وقتی از رشد و تحول و تغییرات انسان در دورههای مختلف زندگی حرف میزنیم، رشد و تغییر و دگرگونی در حوزههای زیر را مد نظر داریم:
جنبه های شناختی (Cognitive)
جنبه های انگیزشی (Motivational)
جنبه های روانی – فیزیولوژیک (Psycho-physiologic)
کارکردها و رفتارهای اجتماعی (Social Functions)
روانشناسی رشد، در ابتدا بیشتر بر روی کودکان و نیازهای پرورشی و نیز رفتارهای آنها متمرکز بود.
اما به تدریج در نیمه های قرن بیستم، گذار کودکان به نوجوانی و جوانی و سپس تحولات انسانهای بالغ و تغییرات دوران کهنسالی هم، مورد توجه قرار گرفت.
به این صورت، روانشناسی رشد عملاً تمام محدودهی عمر انسان را مورد توجه قرار داد و به همین علت، گاهی به این شاخه از عمر روانشناسی، Life-span Psychology (روانشناسی دورههای مختلف عمر) نیز گفته میشود.
گفته میشود که روانشناسی رشد، سه هدف اصلی را تعقیب میکند (+):
توصیف فرایند رشد و تغییر انسانها در طول زمان
تشریح علمی فرایند تغییر انسانها در طول زمان
بهینه سازی فرایند رشد انسانها در طول زمان
روانشناسی رشد، هم جنبههای ژنتیکی و ارثی و هم جنبههای محیطی را در تغییر و تحولات انسانها در نظر میگیرد و میکوشد که از سهم هیچ یک از آن دو غافل نشود.
از جمله مطرحترین دانشمندانی که بر روند توسعهی روانشناسی رشد تاثیر گذاشتند میتوان از ژان پیاژه،بی اف اسکینر و اریک اریکسون نام برد.
فروش ویژه فبلت های هسی دلیران با %3 تخفیف خرید آنلاین در ماه رجب و شع
ریبون تمام رنگی Fargo5000 YMCK
درپوش قالب
آموزش زبان هندی در زنجان
جراحی زیبایی بینی
تعمیرات مبلمان
تحصیل تقریباً رایگان در اتریش
فروش مجموعه ای کامل از انواع اسباب بازی
صدیق سرام (فروش با شرایط ویژه برای نمایندگان عمده و صادرات)
کورین
آرتان استند طراحی و تولید استند محصول و تبلیغاتی
اتوکلاو 40 لیتری