مناطق گردشگری یزد

مناطق گردشگری یزد

یزد، شهر کویری ایران، شهر جذابیت های تاریخی بی حد و حصر، شهری که حالا نه یک اثر آن بلکه تماما ثبت جهانی شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. یزد همان جایی است که اولین بنای خشتی جهان در آن قرار گرفته است و البته که دومین شهر تاریخی جهان هم هست. با هم می خواهیم به شهر بادگیرها برویم و یادتان باشد که مناطق گردشگری یزد بسیارند با این حال در این جا به ۸ مورد از آن ها اشاره می کنیم. الی گشت را همراهی کنید:


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۱۱۰ بازدید

میدان امیر چخماق

مطالب مرتبط: ایرانگردی؛ نارین قلعه بهترین مناطق شمال برای مسافرت

یکی از جاذبه های شهر یزد میدان و در واقع مجموعه ی امیر چخماق است که از میدان، تکیه، مسجد، بازار و آب انبار تشکیل شده است. این میدان متعلق به قرن نهم هجری است و یکی از زیباترین جلوه های تاریخی این شهر است تا جایی که می توان گفت که به نمادی از آن تبدیل شده است. مجموعه ی امیر چخماق از اصلی ترین مناطق گردشگری یزد محسوب می شود.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد بنایی بسیار زیبا در میدان امام خمینی شهر یزد است که یک ایوان و شبستان و صحن بزرگ است، این مسجد ۶ ورودی دارد و یکی از شاهکارهای هنر معماری در ایران است. گفته می شود که پایه های این مسجد را ساسانیان بنا کرده اند و ادامه ی ساخت وساز آن به دوره های بعدی تا زمان تیموریان طول کشیده است.

کاروانسرای زین الدین

با طی ۶۰ کیلومتر در جاده ی یزد- کرمان به کاروانسرایی به نام زین الدین می رسید، جایی که جزیی از مناطق گردشگری یزد است و شکلی دایره ای دارد. این کاروانسرا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و از خشت است و جالب است بدانید که توانسته برنده ی بهترین بنای بازسازی شده را از طرف یونسکو ببرد.

یخچال خشتی میبد

یکی از جالب ترین مناطق گردشگری یزد یخچال خشتی میبد است که در فاصله ای کوتاه از شهر یزد و در شهر میبد قرار دارد. از این بنای خشتی در گذشته برای تولید یخ استفاده می شده است و دلیل استفاده از خشت هم در آن در واقع این بوده است که خشت از خروج سرما ممانعت می کرده است و مانع ورود گرما هم می شده است. قدمت این یخچال به دوران صفویه برمی گردد.

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یادگار دوران افشاریه است و زندیه است و از زیباترین باغ های ایرانی است که در مرکز شهر یزد قرار دارد. نکته ی جالبی که درباره ی این باغ وجود دارد این است که بلندترین بادگیر جهان در آن واقع شده است و به همین واسطه است که شهرت جهانی دارد. بادگیر این باغ ۳۳٫۸ متر ارتفاع دارد و هم در فهرست آثار ملی قرار دارد و هم در میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در میان تماشایی ترین مناطق گردشگری یزد باید به باغ دولت آباد اشاره کنیم. محوطه ی داخلی این باغ ممکن است در اولین نگاه شما را به یاد باغ فین بیندازد اما خوب که دقت کنید می بینید که کوچک ترین شباهتی به آن ندارد.

برج خاموشان

برج خاموشان را قطعا می توان از اسرارآمیزترین بناهای یزد دانست، بناهایی که به آن ها برج را نسبت داده اند دخمه هایی در دل بیابان هستند که متعلق به زرتشتیان هستند. در گذشته در این بناها اعمال مذهبی انجام می شده است و مراسم های مختلفی برگزار می شده است و یک کاربری دیگر آن ها هم این بوده است که محلی برای دفن اموات زرتشتیان بوده است.

به برج خاموشان یزد دخمه زرتشتیان هم گفته می شود و در واقع نام دیگر آن است. این دخمه ها در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از یزد هستند و در نزدیکی منطقه ی صفائیه قرار دارند.

البته برج های خاموشان یزد در واقع ۲ عدد هستند که یکی از آن ها قدیمی تر از دیگری است، این دخمه ها به عمد در فضای بیرون شهر ساخته شده اند تا اگر آلودگی ای داشتند، باد آن ها را به داخل شهر نبرد.این برج ها سقف های گنبدی شکل دارند و به قسمت های مختلف مردانه، زنانه و بچگانه تقسیم می شود و یک چاه بزرگ هم در وسط آن وجود دارد که محل دفن استخوان ها بوده است. کوهی که در نزدیکی این دخمه ها قرار دارد، به کوه دخمه معروف است.

آتشکده ورهرام

این آتشکده هم که به اندازه ای معروف است که واقعا نیازی به معرفی ندارد. آتشکده مشهور یزد، جایی که محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان است… آتشی که ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده است. بازدید کننده ها و توریست ها می توانند به محل این آتشکده بروند و آن را از پشت شیشه تماشا کنند.

این آتشکده در شهر یزد، خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد و از معروف ترین دیدنی های یزد است. معماری بنای این آتشکده برگرفته از معماری دوران هخامنشیان است. در وسط این بنا حوضی قرار دارد که جلوه ی آن را چند برابر کرده است و بازدید کننده ها و هم زرتشتیان در این حوض سکه می اندازند.

زندان اسکندر

زندان اسکندر که از آن به عنوان مدرسه ضیائیه هم یاد می شود در قرن هفتم ساخته شده است و در یکی از قدیمی ترین مناطق شهر یزد به نام منطقه فهادان واقع شده است. این زندان معماری بسیار ساده و زیبایی دارد و جنس آن از خشت خام است.

درست در وسط مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر، یک چاه وجود دارد که گفته می شود همان سیاه چال معروف زندانیان اسکندر مقدونی است. اما واقعیت این است که این چاه نه یک سیاه چال بلکه در اثر فرو ریزش پایاب در صحن به وجود آمده است.

ییلاق سوباتان کجاست؟