درآمدزایی کشور از ترانزیت را می‌توان به 12 میلیارد دلار رساند/ خطر حذف فرصت‌های اقتصادی ایران در منطقه

درآمدزایی کشور از ترانزیت را می‌توان به 12 میلیارد دلار رساند/ خطر حذف فرصت‌های اقتصادی ایران در منطقه

درآمدزایی کشور از ترانزیت را می‌توان به 12 میلیارد دلار رساند/ خطر حذف فرصت‌های اقتصادی ایران در منطقه


شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۵۹۰ بازدید

درآمدزایی کشور از ترانزیت را می‌توان به 12 میلیارد دلار رساند/ خطر حذف فرصت‌های اقتصادی ایران در منطقه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بعضی از محافل وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود، می‌گویند دنیای امروز، دنیای روابط با کشورها است و نمی‌توان بدون روابط گسترده با کشورها پیشرفت کرد، این حرف درست است، ولی با اقتصاد مقاومتی تعارضی ندارد.

درآمدزایی کشور از ترانزیت را می‌توان به 12 میلیارد دلار رساند/ خطر حذف فرصت‌های اقتصادی ایران در منطقه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی (تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی) که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: در بعضی از محافل وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود، می‌گویند دنیای امروز، دنیای روابط با کشورها است و نمی‌توان بدون روابط گسترده با کشورها پیشرفت کرد، این حرف درست است، ولی با اقتصاد مقاومتی تعارضی ندارد. اتفاقات روی دیگر اقتصاد مقاومتی تعامل با جهان است، اقتضای جهش تولید، جهش صادرات است و اقتضای جهش صادرات تعامل گسترده با کشورها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: یک بحث مهم در عرصه سیاست خارجی این است که تعاملات در سیاست خارجی چگونه شکل می‌گیرد. کشورها منافع، اهداف و اصولی دارند که اگر این کشورها در این مقولات با هم اشتراکاتی داشته باشند،‌اینها باعث تعاملات می‌شود و اگر اختلاف داشته باشند، این اختلاف موجب تقابل و تهدید می‌شود، لذا اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی موفقی داشته باشید، یک بعد آن تعامل گسترده با سایر کشورها است و لذا تلاش دشمن در  جنگ اقتصادی این است که ارتباط با سایر کشورها نداشته باشیم و از ابزارهای تحریم برای منع تعامل استفاده می‌کند، لذا اگر او تلاش می‌کند ابزاری را به  کار گیرد تا مانع شود، شما هم آن ابزارها را فراهم کنید تا آنها موفق نشوند.

وی بیان داشت: ما به تحریم‌ها توجه ویژه‌ای داریم چون کشور را درگیر کرده است و دشمن برای راهبرد خود و فشار حداکثری از اهرم تحریم استفاده می‌کند. یکی از اهرم‌های دیگری که دشمن از آن استفاده می‌کند این است که به موازات تحریم در عرصه تعاملات جمهوری اسلامی حرکت‌هایی را در بستر اقتصاد انجام می‌دهد تا ظرفیت اقتصادی و فرصت‌های اقتصادی ما را تخلیه کند.

جلیلی بیان داشت: لذا لازم است حرکت دشمن را بشناسیم و تمهیدات لازم را برای مقابله با او فراهم کنیم. اگر صحبت می‌شود دشمن می‌خواهد فشار حداکثری را بر ما اعمال کند و راه مبارزه با آن خنثی کردن تحریم‌هاست، بنابراین یکی از بسترهای مهم تعاملات گسترده به ویژه با کشورها همسایه و منطقه است زیرا در این عرصه شما می‌تواند اقداماتی انجام دهید که دیگر تحریم  نتواند موضوعیت یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: عرصه سیاست خارجی به ویژه در اقتصاد، عرصه تعامل است و در این تعامل‌ها یک طیفی وجود دارد و ده‌ها کشور و حتی طرف‌های سومی وجود دارند که آنها هم نقاط اشتراک و اختلاف دارند که این نقاط اشتراک و اختلاف کشورهای ثالث با شما می‌تواند برای شما فرصت و تهدید ایجاد کند.

وی بیان داشت: در اقتصاد علاوه بر دوستی و دشمنی رقابت هم شکل می‌گیرد. ممکن است کسی باشد که با شما دشمن نباشد ا ما تلاش داشته باشد برای کسب منافع و این باعث می‌شود بعضی از اقدامات شما ضایع شود.

جلیلی اظهار داشت: اگر ما بیان می‌کنیم ایران مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های اقتصادی دارد که این ظرفیت‌ها راهبردی است اگر به سمت بالفعل کردن آن نروید به این معناست که صحنه معطل می‌ماند و کسانی هستند که وارد می‌شوند که  این صحنه را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و اگر کسانی در مقام دشمنی یا رقابت باشند قطعا از این فرصت‌ها سریع‌تر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

وی گفت: برخی از تحرکات در منطقه شتاب زیادی می‌گیرد و اگر حضور جدی نداشته باشیم، فرصت‌ها از دست ما خارج می‌شود. امروز کشور فرصت‌های خوبی در امر صادرات انرژی، گاز، نفت و فرآورده‌های اینها دارد و از موقعیت حمل و نقل مناسبی برخوردار است، اما اگر به خوبی از آن استفاده شود، موجب می‌شود دشمن نتواند از اهرم فشار استفاده کند و موجب بی اثر شدن و خنثی شدن تحریم‌ها می‌شود ولی اگر به موقع استفاده نکنیم موجب موفق شدن دشمن می‌شود.

وی افزود: در بحث حمل و نقل و موقعیت ترانزیت کشور ما مزیت دارد و کریدور شمال ـ جنوب و کریدورهای شرقی ـ غربی ظرفیت‌های خوبی برای کشور هستند، لذا اینها فرصت‌هایی است که اگر ما از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، فرصت‌های خوبی برای ما به وجود می‌آید.

جلیلی اظهار داشت: ظرفیت انتقال از سه کریدور کشور حداقل 50 میلیون تن کالا با درآمد 4 میلیارد دلار است که تا سه برابر می‌توان آن را افزایش داد و به 150 میلیون تن با درآمد 12 میلیارد دلار رساند که این ظرفیت خوبی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در کشورهای منطقه حرکت‌هایی شکل گرفته تا این ظرفیت‌های ترانزیتی و راهبردی ما را تخلیه کند و خطوط ترانزیتی در سایر کشورها در حال شکل گیری است که از جمله آن می‌توان از چین تا آسیای میانه و دریای خزر و بعد اروپا اشاره کرد که راه اندازی این مسیرها کریدورهای ترانزیتی ما را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: مثلاً در کشور همسایه ما افغانستان از مزار شریف تا قندهار و بعد پاکستان مسیرهایی در حال طراحی شدن است که راه افتادن این مسیرها در مقام رقابت با مسیرهای ما است.

جلیلی اظهار داشت: در مجموع اقداماتی در حال شکل گیری است که لازم است به آنها توجه داشته باشیم زیرا بی اثر کردن تحریم‌ها با تعاملات اقتصادی انجام می‌شود و بی توجهی به حرکت‌های اقتصادی سایر مناطق در تجارت و روابط اقتصادی به نفع ما نیست.

وی گفت: در جنوب یکی از بحث‌های مهم اهمیت راهبردی تنگه هرمز است و در آنجا مسیرهای مختلفی شکل می‌گیرد تا اهمیت راهبردی تنگه هرمز برای حمل و نقل انرژی را کاهش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که الان حدود 5 میلیارد دلار گاز صادر می‌شود، گفت: در حالی که ما ظرفیت افزایش صادرات گاز تا 13 میلیارد دلار را داریم که اگر خط لوله صلح ایجاد نشود، در کنار آن خط‌های موازی دیگری ایجاد می‌شود برای این که فرصت افزایش صادرات گاز از ما گرفته شود، لذا با ایجاد این مسیرها هم از صادرات گاز ما جلوگیری می‌شود و هم از مسیر صادرات گاز ما جلوگیری خواهد شد و لذا هر دو فرصت ر ا از ما می‌گیرند.

جلیلی اظهار داشت: اینها اگر هوشمندانه رصد شود، باید بدانیم تحرکاتی است که همین امروز در منطقه در حال انجام است و باید به آن توجه شود که اگر به آن توجه نکنیم به ناگهان خواهیم دید که علیرغم داشتن مزیت نسبی صادرات گاز فرصت‌های راهبردی ما در این بخش از بین می‌رود.

وی با اشاره به این که ما در کشور در برخی ایام سال ظرفیت داریم تا 20 گیگاوات برق صادر کنیم، اما در همین زمینه نیز تضعیف فرصت‌های صادرات برق از سوی کشورهای دیگر در حال انجام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما باید با کشورهای  عراق و افغانستان روابط خود را افزایش دهیم، اما می‌بینیم مجموعه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که از سوی سایر کشورها که برق صادراتی به این کشورها توسط کشورهای دیگر صادر شود.

جلیلی افزود: آمریکا سازوکارهایی را در افغانستان دنبال می‌کند که سیستم برق این کشور نتواند از ایران برق دریافت کند و لذا اگر فرصت دارید این فرصت‌ها به لحاظ زمانی نامحدود نیست.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: آنها از روابط دوستی ایران و عراق ناراحت هستند در حالی که بسیاری از کشورها تا مدت‌ها حاضر نبودند پس از سقوط صدام روابط خوبی با کشور عراق داشته باشند اما امروز مجموعه‌هایی تلاش دارند تا روابط اقتصادی با عراق ایجاد کنند و حتی به آنها اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که ما حاضریم برق شما را تأمین کنیم و از ایران برق نگیرید و اینها تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا روابط ایران و عراق گسترش نیابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کشورهای همسایه ما بازار محصولات پایین دستی پتروشیمی است و این کشورها ظرفیت واردات 130 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی را دارند، اما حداقل تولید ما در صنایع پایین دستی پتروشیمی 12 میلیون تن است که تقریبا دو سوم آن نیز راکد است این در حالی است که اگر بتوانیم از این بازار 130 میلیارد دلاری حداقل 15 میلیارد دلار به دست آوریم، یعنی می‌تواند 20 میلیارد دلار از این بازار را در اختیار گرفت.

وی با اشاره به این که دو کشور عراق و سوریه در دوران بازسازی قرار دارند، لذا از این فرصت می‌توان استفاده کرد.

جلیلی با تأکید بر این که اقتصاد مقاومتی به معنای عدم تعامل با جهان نیست بلکه به معنای تعامل گسترده با جهان است گفت: صادرات ما به افغانستان در سال 96 دو برابر کل صادرات به 28 کشور اتحادیه اروپا بود، لذا اگر این فرصت‌ها در منطقه را به خوبی شناسایی کنیم، می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرد.

وی اظهار داشت: اگر ما می‌گوییم کشور ما فرصت و ظرفیت دارد این بدان معنا نیست که دیگران ساکت خواهند نشست، بلکه ما باید بدانیم در اطراف ما تحرکاتی در حال انجام است تا در زمینه ترانزیت، برق، گاز و حتی صادرات سایر کالاها فرصت‌ها را از ما بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که ما به کنوانسیون‌های مختلف توجه می‌کنیم و همواره به این موضوع فکر می‌کنیم که چرا این کنوانسیون‌ها شکل نگرفته در حالی که اگر به موضوعات مغفول توجه کنیم قطعا فرصت‌های بهتری در اختیار ما قرار می‌دهد.

جلیلی بیان داشت: اگر می‌خواهید جهش تولید صورت گیرد باید تولید داشته باشیم و تولید نیازمند بازار است و نباید اجازه داد که فرصت‌ها از ما گرفته شود و خلع سلاح کردن دشمن بستگی به استفاده از این فرصت‌ها دارد.

وی بیان داشت:‌چرا دشمن در مورد ایران اکنون دنبال گزینه نظامی نمی‌رود، زیرا مقاومت ما را در یک دوره 8 ساله دیده است و می‌داند از این راه نمی‌تواند موفق شود و می‌داند باید به سمت اقدامات دیگر مانند اقدامات اقتصادی برود. لذا ما باید با استفاده از فرصت‌ها گزینه اقتصادی را به مانند گزینه نظامی به عنوان ابزار فشار از دست دشمن خارج کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب