جنگل دالخانی یا دالان بهشت؛ جنگلی نیمه‌ کوهستانی در رامسر

جنگل دالخانی یا دالان بهشت؛ جنگلی نیمه‌ کوهستانی در رامسر

جنگل دالخانی از جنگل‌های سرسبز شمال کشورمان در شهر رامسر است. این جنگل دارای امکانات متنوعی همچون آلاچیق و کلبه‌های چوبی بوده و در اطراف آن مناطق دیدنی زیبایی همچون سد میجران، ییلاق جنت رودبار و... وجود دارد.


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۱۸۶ بازدید

رامسر عروس شهر‌های شمال در دل خود جنگل زیبای دالخانی یا دالیخانی را دارد. این جنگل به دلیل نزدیکی به جنگل‌های ۶۰۰ هزار متر مربعی رامسر، دالخانی نام دارد. ارتفاع این جنگل از سطح آب بالاست؛ بنابراین هم آب و هوای مطلوبی داشته و هم منظره خوبی به تنکابن و رامسر دارد. جنگل نیمه‌کوهستانی دالخانی در روستای دالخانی در مرکز شهرستان رامسر قرار داشته و منطقه خوبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. این جنگل همانند جنگل گیسوم طبیعتی سرسبز داشته و منظره شگفت‌انگیزی را برای مسافران و گردشگران فراهم آورده‌است. دالخانی دارای جاده‌ای تپه‌ای است که پس از طی این جاده شما خود را در انبوهی از ابر و حجم وسیعی از سرسبزی و پوشش گیاهی خواهید دید. اگر قصد سفر به این طبیعت بکر را دارید، با ما در این مقاله همراه باشید تا جاذبه‌های گردشگری و امکانات جنگل دالخانی را برای شما بیان کنیم.


جاذبه‌ های گردشگری اطراف جنگل

در مسیر رسیدن به این جنگل زیبا به ییلاق‌های معروف رامسر خواهید رسید؛ اولین روستا گرسماسر است. همچنین در فاصله ۲۲ کیلومتری رامسر روستای زیبای جواهرده واقع شده‌است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک جاده دالخانی می‌توان به ییلاق جنت رودبار اشاره کرد؛ آب و هوای این منطقه کوهستانی بوده و در آن جنگل و چندین آبشار وجود دارد. ییلاق جنت رودبار به پایتخت گل گاوزبان مشهور است. ییلاق‌های اکراسر و گلین نیز در این منطقه واقع شده‌اند.
لازم به ذکر است که سد میجران نیز در نزدیکی جنگل بکر دالخانی قرار دارد؛ این سد در مسیری پر پیچ و خم واقع شده اما چشم‌انداز فوق‌العاده آن ارزش عبور از این مسیر را دارد. موقعیت مکانی سد میجران ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی رامسر بر روی رودخانه نسارود است. تصویر زیر نمایی بسیاز زیبا از این سد را نشان می‌دهد.


در امتداد مسیر جنت رودبار به طرف جاده نیاسته به دوراهی خواهید رسید؛ در اول این دوراهی تابلو راهنمای قلعه مارکو را خواهید دید. این قلعه را به "بام رامسر" نیز می‌شناسند.
به‌طور کلی وجود جاذبه‌های گردشگری زیبا در کنار جنگل دالیخانی، این جنگل را مقصد بسیاری از گردشگران کرده‌است. پیاده‌روی در جنگل و ییلاق جنت رودبار و اقامت در آن قطعا حال و هوایی دیگر خواهد داشت.


اقامتگاه

برای اقامت در این جنگل می‌توانید در کلبه‌های جنگلی اقامت داشته باشید یا به اقامتگاه‌هایی که در روستا‌های اطراف قرار دارند بروید. چادر زدن در جنگل به دلیل وجود حیواناتی همچون شغال و حشرات موذی، پیشنهاد نمی‌شود.

شما همچنین می‌توانید در سایت ویلاجار، لیست واحد‌های اقامتی با شرایط مختلف را با قیمت مناسب ببینید. اقامت در اقامتگاه‌ها سبب می‌شود در زمستان و پائیز از امکانات گرمایشی برخوردار شوید. این جنگل در تابستان هوایی گرم و شرجی نداشته و شما نیازی به وسایل سرمایشی همچون کولر نخواهید داشت.

تفریحات

از تفریحات این منطقه زیبا می‌توان به عکاسی و پیک نیک اشاره کرد. بازدید از این منطقه زیبا رایگان است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه تابستان است.



مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

آدرس: رامسر، جاده ییلاقی جنت رودبار، جنگل دالخانی (این جنگل در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده است.)
مسیر: جنگل دالیخانی در مسیر جاده رامسر به تنکابن واقع شده است. از مسیر کتالم - هریس به دالخانی بروید؛ اگر از سمت رامسر می‌روید پس از طی کردن مسافتی ۷ کیلومتری در جاده رامسر به تنکابن به سه راهی جنت رودبار می‌رسید. پس از طی کردن مسافتی ۲۳ کیلومتری به جنگل دالخانی می‌رسید. این مسیر آسفالت بوده و شرایط مناسبی دارد.
نقاط قوت این منطقه: از جمله نقاط قوت این منطقه داشتن محیطی تمیز است. وجود سطل زباله به صورت منظم در مسیر جاده و حضور پررنگ پرسنل شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌ها سبب شده جنگلی خالی از زباله را شاهد باشیم. همچنین نزدیکی دالخانی به ییلاق‌ها، امکان مشاهده چندین منطقه زیبا را در مدت زمانی کم فراهم آورده‌است.

امکانات جنگل دالخانی

  • رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی در طول راه
  • دکه‌های چوبی برای فروش محصولات محلی از جمله آش که می‌توانید در هوای خنک جنگل، در کنار دیدن مناظر طبیعی میل کنید.
  • پوشش گیاهی متنوع همچون تمشک، شاه‌بلوط، ازگیل، گوجه جنگلی و ...
  • سرویس بهداشتی
  • آلاچیق‌ها و کلبه‌های چوبی کنار جاده‌ای، برای پهن کردن بساط پیک نیک و سپری کردن زمان


وسایل مورد نیاز

لباس گرم در صورت سفر در زمستان و پاییز؛ کل این منطقه در تابستان هوای خنکی دارد. اگر از هوای گرم و شرجی فراری هستید یکی از بهترین مناطق را برای گردش انتخاب کرده‌اید.

پوشیدن کفش مناسب برای جنگل‌گردی یا کوهنوردی

داشتن خوراکی‌های سبک و آب آشامیدنی

قطب‌نما و جی پی اس برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی توصیه می‌شود. هر چند پیشنهاد می‌شود حتما از راهنما و افراد محلی برای گردش و دیدن مناطق مختلف کمک بگیرید.