یک نوع قرص ازمپیک برای دیابتی ها

یک نوع قرص ازمپیک برای دیابتی ها

اثربخشی ماده فعال در داروهای دیابت تزریقی و چاقی را در صورت مصرف خوراکی ارزیابی می کند


یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۱۲ بازدید

تکرار بعدی Ozempic و Wegovy - داروهای تزریقی که به سختی قابل دستیابی هستند و به دلیل توانایی آنها در کاهش وزن شناخته شده است - ممکن است به شکل قرص باشد.

محققان داده‌های دو مطالعه را در روز یکشنبه در کنفرانس نشست‌های علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه کردند که یکی از آنها نشان داد که 50 میلی‌گرم سماگلوتید - ترکیب فعال در اوزمپیک و ویگووی - که به صورت خوراکی در روز مصرف می‌شود تقریباً به اندازه تزریق هفتگی Wegovy در کاهش وزن مؤثر است. در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. تزریقات Wegovy حاوی 2.4 میلی گرم سماگلوتید است.

آن کارآزمایی که یکشنبه در مجله The Lancet نیز منتشر شد، 667 نفر را در مدت 68 هفته پیگیری کرد. هشتاد و پنج درصد از افرادی که سماگلوتاید مصرف کردند حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را در طول مطالعه از دست دادند، در حالی که تنها 26 درصد از کسانی که دارونما دریافت کردند. کسانی که سماگلوتاید مصرف کردند، به طور متوسط ​​حدود 15 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند - تقریباً شش برابر گروه دارونما.

یک مطالعه جداگانه که یکشنبه نیز ارائه شد و در The Lancet منتشر شد، بر سماگلوتید خوراکی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 متمرکز بود. بیش از 1600 شرکت کننده به سه گروه تقسیم شدند و دوزهای روزانه 14 میلی گرم، 25 میلی گرم یا 50 میلی گرم به آنها داده شد. کسانی که دوزهای 25 و 50 میلی گرمی را مصرف کردند، وزن بیشتری از دست دادند و قند خونشان کاهش بیشتری داشت، نسبت به کسانی که کمترین دوز را مصرف کردند.

Novo Nordisk، شرکتی که Wegovy و Ozempic را تولید می کند، هر دو آزمایش را تامین مالی کرد.

دکتر رابرت گابی، مدیر ارشد علمی و پزشکی انجمن دیابت آمریکا، گفت: "من گمان می کنم افراد زیادی از این درمان ها استفاده نمی کنند زیرا نیاز به تزریق دارند." "اگر می توانید بگویید، "خب، در واقع، اینطور نیست"، این خیلی بزرگ است."

هر چه دوز سماگلوتید خوراکی بیشتر باشد، عوارض جانبی بیشتری به نظر می رسد. در کارآزمایی افرادی که اضافه وزن یا چاق داشتند، 80 درصد از کسانی که سماگلوتاید خوراکی مصرف کردند، مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست یا اسهال را گزارش کردند. نزدیک به 13 درصد گفتند که "احساس تغییر یافته پوست" مانند سوزن سوزن شدن را تجربه کرده اند. نویسندگان خاطرنشان کردند که اکثر شرکت کنندگان در مطالعه سفیدپوست و زن بودند، که به این معنی است که نتایج ممکن است در مورد جمعیت وسیع تری از افراد چاق صدق نکند.

کارآزمایی دوم، در افراد مبتلا به دیابت، عوارض جانبی مشابهی را نشان داد: 80 درصد از کسانی که دوز 50 میلی گرمی را مصرف کردند، عوارض جانبی را گزارش کردند، که شایع‌ترین آنها مشکلات گوارشی بود، که در افرادی که دوزهای بالاتر مصرف می‌کردند بیشتر از افرادی که دوز مصرف می‌کردند رخ می‌داد. 14 میلی گرم 13 درصد از افرادی که دوز 50 میلی گرمی دریافت کردند به دلیل عوارض جانبی، مصرف دارو را متوقف کردند. سماگلوتید تزریقی عوارض جانبی مشابهی را ایجاد می کند. در یک مطالعه قبلی ، 74.2 درصد از شرکت کنندگانی که هر هفته 2.4 میلی گرم سماگلوتاید تزریقی دریافت کردند (مقداری که در Wegovy است) اختلالات گوارشی را تجربه کردند.

کارآزمایی دیگری که در کنفرانس ارائه شد و روز جمعه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ترکیب خوراکی متفاوتی به نام اورفورگلیپرون را بررسی کرد که به همان دسته از داروهای سماگلوتید تعلق دارد. این مطالعه توسط الی لیلی تامین مالی شد. فایزر نیز قرص خود را در آن دسته دارویی آزمایش کرده است.

سماگلوتید خوراکی جدید نیست: در حال حاضر یک نوع قرص از این ترکیب در بازار وجود دارد که با نام Rybelsus به فروش می رسد. سازمان غذا و دارو فقط این دارو را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تایید کرده است و این قرص ها در دوزهای نسبتاً کمتر روزانه تا 14 میلی گرم عرضه می شوند. دکتر اندرو کرافتسون، دانشیار بالینی در پزشکی میشیگان گفت: این قرص ها به روشی مشابه تزریق سماگلوتید عمل می کنند که انسولین را تنظیم می کند، قند خون را کاهش می دهد و تخلیه معده را کند می کند و باعث می شود افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند.