ادامه جنجال و اعتراض بر سر یک مصوبه تازه/ تیتراژ‌های ماه رمضانی از راه رسیدند

ادامه جنجال و اعتراض بر سر یک مصوبه تازه/ تیتراژ‌های ماه رمضانی از راه رسیدند

در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی اشاره می‌کنیم.


چهار‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۴۱۶ بازدید

مصوبه جنجالی مجلس برای کنسرت‌ها

بر اساس مصوبه مجلس ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز می‌شود. این اتفاق اعتراض بسیاری از تهیه کنندگان و فعالان عرصه موسیقی از جمله هنرمندان را در پی داشت.

احد آزادی خواه نماینده و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این پیشنهاد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اخذ نظر با اهالی موسیقی مطرح شد و مقاصد هزینه‌‎ای دارد که به توسعه فرهنگ و هنر این مرز و بوم کمک می‌کند. بر اساس بخش هزینه‌‎ای همین بند الحاقی مقرر است، درآمد ناشی از این محل جهت ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعمیر، تجهیز و اداره مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها غیر از مراکز استان، اختصاص یابد.

وی افزود: رقم ۱۰ درصد کسر شده از بهای بلیت اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت) در عمل چیزی نخواهد بود، اما وقتی این رقم در خزانه داری کل کشور تجمیع و در محلی هزینه شود، اثر خود را نشان می‌دهد. مجلس می‎توانست برای توسعه فرهنگی و هنری تعمیر، تجهیز و اداره مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها دو اقدام انجام دهد: یا از محل سود شرکت‌ها درصدی برای این مهم در نظر گیرد که تجربه چندین ساله ما در بودجه نویسی حاکی از این است که عملاً این درآمد محقق نشده و تخصیص نمی‎یابد. به همین دلیل به این پیشنهاد (واریز ده درصد درآمد کنسرت‌های موسیقی به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کمیسیون فرهنگی و تلفیق بودجه رأی مثبت داده شد.

«جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های آیینی ایثار» برگزار می‌شود

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: نخستین «جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های آیینی ایثار» نیمه دوم آبان ماه سال جاری به میزبانی استان بوشهر در بخش‌های مختلف هنری برگزار می‌شود.

سید مرتضی حسینی با اعلام این خبر گفت: این جشنواره به میزبانی استان بوشهر در بخش‌های موسیقی نواحی سنتی و آئینی شامل مولودی خوانی، مرثیه خوانی، توسل خوانی، بیت خوانی (ویژه شهدای نوجوان)، منظومه خوانی، منقبت خوانی، چاوشی خوانی، شروه خوانی و پیشخوانی‌های تعزیه موسیقی آوازی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در این جشنواره که برای نخستین بار و در نیمه دوم آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، بخش ویژه‌ای برای حضور گروه‌های منتخب سرود شاهد و ایثارگر در نظر گرفته شده است. اولویت‌های اداره کل امور هنری بنیاد تولید آثار در حوزه موسیقی، فیلم، تئاتر، محور‌های ایثار اجتماعی، سبک زندگی ایثارگرانه و پرداختن به زندگی شهدای مدافع حرم است.

اوضاع پر نوسان بهنام صفوی

در حالی که بهنام صفوی مجدد در بیمارستان بستری شده بود، مدیر برنامه وی از احتمال مرخص شدن این خواننده پاپ در آینده نزدیک خبر داد. رضا فوادیان مدیر برنامه‌های بهنام صفوی، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تایید خبر بستری شدن این هنرمند در بیمارستان اظهار کرد: بهنام صفوی یک‌بار اسفند سال گذشته در بیمارستان بستری و پس از ترخیص، شرایط ادامه درمانش در منزل فراهم شد؛ چراکه در بیمارستان شرایط محیطی با وجود بیماران دیگر خوب نبود و پزشکان تشخیص دادند او می‌تواند در خانه باشد.

وی افزود: متأسفانه از حدود بیست روز قبل، این هنرمند به دلیل مشکل جسمانی و تنفسی، دوباره در بیمارستانی در اصفهان بستری شد.

فوادیان اظهار کرد: انتقال او به اصفهان و سکونت در منزل پدری، به دلیل آب و هوای بد پایتخت بوده است. خدا را شکر الان شرایط بهنام خوب است و امیدواریم هرچه زودتر مرخص شود.

تیتراژهای ماه رمضانی از راه رسید

با آغاز ماه مبارک رمضان تیتراژهای جذاب تلویزیونی نیز از راه رسید.

سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی به مناسبت آغاز پخش سریال «برادرجان» به کارگردانی محمدرضا آهنج قطعه «تنها می مانم» را در دسترس مخاطبان قرار داد. حسین غیاثی شاعر، فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده، نوید صالح زاده میکس و مسترینگ، رضا تاجبخش نوازنده پیانو و گیتار باس، مسعود آرامش نوازنده سنتور، علی جعفری پویان و علیرضا دریایی نوازندگان ویولن، محمد غریبی نوازنده ویولنسل، آرش اکبری نوازنده آکاردئون، کیان دارات نوازنده گیتار، علیرضا دریایی نوازنده ویولا و کمانچه و امین لطفی و حمید دلنوازی همخوان گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

سریال «برادرجان» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی سعید نعمت الله برای پخش از شبکه سه در ایام ماه مبارک رمضان آماده شد. این سریال بازیگران زیادی دارد که از جمله آنها علی نصیریان است. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به حسن پورشیرازی، لعیا زنگنه، حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، ندا جبرئیلی، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، آرش فلاحت پیشه، محبوبه صادقی، علی آهنج و جلیل فرجاد اشاره کرد.

همچنین محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «جورچین» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد.

در این قطعه که برای تیتراژ سریال تلویزیونی «دلدار» شبکه دوم سیما تولید شده، حسین صفا شاعر، محسن چاوشی آهنگساز و خواننده، کیان دارات نوازنده سه تار و گیتار، امیر جمالفرد تنظیم، میکس و مسترینگ گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.