غیرفعال‌سازی و فعال‌سازی پیامک های تبلیغاتی (ایرانسل و همراه اول)

غیرفعال‌سازی و فعال‌سازی پیامک های تبلیغاتی (ایرانسل و همراه اول)

ما می‌خواهیم خیلی سریع، نحوه غیر فعالسازی (و همینطور فعالسازی مجدد) پیامک‌های تبلیغاتی را به شما آموزش دهیم.


جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۳۲۸ بازدید

اما قبل از شروع، بگذارید خیلی سریع دو نوع مختلف پیامک‌های انبوه را بشناسیم:

پیامک تبلیغاتی: هدف این پیامک‌ها تبلیغات و خدمت‌رسانی است. این پیامک‌ها هیچ هزینه‌ای از شما کم نمی‌کنند.

پیامک‌های ارزش افزوده یا VAS: این پیامک‌ها، در ازای ارائه محتوا به شما، هزینه کم می‌کنند. (به پیامک‌های VAS، خدمات مبتنی بر محتوا هم می‌گویند.)

در این نوشته، ما طریقه حذف هر 2 این پیامک‌ها برای ایرانسل و همراه اول را به شما یاد می‌دهیم. اما لطفاً 5 دقیقه وقت بگذارید و همه‌چیز را بخوانید. تا دقیقاً همه‌چیز را بفهمید.

  • روش غیر فعال سازی (و فعال سازی) پیامک‌های تبلیغاتی

برای حذف پیامک‌ های تبلیغاتی و همینطور، لغو سرویس های پیامکی برای همراه اول و ایرانسل، کافی است شماره #800* را بگیرید.

بعد از شماره‌گیری عدد #800* می‌توانید:

با ارسال کد 1 لیست سرویس‌های فعالی که دارید طی چند ثانیه برایتان پیامک می‌شود.

با ارسال کد 2 خدمات مبتنی بر محتوا یا همان ارزش افزوده VAS غیرفعال میشود.

با ارسال کد 3 خدمات تبلیغاتی پیامک انبوه برایتان غیرفعال می‌شود.

با ارسال کد 4 تبلیغات انبوه که از خط شخصی براتان ارسال می‌شود غیرفعال می‌شود.

پیشنهاد ما این است که ابتدا لیستی از سرویس های ارزش افزوده دریافت کنید و سپس سرویس های سودجوی VAS را حذف کنید. در درجه دوم هم اگر مطمئن هستید، پیامک‌های تبلیغاتی خود را غیر فعال کنید.

نکته: با لغو پیامک های تبلیغاتی، دیگر هیچ کسب و کاری نمی‌تواند برای شما پیامک بفرستد. بنابراین قرار نیست پیامک‌هایی مثل کد تخفیف، پیشنهادهای ویژه، رویدادها و ... را دریافت کنید. دیگر رستوران یا فروشگاه محبوب شما نمی‌تواند پیامکی برایتان بفرستد. اما پیامک‌های خدماتی و اطلاع‌رسانی بانک‌ها باقی می‌ماند.

  • شکایت از پیامک های تبلیغاتی متخلف

مشکل زمانی است که مزاحمت از طریق پیامک‌های سیم کارت انجام می‌شود. با لغو پیامک‌های تبلیغاتی نمی‌توانید جلوی این سیم کارت ها را بگیرید. به همین منظور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک راه دیگر را مطرح کرده است.

اگر یک پیامک تبلیغاتی از سیم کارت دریافت کردید، حتماً با شماره 195 تماس بگیرید و این شماره را گزارش دهید. اینکار هیچ هزیه ای برای شما ندارد. به علاوه، سیم کارت بلافاصله توسط سیستم هوشمند بررسی می‌شود و این شماره مسدود می‌شود. همچنین متخلف نیز شناسایی و قانون مرتبط با ارسال پیامک مزاحم اعمال می‌شود.

  • اپلیکیشن‌های ارزش افزوده یا VAS

نکته دیگری که حتما باید بدانید این است که برخی اپلیکیشن‌ها یا همان برنامه‌های گوشی هم VAS حساب می‌شوند. یعنی بعد از اینکه این اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب کردید، به ازای هر روز مبلغی از روی شارژ شما کم یا به قبض شما اضافه می‌شود.

این اپلیکیشن ها باید به شما اطلاع بدهند که قرار است هزینه کم بکنند. اما یک مشکل بزرگ این است که معمولاً این دست از APP ها، در کوهی از متن ها این موضوع را مخفی می‌کنند تا شما متوجه نشوید.

پس لطفاً هنگام نصب اپلیکیشن‌ها مطمئن شوید که ارزش افزوده نیستند و قرار نیست پولی بدون اطلاع شما کم شود.

