شناسایی و رفع باگ اپلیکیشن IMessage در IOS که باعث از کارافتادن آیفون‌ها می‌شد

شناسایی و رفع باگ اپلیکیشن IMessage در IOS که باعث از کارافتادن آیفون‌ها می‌شد

وجود یک باگ در سیستم‌عامل iOS کاربران آیفون را مجبور به بازگردانی تلفن به تنظیمات کارخانه می‌کرد. این باگ از طریق اپ iMessage و دریافت یک پیام خاص باعث نفوذ افراد خرابکار به تلفن شما می‌شد. تیم “پروژه صفر” گوگل برای اولین بار این باگ را کشف کرد. روند اعلام باگ به شرکت مقصد به صورت یک فرآیند 90 روزه انجام می‌شود. اگر شرکت مذکور در طول این 90 روز اقدام به رفع ایرادات نکند، تیم گوگل ایرادات را به صورت علنی اعلام می‌کند تا کاربران از آن آگاه شوند.


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۰۲۹ بازدید

اپل نیز قبل از پایان مهلت 90 روزه خود با انتشار آپدیت iOS 12.3 این مشکل را حل کرد. لازم‌ به ذکر است که گوگل با کسب اجازه از اپل این خبر را منتشر کرد.

مشکل ایجاد‌شده توسط یک پیام نامفهوم به وقوع می‌پیوست و کاربر را مجبور به ریست فکتوری (بازگردانی به تنظیمات کارخانه) می‌کرد. این چرخه تا زمانی ادامه می‌یافت که رابط کاربری دستگاه نمایش داده نشود و تلفن قادر به انجام دستورات کاربر نشود. حتی هارد ریست نیز این مشکل را حل نکرده و اسمارتفون کاربر به یک تلفن غیرقابل استفاده تبدیل می‌شد.

برای حل این مشکل نیز تنها سه راه وجود دارد:

  • پاک‌کردن اطلاعات دستگاه با استفاده از Find my iPhone
  • قرار‌دادن تلفن در حالت ریکاوری و آپدیت از طریق آخرین نسخه نرم‌افزار iTunes
  • خارج‌کردن سیم‌کارت از دستگاه و قرار نگرفتن در محدوده وای‌فای و پاک‌کردن اطلاعات دستگاه از منو تنظیمات

در سال گذشته نیز اتفاق مشابهی برای کاربران iOS به وقوع پیوست. در آن زمان، سرعت تلفن کاربر با دریافت یک پیامک که حاوی نقطه‌های سیاه و سفید بود به شدت کاهش می‌یافت و تلفن را غیرقابل استفاده می‌کرد. این پیام برای کاربران واتس‌اپ نیز ارسال شده بود و کاربران اندرویدی نیز تحت تاثیر این پیام قرار گرفتند.

اپل در سال گذشته روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد و مجبور شد تا آپدیتی برای آیفون‌های سراسر جهان به جهت حل مشکل ریبوت شدن آن‌ها پس از دریافت یک پیام خاص منتشر کند. این پیام حاوی کاراکترهایی به زبان هندی بود که باعث ریبوت شدن دستگاه می‌شد.

در سال 2015 نیز یک باگ قدرتمند در iOS باعث از کارافتادن اپلیکیشن iMessage پس از ریبوت شدن دستگاه می‌‌شد. این باگ تحت‌تاثیر کاراکترهای عربی اتفاق افتاد که کرش کردن تلفن کاربر را به دنبال داشت.

هرچند که درحال حاضر این مشکل حل شده است، اما باتوجه به وسیع بودن دنیای فناوری و اتفاقات پیرامون آن و هم‌چنین مشکلات آن، پیشنهاد ما به شما استفاده از آخرین نسخه سیستم‌عامل iOS یا هر سیستم‌عامل دیگری است.