیرد، که می تواند آن را مستعد اطلاعات نادرست کند.

Open AI به کاربران توصیه می کند برای بهبود مدل، بازخورد خود را در مورد آنچه هوش مصنوعی به آنها می گوید با استفاده از دکمه های بالا و پایین ارائه دهند و به هوش مصنوعی خود بگویند که آیا آن متن و آن پاسخ را پسندیدند یا خیر، حتی بهتر از آن، می‌توانید بخشی از برنامه Bug Bounty این شرکت شوید و با گزارش مربوط به یافته‌ها و مسائل ایمنی این هوش مصنوعی، هم۲۰۰۰۰ دلار درآمد کسب کنید و هم به هبتر شدن آن کمک کرده باشید.

چت ربات هوش مصنوعی به اینترنت متصل نیست و نمی‌تواند تاریخ فعلی را تعیین کند، بنابراین با پرسیدن از هوش مصنوعی چند روز مانده به عید پاک، به عنوان مثال، تعداد دقیق روز به شما نمی‌رسد ؛ که این یکی از تفاوت های اساسی میان موتور های جست و جو و هوش مصنوعی محسوب میشود.

آیا مکالمات من با هوش مصنوعی برای آموزش استفاده خواهد شد؟

وقتی با نحوه استفاده از هوش مصنوعی آشنا می شوید، ممکن است تعجب کنید که آیا از مکالمات خاص شما برای آموزش استفاده می شود و اگر چنین است، چه کسی می تواند مکالمات شما را مشاهده کند. مکالمات شما توسط Open AI قابل مشاهده است و به عنوان داده های آموزشی برای اصلاح سیستم های آن استفاده می شود، بنابراین من هیچ اطلاعات شخصی یا خصوصی را وارد نمی کنم؛ زیرا ممکن هست توسط هوش مصنوعی و این شرکت از ان اطلاعات استفاده شود.

درخواست‌هایی که هنگام استفاده از هوش مصنوعی وارد می‌کنید نیز به‌طور دائم در حساب شما ذخیره می‌شوند و نمی‌توانید درخواست‌های خاصی را حذف کنید مگر اینکه کل حساب خود را حذف کنید. اگر می خواهید حساب خود را حذف کنید، این مراحل را دنبال کنید:

وارد حساب Open AI خود شوید.

به قسمت Help بروید.

در پایین پنجره پاپ آپ، Messages را انتخاب کنید.

بر روی Send a message کلیک کنید.

از میان گزینه های موجود، حذف حساب را انتخاب کنید.

و در نهایت برای حذف اکانت و داده های خود، دستورات را دنبال کنید.

چرا هوش مصنوعی می گوید دسترسی من رد شده است؟

در زمان اوج مصرف، ممکن است نتوانید به هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنید. اگر پیامی می‌بینید که ظرفیت آن تکمیل شده است، می‌توانید صفحه را بازخوانی کنید یا دوباره ثبت‌نام کنید تا وقتی دوباره در دسترس قرار گرفت ایمیلی دریافت کنیدو بتوانید برای بارهای دیگر از این ربات ارزشمند استفاده کنید.

علاوه برا مسئله فوق و جدای از رسیدن به ظرفیت، دسترسی به هوش مصنوعی را می توان به دلایل مختلفی رد کرد – برای مثال، من در هنگام استفاده از VPN رد می شود. اگر هنگام تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی پیامی دریافت می کنید که می گوید دسترسی شما رد شده است، ممکن است یکی از این مشکلات باشد:

نقض شرایط سرویس API.

کاربر در تلاش برای دسترسی به نسخه غیرقابل دسترس GPT است.

ممکن است کلید API نامعتبر باشد.

کاربر از محدودیت های استفاده فراتر رفته است.

زیر پا گذاشتن شرایط خدمات Open AI API توسط کاربر.

منبع: https://www.zdnet.com/article/how-to-use-هوش مصنوعی