ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات دیوارچینی شد

ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات دیوارچینی شد

ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات دیوارچینی شد


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۰۶ بازدید

ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات دیوارچینی شد

رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از اجرای دیوار چینی و محوطه سازی ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات خبر داد.

ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات دیوارچینی شد

خرگزاری فارس ـ محلات؛  آتشکده آتشکوه در فاصله ۵ کیلومتری محور اصلی نیم‌ور واقع شده و با شهر محلات نزدیک به ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

این اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و در تاریخ 21 آبان 1317  با شمارهٔ ثبت 311 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این آتشکده‌ در دوران ساسانی جایگاه آتش مقدس و اجرای مراسم مذهبی بوده ، از نظر معماری بر اساس اصول خاصی ساخته شده است که امروزه به عنوان یکی از آثار گردشگری مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد.

بنای چهار طاقی این آتشکده شامل ستون‌های سنگی استوانه‌ای شکل است که بر روی هم استوار شده‌اند، این بنا دارای اتاق‌های سرپوشیده و محلی برای برافروختن آتش بوده‌است. 

تالار اصلی با راهرویی به طول ۱۰ متر به تالار غربی وصل می‌شود، دیوارهای ساخته شده از سنگ و ساروج، دیوارهای شمالی و جنوبی این تالار را تشکیل می‌دهند که حدود یک متر و نیم عرض و ۵ متر و نیم، پهنا دارند.

همچنین دو ستون به قطر ۳ متر و ۴۰ سانتی‌متر و ۴ متر و ۴۰ سانتی‌متر در دو طرف ورودی اصلی سر پا ایستاده‌اند که با ایجاد یک نیم‌دایره برج دیده‌بانی را تشکیل داده‌اند، در اطراف این دو ستون که ستون‌های اصلی هستند، دو ستون دیگر به طول ۲ متر و ۳۰ سانتی‌متر و ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر وجود دارند.

چهار ستون نیز در بخش غربی وجود دارند که به احتمال قوی این ورودی‌ها دارای سقف و طاق و سردر بوده‌اند.

راهرو اصلی تالار مربع شکل که ۷ متر طول و در حدود ۳ متر عرض دارد، واقع در بخش شرقی آتشکده به تالار غربی مستطیل شکل منتهی می‌شود. 

این اثر تاریخی که در حال حاضر در معرض تخریب قرار دارد، اخیرا از سوی میراث فرهنگی دیوارچینی شده است.

در این راستا رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از اجرای دیوار چینی و محوطه سازی ورودی آتشکده تاریخی آتشکوه محلات خبر داد.

مهدی لعل بار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در محلات اظهار کرد: بهسازی ورودی و محوطه مجاور آتشکده آتشکوه با همت هیات امنای روستای آتشکوه و با مشارکت خیرین، در حال اجرا است و در این مرحله تاکنون ۱۶۰ متر دیوار سنگی احداث شده است. 
وی افزود: در این عملیات همچنین ۱۰۰۰ مترمربع محوطه مجاور تسطیح و خاک‌ریزی و پل مسیر نیز خاک‌ریزی و اصلاح شده است.
 رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات ضمن تشکر از اهالی فرهنگ‌دوست روستای آتشکوه، همچنین خیرین که با مشارکت در این کار فرهنگی در چند سال اخیر شاهد تغییرات خوبی را در محوطه این اثر تاریخی رقم زده‌اند، گفت: عملیات سنگ‌چینی و حصارکشی این آتشکده 2 ماه به طول انجامید و برای انجام این کار یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شد. 

 

وی تاکید کرد:  حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی به تنهایی از عهده دولت خارج است و نیازمند همکاری و تلاش عموم مردم هستیم. 
 لعل‌بار با اشاره به لزوم حفاظت و حراست هر چه بیشتر از این بنای مهم تاریخی گفت:  با انجام این سنگ‌چینی، زمینه نگهداری از این مکان تاریخی بهتر مهیا شده است و تردد و ورود گردشگران نیز تسهیل شده است. 

انتهای پیام/