  • توضیح کامل درباره پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه پیامک های تبلیغاتی خود را لغو کنید یا از سرویس‌های ارزش‌افزوده خود انصراف دهید، این بخش را بخوانید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

  • پیامک‌های تبلیغاتی

بیایید با پیامک‌های تبلیغاتی شروع کنیم.

پیامک‌های تبلیغاتی می‌توانند شامل تخفیف، اطلاع‌رسانی، پیشنهادهای ویژه و انواع روش‌های تبلیغاتی دیگر باشند. این پیامک‌های تبلیغاتی، هیچ پولی از شما کم نمی‌کنند.

در تمام دنیا، این دست پیامک‌ها فقط با کسب اجازه از مخاطب ارسال می‌شوند. مثلاً شما با میل خودتان تصمیم می‌گیرید پیامک‌های تبلیغاتی رستوران مورد علاقه‌تان را دریافت کنید. اما در ایران، برای ارسال این پیامک‌ها نیازی به اجازه نیست. همین موضوع باعث ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم شده است.

اما با غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی، دیگر کسب و کارهای مورد علاقه شما هم نمی‌توانند پیامک تبلیغاتی برای شما بفرستند. این یعنی قرار نیست از تخفیف فروشگاه لباس محبوبتان مطلع شوید.

  • پیامک‌های خدماتی
  • دسته دوم پیامک‌های خدماتی هستند. این دسته، همان پیامک‌هایی هستند که از بانک یا یک آژانس هواپیمایی دریافت می‌کنید. این پیامک‌ها برای اطلاع‌رسانی و ارائه خدماتی هستند. شما نمی‌توانید به هیچ‌وجه آنها را لغو کنید. اما معمولاً شامل تخفیف، پیشنهاد و ... هم نمی‌شوند.
  • پیامک‌های ارزش افزوده

پیامک‌های ارزش‌افزوده (VAS) که خدمات مبتنی بر محتوا هم نامیده می‌شوند، همان‌هایی هستند که از شما هزینه کم می‌کنند.

منطق این پیامک‌ها، ارائه محتوای ارزشمند در ازای دریافت یک مبلغ است. اما مشکل اینجاست که ایرانی‌های سودجو با ارائه وعده‌های توخالی، جایزه‌های فریبنده و انواع روش‌های دیگر، سعی می‌کنند مردم را در این سرویس‌ها عضو کنند. بعد از عضویت هم تا جای ممکن لغو سرویس را سخت می‌کنند.

برای همین ما غیر فعال سازی آنها را به شما آموزش دادیم. توجه داشته باشید که این سرویس های ارزش افزوده، موظف هستند که پولی بودن خود را به اطلاع شما برسانند و در غیر این صورت، می‌توانید از آنها شکایت کنید.

نکته نهایی اینکه اشکال از پیامک‌های VAS نیست. مثلاً پیامک‌هایی را تصور کنید که به یک زن باردار، بر اساس هفته بارداری، پیشنهادها و توصیه‌های مهم می‌دهند. این سرویس واقعاً عالی است. در واقع مساله اساسی، سودجویی، بی‌اخلاقی و خودخواهی افرادی است که به هر اسمی می‌خواهند در ازای بدبختی دیگران، پولی به جیب بزنند.

  • راه حل، غیر فعال سازی نیست، فرهنگ سازی است

همانطور که می‌بینید، با غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی، نه تنها سودی نکردید، که در طولانی مدت ممکن است از بسیاری خدمات مربوط به پیامک های مفید هم محروم شوید. پس پیشنهاد من این است که همچون خود من، شما هم با مخابرات تماس بگیرید و بر ضد خدمات مبتنی بر محتوای بیهوده از آنها شکایت کنید.

چرا که راه درست، مثل همیشه، فرهنگ سازی است. ما می‌توانیم تلاش کنیم آگاهی در زمینه این سرویس های سودجو را افزایش دهیم تا امکان فعالیت آنها محدود شود. یعنی اینکه به مخابرات فشار بیاوریم تا سخت گیرانه‌تر این سرویس‌ها را بررسی کند و فقط سرویس‌هایی را به مردم ارائه دهد که واقعا مفید هستند. باید همه با هم تلاش کنیم تا پیامک در مسیر درست خود پیش برود و بتواند پتانسیل واقعی خود را پیدا کند. در نهایت با آگاهی بالای مردم و فشار آوردن بر مخابرات، دست افراد سودجو از آن بریده شود.

فقط به این طریق است که می‌توانیم خود را، جامعه خود را و کشور خود را در مسیر پیشرفت ببریم و وضعیت موجود را بهبود بخشیم. امیدوارم شما هم با من همدل باشید و در راستای این رسالت، تمام تلاش خود را بکنید.

  • راه لغو یا غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی

همانطور که گفتیم، برای غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی ایرانسل و همراه اول، کافی است شماره #800* را بگیرید.