اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ گامی در راستای جهش تولید

اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ گامی در راستای جهش تولید

اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ گامی در راستای جهش تولید


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۸۰ بازدید

اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ گامی در راستای جهش تولید

با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛ گامی در راستای جهش تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد و در همین دیدار، رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش را معرفی کردند.

 اقتصاد مقاومتی چیست؟

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر انقلاب ارائه دادند.

ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده‌ی رشد و شکوفایی کشور باشد.

 استفاده از همه ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى

بخش خصوصى را باید کمک کرد. اینکه ما اقتصاد مقاومتى را مطرح کردیم، خب، خود اقتصاد مقاومتى شرائط و ارکانى دارد. یکى از بخشهای این اقتصاد مقاومتی همین تکیه ى به مردم است.

سیاستهاى اصل ۴۴ با تأکید ، اهتمام ،دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود که جزء کارهاى اساسى می‌باشد.

فعالیت دانشجویان، اساتید و مسئولان کشور

در پی طرح این موضوع از سوی رهبر انقلاب و همزمان با تشدید تحریم های نفتی، بانکی و تجاری غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، جمعی از دانشجویان دغدغه مند در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در رشته های اقتصاد، مدیریت و سیاستگذاری، با همکاری تعدادی از اساتید و مسئولان خدوم کشور، همت خود را روی مطالعه پیرامون الگوی بومی اقتصاد جهت ارائه راهکارهایی به منظور مقاوم سازی آن گذاشت.

مسئله‌ تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلى استفاده کنیم و کاهش وابستگى به نفت یکى دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است که از چندین سال پیش کلید خورد.

در این زمینه رئیس صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در فیروزآباد با اشاره به اقدامات تولیدی سال ۹۹ اظهار داشت: در سال جاری شاهد افتتاح واحدهای مهم تولیدی مهم و اثرگذاری در پهنه استان در قالب ویدئوکنفرانس با حضور مقام عالی ریاست جمهوری در استان فارس بوده ایم.

حمیدرضا ایزدی افزود: از جمله افتتاح آلومینیم جنوب باهجده هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال بالغ بر یک هزار نفر مستقیم در شهرستان لامرد،تکمیل زنجیره فولاد در قالب طرح آهن اسفنجی و گندله سازی مجتمع فولاد پاسارگاد در شهرستان کوار با پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶۷۰ نفر،کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروز آباد با ۳۲۰ هزارتن و سرمایه گذاری دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۲۶۰ نفر اشتغال از جمله کارخانه های بخش تولید و کارآفرینی در استان فارس در سال ۹۹ بوده است.

وی ادامه داد: واحدهای نظیر شرکت شایان دیزل تولید کننده کامیون کشنده و آرای سان رونیکا در زمینه آرایشی و بهداشتی از جمله واحدهایی است که به بهره برداری رسیده اند همچنین شرکت پالایش سپهر پارسیان در شهرستان مهربا سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۴۵۰ نفر به بهره برداری رسیده است و در آستانه افتتاح به شکل ویدئو کنفرانس با حضور ریاست جمهوری هستیم.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: همچنین مراحل پایانی شرکت کاغذ زاگرس در شهرستان زرقان و کاشی صدف سرام استقلال آباده با سرمایه گذاری بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۹۰۰ نفر از دیگر پروژه های کارآفرینی و اشتغال زایی تولیدی مهم سال جاری است که طی ماه‌های آینده شاهد بهره برداری و افتتاح آنها خواهیم بود.

به گزارش فارس، با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه بسیاری از کشورها و با توجه به مشکلات اقتصادی زیادی که کشور ما با آن مواجه بوده، ترویج و اشاعه مفهوم تولید و کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینی و مهمتر از همه تربیت افراد به ویژه تحصیلکردگان کارآفرین، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/س