راهنمای خرید لباس نوزاد

راهنمای خرید لباس نوزاد

وقتی با خبر میشوید که قرار است مادر شوید و تا چند ماه دیگر عضو جدیدی به خانواده شما اضافه می شود هزاران فکر جذاب و رنگارنگ به سراغ شما می آید ، که یکی از جذاب ترین آنها خرید وسایل لازم برای نوزاد یا همان به اصطلاح سیسمونی است.


چهار‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۳۷۷۳ بازدید

راهنمای خرید لباس نوزاد

پوشاک نوزاد

معیار های انتخاب لباس مناسب نوزاد

انتخاب رنگ مناسب لباس نوزاد

راهنمای انتخاب سایز لباس نوزاد

اولین کمد لباس نوزاد

طریقه شست و شو لباس نوزاد

راهنمای خرید لباس نوزاد

قطعا یکی از مهم ترین قسمت های تهییه سیسمونی خرید پوشاک نوزاد میباشد و ما قصد داریم در این مقاله راهنمای جامع و کاملی برای خرید پوشاک نوزاد ارئه بدهیم .

لباس نوزاد

خرید لباس نوزاد میتواند برای هر مادری هیجان انگیز باشد ، لباس کوچکی با طرح ها و رنگ های مختلف میتواند هرمادری را وسوسه به خرید کند ، حتی خانم هایی که هنوز بچه دار نشدن یا فرزندان بزرگی را دارند با دیدن ویترین های جذاب لباس نوزاد وسوسه به خرید میشوند.

اما جذابیت لباس های نوازدی نباید شما را به وسوسه بیاندازد، راحتی و امنیت دو اصل اساسی در انتخاب لباس نوزادان هستند . شما باید معیار های انتخاب یک لباس نوزادی مناسب را بدانید و بعد از راجب ظاهر و رنگ و … تصمیم بگیرید .

معیار های انتخاب لباس مناسب نوزاد

در انتخاب لباس برای نوزاد خود ، بهتر است به روی راحتی و امنیت او سرمایه گذاری نمایید. توجه به نوع پارچه، راحتي لباس و پرهيز از لباس‌هاي چسبان را در حفظ سلامتي فرزندتان درنظر داشته باشيد.

راحتی لباس نوزاد

لباس باید طوری باشد که نه به بدن نوزاد بچسبد و نه گشاد باشد زیرا در هر دو صورت ممکن است برای او غیرقابل تحمل و باعث بی‌قراری‌اش شود. از آنجا که شیرخواران می‌غلتند، گشاد بودن لباس باعث ایجاد مشکلات تنفسی در آنها خواهد شد.

نوزادان به سرعت بزرگ می شوند و لباسی که در حال حاضر مدل تنگی دارد، یک ماه بعد احتمالا اصلا قابل استفاده نخواهد بود. در ضمن لباس تنگ باعث می شود نوزاد به خصوص رد نواحی ران عرق کند و عرق سوز شود. در هنگام خرید به عرض لباس دقت کنید و مدلی را انتخاب کنید که یا کش بیاید یا از عرض آزاد باشد تا وقتی لباس را به نوزاد می پوشانید آرنج و دست هایش اذیت نشود

جنس لباس نوزاد

الیافی که لباس نوزاد از آن درست شده باید پنبه ای و نرم باشد و به خصوص دور مچ دست و پایش کشباف سفت نداشته باشد که روی بدن نوازد فشار ایجاد کند و جا بیندازد. موقع خرید نگاهی هم به درز لباس بیندازید و دستی رویش بکشید. اگر دست شما را آزار داد، قطعا برای پوست لطیف نوزاد مناسب نیست. در ضمن کافی است موقع خرید هم برای خودتان و هم فروشنده تکرار کنید که فقط و فقط لباس نخی می خواهید. البته لازم است خودتان پرچسب لباس را هم چک کنید تا مبادا درصد کمی پلاستیک قاطی اش باشد.

باز و بسته شدن راحت لباس نوزاد

وقتی می خواهید برای نوزاد لباس بخرید به این نکته توجه کنید که حداقل ده بار در روز باید این لباس را باز کرده، پوشک کودک را تعویض کنید و دوباره لباس را به او بپوشانید. پس لباس هایی که از روی پوشک باز شده و راحت تن بچه می روند در اولویتند.

دکمه های لباس نوزاد

وقتی می خواهید لباس نوزادی بخرید خوب به دکمه هایش دقت کنید و حتی اگر لازم است یک بار آنها را باز و بسته کنید تا ببینید خوب و راحت باز و بسته می شوند یا نه. اهمیت این توصیه را زمانی متوجه می شوید که مجبورید برای هر بار تعویض کودک در روز چندین بار این دکمه ها را باز و بسته کنید. حواستان به مدل دکمه ها هم باشد که باعث آزار بدن نوزاد نشود. علاوه بر این اگر تعداد دگمه های لباس نوزاد زیاد است، بهتر است اصلا سراغش نروید.

یقه لباس نوزاد

برای اینکه نوزادتان موقع لباس عوض کردن کمتر اذیت شود، می توانید لباسی را انتخاب کنید که یقه اش با چسب باز و بسته می شود و راحت تن بچه می رود. اگر دکمه کوچکی روش شانه باشد هم برای خارج کردن و پوشاندن لباس خوب است، اما بهترین نوع لباس ها آن هایی هستند که یقه گشاد دارند و راحت تن کودک می روند.

زیرپوش لباس نوزاد

زیرپوش چه از نوع رکابی و چه آستین دار باید زیردکمه دار هم باشد وگرنه به راحتی از پهلوهای نوزاد کنار می رود و او را در معرض خطر سرماخوردگی و… قرار می دهد.

لباس زیپ دار نوزاد

لباس زیپ دار را برای سال های بعد نگه دارید. در دوره نوزادی زیپ ممکن است باعث آسیب به پوست بچه شده یا حساسیت بدهد.

انتخاب رنگ مناسب لباس نوزاد

رنگ لباس نوزاد تا یک‌سالگی باید روشن و شاد باشد تا علاوه بر نشان دادن کثیفی، روحیه کودک را برای فعالیت ترغیب کند یعنی اگر صورتی انتخاب می‌شود باید صورتی روشن باشد.

برای نوزاد لباس سفید در اولویت است و بعد از آن می توانید سراغ رنگ های روشن از جمله سبز، لیمویی، زرد، صورتی و آبی و… بروید.

به مرور و تا دوسالگی می‌توان تنالیته رنگ‌ها را کمی افزایش داد و از روشنایی آن کاست.

از دو سالگی به بعد که کودک تا حدودی انتخاب را درک می‌کند باید به او میدان بدهیم زیرا این امر باعث می‌شود که استقلال را تجربه کند و قدرت تصمیم‌گیری بالاتری را به دست آورد.

راهنمای انتخاب سایز لباس نوزاد

انتخاب سایز لباس نوزاد همواره یکی از دغدعه های مادران برای خرید لباس نوزادان خود است . به طور کلی لباس‌های نوزادی ۰-۳ ماه برای نوزادان سه تا ۵٫۵ کیلوگرمی مناسب است

به طور تقریبی سايز صفر براي كودكي با شرايط رشد معمول تا سن 3 تا 4 ماهگي ، سايز يك از حدود 3 تا 7-6 ماهگي و سايز دو براي 6-7 تا 13 ماهگي و سايز سه براي 12 تا 18 ماهگي مناسب مي باشد البته تمامی این سایز ها به طور تقریبی میباشد و در كودكان مختلف با مقياس يك تا سه ماه متفاوت خواهد بود

باید این را در نظر بگیرید که رشد نوزادان زیاد است و از سایز های کوچک به تعداد زیاد خریداری نشود به کمک جدول زیر میتوانید سایز مناسب فرزند خود را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب سایز لباس نوزاد

اولین کمد لباس نوزاد

تعدادی لباس ضروری وجود دارد که دوست دارید قبل از تولد نوزادتان دم دست باشد، در صورتی که جنسیت فرزندتان را نمی‌دانید، یا زمانی که بعد‌ها تصمیم به بچه دار شدن مجدد دارید، لباس‌ها را در رنگ‌هایی خریداری کنید که مناسب هر دو جنس باشند.

4-6 عدد زیرپیراهنی:

که در دو نوعِ آستین کوتاه و بلند موجودند و به دو صورت سر کردنی و زیپی یک طرفه‌اند. تا زمانی که بند ناف بچه نیفتاده است، زیر پیراهنی‌ها از لباس‌های سرهمی بهترند.

3-4 عدد لباس یک سره:

این لباس‌های محبوبِ والدین، تا پایین تنه نوزاد را پوشش می‌دهند و به خوبی پوشک او را نگه می‌دارند.

3-4 عدد لباس خواب نوزاد:

در طول روز و شب مناسب هستند. لباس خواب‌های بلند در پایین با چسب بسته می‌شوند که در آوردن لباس و تعویض پوشک را مشکل می‌سازند. این لباس‌ها انگشتان دست و پای کودک را به طور کامل پوشش می‌دهد و مانع خاراندن کودک می‌شود. لباس خواب‌های کوتاه برای هوای گرم بهترند.

3-4 عدد جوراب و چکمه:

باید شل باشند تا نوزاد انگشتان پای خود را به راحتی در آن‌ها حرکت دهد. آن‌ها با چسب‌های کشی مچ جوراب را در پای نوزاد ثابت نگه می‌دارند تا به راحتی از پا درنیایند.

1-2 عدد کلاه و گرم کن:

کلاه‌های بافتنی نوزاد را گرم نگه داشته و کلاه های کاسکتی وی را از نور آفتاب محفوظ نگه می‌دارند. کلاه‌های کتان و اکریلیک برای بیرون مناسب هستند.

پوشش کودک باید مطابق با آب و هوا باشد.

طریقه شست و شو لباس نوزاد

لباس‌هایی را انتخاب کنید که قابل شستشو در ماشین لباس شویی باشند و نیاز به اتو نداشته باشند.

دنبال لباس‌های نرم و سبک باشید. به گونه‌ای که راه تنفسی برای بدن نوزاد باقی بماند. لباس‌های 100% کتان بهترین انتخاب هستند.

لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشویید. این علاوه بر پاکیزگی، آن‌ها را نرم‌تر می‌کند و از کهیر‌های پوستی نوزاد جلوگیری می‌کند.

لازم نیست برای شستن لباس نوزاد از مواد شوینده به خصوصی استفاده کنید یا لباس‌های نوزاد را جداگانه بشویید. از مواد شوینده بدون بو استفاده کنید تا از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کنید. از سفید کننده و نرم کننده استفاده نکنید. برای شستن لباس‌های ضد حریق از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید، نه از صابون.