تاریخ یونان

تاریخ یونان

تاریخ یونان به طور کلی دارای دوره های گوناگونی بوده و همچنین در تاریخ یونان هنر ها و عناصر زیبای زیادی دیده می شود که ما قصد داریم در این مقاله به بیان تعدادی از آنها بپردازیم.


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۶۲ بازدید

تاریخ یونان

کشور یونان یکی از کشورهایی است که در اتحادیه اروپا دارای مقام و موقعیت بسیار مهمی می باشد زیرا تاریخ یونان به گونه ای است که این کشور را جزء اولین تمدن های اروپایی نشان می دهد. حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد شاهد ظهور دولت های بزرگ شهری در آتن بوده ایم. شهر آتن در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح در اوج خود قرار گرفت زیرا در این سال ها تولیدات آثار باشکوه، تئاتر، ادبیات، فرهنگ و معماری در این شهر اوج گرفت. در طول تاریخ یونان این کشور با بحران های اقتصادی زیادی رو به رو شده که از آخرین بحران اقتصادی این کشور چندانی نمی گذرد زیرا در سال ۲۰۰۹ تا حدود سال ۲۰۱۶ مردم این کشور در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفتند.

تاریخ یونان باستان

تمدنی که متعلق به دوره ای از تاریخ یونان است که در سال های هشتم تا ششم قبل از میلاد مسیح بوده تمدن یونان باستان نام گرفته است. یونانیان باستان در این زمان به وجود خدایان قدرتمند و جاودانه اعتقاد داشته که نخستین خدایان در تاریخ یونان گایا و اورانوس نام داشتند. تقریباً می‌توان گفت هزار سال پیش از میلاد مردم یونانی زبان در سرزمین اصلی این کشور ساکن شدند و اولین مناطق شهری خود را بنیانگذاری کرده که می توان گفت این کار همزمان با سکونت آریاییان در ایران بوده است. از مهمترین اتفاقات تاریخ یونان که در این سالها رخ داده است می توان به برگزاری اولین مسابقات المپیک در جنوب یونان، نوشتن اولین قوانین آتن در حوزه سیاست و قضاوت اشاره کرد.

همچنین در سال ۴۹۴ پیش از میلاد داریوش به کشور یونان حمله کرده که در این جنگ یونانیان در نزدیکی جزیره لاده شکست خوردند. پس از آن کلئستنس دموکراسی شهر آتن را افتتاح کرده و عصر کلاسیک در تاریخ یونان آغاز شده است. مهم ترین سال های اوج تمدن یونان را میتوان زمان حرکت آتن به سوی دموکراسی دانست، زیرا در این زمان موسس دموکراسی یعنی کلئستنس هر ۱۰ روز یک بار جلسه ای برگزار می کرد که در آن هر مرد آزادی حق داشت سخن بگوید و رای دهد؛ همچنین این فرد شورا را تاسیس کرد که گروهی از ۵۰۰ شهروند سال یک بار به قید قرعه انتخاب می شود تا بتواند قوانین و سیاستهای جدید را بنیان بگذارد.

هنر در تاریخ یونان باستان

اولین قوم وارد شده به سرزمین یونان میسنی ها بوده که همانطور که گفته شد زبان اصلی آنها یونانی بوده است. می‌توان گفت این مردم هیچگاه ملتی واحد نشدند بلکه به صورت قوم های ضعیف در دولت شهرهای کاملا مستقل باقی ماندند و تنها عامل وحدت آنان فرهنگ و زبان مشترک شان بود در این زمان مهمترین هنر های قابل بررسی که در تاریخ یونان وجود داشت سفالگری، ادبیات، موسیقی، معماری، مجسمه سازی و نقاشی بوده است. همچنین می‌توان گفت که یونانیان از اولین مردمانی بودند که فلسفه درباره هنر و زیباشناسی مطرح کرده اند و حتی مطالبی در این مورد نوشتند.

هنر در تاریخ یونان باستان

هنر سفالگری و مجسمه سازی در تاریخ یونان

یکی از مهمترین هنر های یونان سفالهای یونانی به حساب می آید که بخش قابل توجهی از تاریخ یونان و فرهنگ این کشور را به خود اختصاص داده زیرا هنرمندان این کشور نقاشی های بسیار زیبایی بر روی کوزه ها و گلدان ها هک کردند، که زیبایی خیره کننده ای داشته است. به طور کلی می‌توان گفت این نقاشی ها در یونان تلفیقی از نقاش پیکر نمایی دو بعدی بوده که در اواخر هنر یونان این نقاشی ها به سمت واقع گرایی و عمق نمایی حرکت کرده است. می توان گفت با پیشرفت تاریخ یونان، نقوش روی این کوزه ها نیز تغییرات اساسی کرده است به طوری که در ابتدا تنها نقشه های ساده هندسی دیده می شد اما با گسترش ارتباط یونان با تمدن های مصر و بین النهرین اشکال روی سفال ها نیز آزادتر و زیباتر ترسیم شده است. یکی دیگر از هنرهای ماقبل تاریخ یونان هنر مجسمه سازی بوده که مهمترین ماده تشکیل دهنده مجسمه های یونانی مرمر و مفرغ می باشد. در سال های اولیه مجسمه های ساخته شده ساده و کوچک بوده اما در زمان باستان هنرمندان یونانی با تقلید از مجسمه سازان مصری تلاش کردند تا نمونه های زیباتر از این آثار ارائه دهند.

هنر نقاشی و ادبیات در تاریخ یونان

همانطور که می دانید مردمان یونان مجموعه های درخشانی در زمینه فلسفه، پزشکی، قانون، ادبیات، تاریخ و علم را نوشته و به تمدن غرب ارائه کرده‌اند. آثار ادبی بسیار مهمی در تاریخ یونان وجود دارد که مهمترین آنها حماسه‌های ایلیاد و ادیسه و هومر می باشد که نوشته های فلسفی این کشور به دست بزرگترین فیلسوفان یونانی یعنی سقراط، افلاطون و ارسطو نوشته شده اس.ت مهم ترین شاعران تاریخ یونان ساپفو و پینداروس می باشند. نقاشی هنرمندان یونانی نیز با مطالعه بر روی گلدان ها و موزاییک های ساختمانهای شهر سوخته پمبئی به دست آمده که با مشاهده این تصاویر تاریخ شناسان دریافته اند که تاریخ یونان در زمینه نقاشی نیز پیشینه ای داشته است.