ایلام؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله/ تاریخی که تنها یک موزه دارد

ایلام؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله/ تاریخی که تنها یک موزه دارد

ایلام؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله/ تاریخی که تنها یک موزه دارد


جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۹۵ بازدید

ایلام؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله/ تاریخی که تنها یک موزه دارد

ایلام با قدمت ۱۰ هزار ساله خود دارای آثار تاریخی و میراث فرهنگی مثال زدنی است اما با این وجود تنها یک موزه‌ برای نگهداری آثار کهن تاریخی‌اش دارد.

ایلام؛ شهری با قدمت ۱۰ هزار ساله/ تاریخی که تنها یک موزه دارد

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: ایلام جزو مناطق صاحب تمدن ایران به شمار می‌رود که در زمینه میراث فرهنگی و موزه داری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از غنای تاریخی و فرهنگی والایی برخوردار است.

به حتم ع��اقمندان به تاریخ با نام "تمدن عیلام" آشنا هستند، ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و وجود آثار تاریخی با قدمت ۱۰ هزار ساله در این استان این را به اثبات رسانده است.

اما استانی با این قدمت والا فقط یک موزه باستان شناسی در شهرستان دره‌شهر دارد؛ بی‌شک بی‌توجهی مسوولین سبب شده گنجینه‌های تاریخی ایلام از دید همگان ناشناخته بماند و زیر این بی‌توجهی‌ها مدفون شوند.

میراث فرهنگی به قدری ارزشمند است که باید بودجه و وقت بسیاری برای حفظ آن‌ها در نظر گرفت و به مردم اجازه داد تا با بازدید از آن‌ها با تاریخ خود آشنا شوند و آموزش‌های لازم برای حفظ آثار تاریخی را فرا بگیرند.

به همین دلیل موزه‌ها، مکان ویژه‌ای هستند که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی، صنعتی و اشیا باارزش نگهداری و حفظ می‌شوند و عموم می‌توانند از آن دیدن کنند.

جمعی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز تاسف درباره ناشناخته ماندن میراث باستانی و تاریخی استان ایلام، گفتند: موزه‌ها بهترین مکان برای ترویج فرهنگ و ارزش‌های میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و معرفی این میراث ارزشمند در قالب موزه‌های باستانی، علاوه برای منفعت‌های استان، پشتوانه بزرگ تمدنی و هویتی خواهند بود.

موزه جزو ویترین تاریخی- فرهنگی محسوب می‌شود

رائد ناصری‌فر کارشناس میراث فرهنگی در این باره گفت: موزه، در هر شهری جزو ویترین تاریخی فرهنگی آن منطقه محسوب می‌شود و لازمه هر شهر یا استانی مانند ایلام که دارای قدمت تاریخی است، خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه مرکز استان ایلام فاقد موزه باستان شناسی است؛ در حالی که اشیا تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند و جا دارد با همت مسوولین استان و وزارت، شرایط و مکان لازم و استاندارد برای ارائه تاریخ و هویت استان برای مردم و گردشگران فراهم شود. 

آبان ماه 98 بود که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تاکید بر اینکه در استان ایلام دارای ۵ هزار شی باارزش تاریخی است، گفت: موزه باستان‌شناسی در پارک چغاسبز شهر ایلام در زمینی به مساحت ۲۶۰۰ متر احداث می‌شود؛ حال بیش از یکسال از این وعده گذشته و هنوز خبری از تحقق نیست.

کار احداث موزه به صورت رسمی آغاز نشده است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: کار احداث موزه به صورت رسمی آغاز نشده اما اقدامات اولیه نظیر واگذاری زمین، تغییر کاربری و نقشه برداری انجام گرفته و طولانی شدن مرحله نقشه برداری، به دلیل مشکلات مالی است.

وی افزود: از یک میلیارد تومان اعتبار مصوب شده مقداری اندکی از طریق اعتبارات ملی تامین شده، که آغاز و احداث این پروژه نیازمند اعتبارات ویژه از سمت اعتبارات استان و اعتبارات ملی است که در سال 1400 این امر محقق خواهد شد و احداث موزه رو به پیشرفت می‌رود.
  
اکنون مفهوم موزه‌ها تغییریافته و در مقابل کارکرد آنها نیز توسعه‌یافته است؛ موزه‌ها دیگر فقط یک مکان کوچک برای نمایش چند اثر هنری و تاریخی نیستند.

ایلام با قدمت ۱۰ هزار ساله خود دارای میراث تاریخی بی‌نظیری است؛ موزه‌ها نقش موثری در جذب گردشگران دارند، به‌ویژه در ایران که فعال‌ترین حوزه مربوط به گردشگری فرهنگی است باید در بهبود کیفیت موزه‌ها تلاش کرده و بر تعداد موزه‌ها در مکان‌های مختلف کشور افزود.

انتهای پیام/970896