عامل بیش از 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور، خودتحریمی‌ داخلی است

عامل بیش از 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور، خودتحریمی‌ داخلی است

عامل بیش از 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور، خودتحریمی‌ داخلی است


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۶۵ بازدید

عامل بیش از 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور، خودتحریمی‌ داخلی است

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: طبق ارزیابی موسسات علمی در سال جاری بیش از 70 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به خودتحریمی‌های داخلی و تنها 30 درصد متأثر از شیوع کرونا و تحریم‌‌های خارجی است.

عامل بیش از 70 درصد مشکلات اقتصادی کشور، خودتحریمی‌ داخلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مظفر علیخانی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات بسیار تولیدکنندگان در سال جاری گفت: طبق ارزیابی موسسات علمی در سال جاری بیش از 70 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به خودتحریمی‌های داخلی بوده و 30 درصد مابقی را می‌توان به شیوع ویروس کرونا و تحریم‌‌های ناجوانمردانه غرب نسبت داد.

ابلاغ بیش از 100  بخشنامه ضد و نقیض و کارشناسی نشده در سال جاری

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: از تاریخ 22 فروردین‌ماه سال جاری بیش از یکصد بخشنامه ضد و نقیض و کارشناسی نشده از سوی دولت ابلاغ شد، که باعث بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به سیاستگذاران شده است.

کاهش صادرات غیرنفتی حاصل سیاست‌های تجاری و ارزی نامناسب است

وی خاطرنشان کرد: 20 درصد رشد منفی صادرات غیرنفتی در سال جاری حاصل سیاست‌های تجاری و ارزی نامناسبی است که بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ شده و حتی میثاق‌هایی که انعقاد شده بود نیز مورد توجه مسؤولان قرار نگرفت.

علیخانی یادآور شد: مقام معظم رهبری به شایستگی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بیان کردند که از جمله فراز‌های مهم آن کارآفرینی، درون‌زایی و برونگرایی اقتصاد و مردمی شدن این مهم بود که لازمه آن این است دولت از تصدی‌گری‌ها کنار بکشد و به سیاست‌گذاری و نظارت بسنده کند و کار تولید، صادرات و واردات را به مردم واگذارد.

وی با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه در سال گذشته کمتر از 8 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، اظهار داشت: همین تاب‌آوری اقتصادی به همت صادرکنندگان هوشمند بود که باعث شد در شرایطی که صادرات نفت ما به شدت کاهش پیدا کرد این میزان واردات که از جمله آن دارو، نهاده‌های تولید کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی است داشته باشیم و چرخ اقتصاد بچرخد و مبارزه با کرونا و بلایای طبیعی صورت پذیرد.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: اگر کشور ما قرار است پیشرفت کند باید اقتصاد رونق بگیرد زیرا افتخارات جوامع بشری به تولید، ارزآوری و اشتغالزایی می‌باشد که رقابت‌های کشورهای بزرگ جهان گواه این موضوع است.

دولت هیچ زمان کارفرمای خوبی نبوده است و باید حکم‌ران خوبی باشد

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده دولت هیچ زمان کارفرمای خوبی نبوده و باید حکم‌ران خوبی باشد، گفت: اقتصاد باید بر شانه‌های استوار فعالان اقتصادی قرار بگیرد که  زمانی اتفاق می‌افتد که به بخش خصوصی اعتماد شده و در تصمیم‌گیری‌ها با تولیدکنندگان مشورت شود و پیشنهادهای ارزنده را در ریل‌گذاری‌ها لحاظ نماییم و از بخش خصوصی فقط برای مشروعیت‌بخشی به مصوبات استفاده نکنیم.

علیخانی با بیان اینکه نباید بلافاصله پس از بروز مشکل در تنظیم بازار یا کمبودی انگشت اتهام را به سمت بخش خصوصی نشانه رفت، اظهار داشت: زمانی روز جشن واقعی صادرکنندگان است که در این شرایط سخت جنگی کسانی که فعالیت اقتصادی دارند را به عنوان هنجار و ارزش در جامعه معرفی کرد.

انتهای پیام/68033