تفاوت اینترنت نسل چهارم با پنجم در چیست؟

تفاوت اینترنت نسل چهارم با پنجم در چیست؟

یک کارشناس رسانه گفت: گوشی‌های نسل پنجم از نظر نوع تراشه با گوشی‌های نسل چهارم متفاوت هستند، بر این اساس کاربران اینترنت 5G باید گوشی‌های جدید تهیه کنند.


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۵۳۵ بازدید

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری فارس، مهدی عرب‌زاده‌ یکتا کارشناس رسانه، در برنامه روزنه رادیو گفت و گو، با اشاره به هزینه‌های بسیار زیاد اینترنت نسل پنجم، گفت: در حال حاضر اینترنت نسل پنجم برای اپراتورهای ایرانی توجیه اقتصادی ندارد، چرا که قبل از رواج نسل پنجم، هزینه‌های خرج شده در نسل چهارم باید به اپراتورها بازگردد.

وی با اشاره به این که برخی از اپراتورهای مطرح در دنیا اینترنت نسل پنجم را به اجرا رسانده‌اند، عنوان کرد: اینترنت نسل پنج تا دو هفته آینده اولین اجرای آزمایشی خود را در ایران شروع می‌کند.

این مشاوره حوزه فناوری با اشاره به ویژگی‌های اینترنت نسل پنج، توضیح داد: افزایش پهنای باند در اینترنت نسل پنج از جمله ویژگی‌هایی است که تمام کاربران آن را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: ما در بهترین حالت نسل چهارم اینترنت ۳۰۰ مگابیت پهنای باند داریم، اما در نسل پنجم این ظرفیت تا ۱۰ گیگابیت افزایش پیدا می‌کند.

عرب‌زاده‌ یکتا با اشاره به این که «توان مصرف بسیار کم» از جمله ویژگی‌های بسیار مهم اینترنت نسل پنجم است، عنوان کرد: ویژگی «توان مصرف بسیار کم» برای صنایع بسیار مهم است.

وی با اشاره به این که گوشی‌های هوشمند به واسطه امکانات متعددی که دارند میزان باتری بیشتری را مصرف می‌کنند، اظهار داشت: گوشی‌های نسل پنجم از نظر نوع تراشه با گوشی‌های نسل چهارم متفاوت هستند، بر این اساس کاربران اینترنت 5G باید گوشی‌های جدید تهیه کنند.

این فعال حوزه نوآوری با اشاره به این که نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی به سیم‌کارت نیاز ندارد، توضیح داد: هر گوشی تلفن  نسل پنجم، به وسطه چیپسِت درونی خود و به طور نرم‌افزاری به شبکه مخابراتی متصل می‌شود.

وی افزود: کلیدگذاری‌های میان اپراتور و تراشه داخل گوشی همراه، امکان نوع مصرف و انتخاب اپراتور را برای کاربران فراهم می‌کند.

عرب‌زاده‌ یکتا با اشاره به این که ما در دوران نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی با اپراتورهایی نوظهور مواجه می‌شویم، تصریح کرد: در نسل جدید شبکه‌های مخابراتی اپراتورهای مختلف می‌توانند با رویکرد تخصصی خدمات متعددی را ارائه دهند و کار همه اپراتور‌ها به ارائه خدمات بسته‌های اینترنت یا قابلیت مکالمه خلاصه نمی‌شود.

وی با اشاره به ارتباط میان هوشمندی و نسل پنجم اینترنت، توضیح داد: شبکه‌های نسل پنجم مخابراتی فناوری ارائه می‌کنند و به جای فروش محصولات پایه خدمات مختلفی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

این کارشناس حوزه فناوری دیجیتال اضافه کرد: پهنای باند نسل چهارم اینترنت نیاز متناسب با ظرفیت‌های متعددی جامعه را پاسخ نمی‌دهد،‌ اما ما با استفاده از نسل جدید و افزایش پهنای باند می‌توانیم به سمت فراگیری و انجام اعمال پیچیده‌تر حرکت کنیم.

وی تأکید داشت:  ترکیب اینترنت نسل پنج، با فناوری‌های نوظهور – هوش مصنوعی – زمینه مناسبی را برای بروز تحول‌ها شگرف در دنیا فراهم می‌کند.

عرب‌زاده‌ یکتا با اشاره به این که اینترنت نسل چهارم حداکثر در مدت دو سال پس از تجاری‌سازی در خارج از ایران، در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفت، عنوان کرد: قابلیت 4G در مقایسه با سایر فناوری‌های وارداتی در مدت زمانی بسیار کوتاهی وارد کشور شد.

وی با اشاره به این که اپراتورهای مختلف در حوزه نسل چهارم اینترنت هزینه‌های بسیار زیادی را برای اجرای این ظرفیت متقبل شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر اینترنت نسل پنجم برای اپراتورهای ایرانی توجیه اقتصادی ندارد، چرا که قبل از رواج نسل پنجم، هزینه‌های خرج شده در نسل چهارم باید به اپراتورها بازگردد.

این مشاوره حوزه فناوری گفت: به همان اندازه‌ای که اجرای نسل چهارم اینترنت در کشور هزینه‌بردار بود، نسل پنجم مخابراتی با هزینه‌های بسیار گران‌تر قابلیت اجرا را خواهد داشت.

وی افزود: به احتمال زیاد اپراتورهای ایرانی اینترنت نسل پنجم را در محدوده‌ای خاص – که توجیه اقتصادی دارد – به اجرا می‌رسانند و به مرور زمان در کل کشور این ظرفیت را رواج دهند.

عرب‌زاده‌ یکتا با اشاره به اینترنت نسل ششم، توضیح داد: نسل ششم شبکه‌های مخابراتی احتمالا تا ۱۰ سال آینده به مرحله تجاری سازی می‌رسد.

انتهای پیام/