کوچک ترین پایتخت جهان که از واتیکان هم کوچک تر است، کجاست؟

کوچک ترین پایتخت جهان که از واتیکان هم کوچک تر است، کجاست؟

آیا می‌دانستید که دو کشور در جهان اصلا پایتخت رسمی ندارند و 13 تا از کشور‌ها بیشتر از یک پایتخت دارند؟ اما گذشته از این مسئله بین آن کشور‌هایی که به صورت معمول یک پایتخت رسمی دارند، می‌دانید که کدام‌هایشان بزرگ‌ ترین پایتخت های جهان و کدام‌هایشان کوچک‌ ترین پایتخت‌ های جهان را دارند؟ شاید حدس زدن بزرگ‌ ترین پایتخت‌ های جهان کار راحتی باشد و احتمالا شما هم بتوانید به راحتی چند‌تا از بزرگ‌ ترین پایتخت های جهان را نام ببرید، اما معمای اصلی این است که کدام کشور‌ها کوچک‌ ترین پایتخت‌ های جهان را دارند؟


سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۸۱۰ بازدید

احتمالا شما هم در مورد کشوری که کوچک‌ ترین پایتخت جهان را دارد، تا به حال یک صحبت‌هایی شنیده باشید! این کشور به خاطر ورزش غواصی و شاید به خاطر همزمان‌ بودن روز انتخابات ریاست جمهوری‌اش با کشور آمریکا مشهور شده است. جالب است که بدانید همیشه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اولین سه‌شنبه بعد از اولین دو‌شنبه ماه نوامبر برگزار می شود، در‌حالی که این کشوری که از آن صحبت می‌کنیم نیز انتخاباتش در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می شود. پس اگر تا به حال حدستان از کوچک‌ترین پایتخت دنیا واتیکان بوده‌است، بهتر است که این فکر را از سرتان بیرون کنید، چراکه واتیکان چنین شرایطی را ندارد! واتیکان یک دولت‌شهر مستقل است که فقط 1،000 شهروند دارد. اما کوچک‌ ترین پایتخت جهان به اندازه ای کوچک است که حتی این واتیکان کوچک را به رتبه دوم کوچک‌ ترین پایتخت‌ های جهان انتقال داده است! پس تا این‌جای کار فهمیدیم که کوچک‌ ترین پایتخت دنیا حتی از دولت‌شهر مستقل واتیکان نیز کوچک‌تر است و به معنای واقعی یک شهر خیلی خیلی کوچک است!

اما اجازه دهید که قبل از بررسی کوچک‌ ترین پایتخت‌ های جهان، اول تکلیف بزرگ‌ ترین پایتخت‌ های جهان مشخص شود! همان طور که گفتیم حدس‌زدن در مورد بزرگ‌ ترین پایتخت‌ های جهان از حدس‌زدن در مورد کوچک‌ترین‌هایشان کار به نسبت راحت‌تری است و احتمالا شما هم بتوانید چند‌تایی از آن‌ها را به راحتی حدس بزنید. در واقع حدس‌زدن دو پایتخت بزرگ دنیا کار بسیار بسیار ساده‌ای است، چرا‌که این دو شهر در دو‌تا از پر‌جمعیت‌ترین کشور‌های کره زمین قرار گرفته‌اند و دیدن آن‌ها در لیست بزرگ‌ترین پایتخت‌های جهان اصلا تعجب‌بر‌انگیز نیست. شاید حتی تعجب نکنید که 7تا از 10 پایتخت بزرگ دنیا در قاره آسیا هستند، چراکه حدس این مسئله هم کار راحتی است. اما شاید فکرش را هم نمی‌کردید که بزرگ‌ترین شهر آمریکایی یعنی مکزیکو سیتی در این لیست جایگاهی نداشته‌ باشد، چرا‌که این شهر با تمام بزرگ‌بودنش رتبه 11 را در لیست بزرگ‌ ترین پایتخت‌ های جهان کسب کرده است و در این لیست ده‌گانه از آن خبری نیست! خوب! اجازه دهید که این لیست را با همدیگر ببینیم:

پکن، چین – 22 میلیون نفر جمعیت

دهلی، هند – 17 میلیون نفر جمعیت

توکیو، ژاپن – 14 میلیون نفر جمعیت

مانیل، فیلیپین – 13 میلیون نفر جمعیت

مسکو، روسیه – 12 میلیون نفر جمعیت

قاهره، مصر –10 میلیون نفر جمعیت

جاکارتا، اندونزی -10.1 میلیون نفر جمعیت

کینشاسا، کنگو –10 میلیون نفر جمعیت

سئول، کره جنوبی – 10 میلیون نفر جمعیت

داکا، بنگلادش – 9 میلیون نفر جمعیت

حالا که لیست بزرگ‌ ترین پایتخت‌ های جهان را دیدید، وقت پاسخ‌دادن به معمای اصلی یعنی کوچک‌ ترین پایتخت‌های جهان است! پالائو یکی از 14 کشوری است که در قاره اقیانوسیه واقع شده اند و پایتخت آن به قدری کوچک است که حتی توریست‌های کشور پالائو هیچ وقت زحمت دیدن پایتختش را به خودشان نمی‌دهند!

حتی با این وجود که این شهر فقط 23 کیلومتر از فرودگاه پالائو دور است، باز هم 23 کیلومتر برای توریست‌ها 23 کیلومتر است و دلیلی نمی‌بینند که زمان خود را به جای غواصی در بزرگترین شهر پالائو به بازدید از پایتخت کوچک آن اختصاص دهند و مستقیما به شهر کورور برای غواصی می‌روند!

این پایتخت کوچک در کشور پالائو، شهر نگرولمود قرار دارد که فقط 391 نفر جمعیت دارد و جمعیت آن نصف شهر واتیکان است! 391 نفر! باورتان می‌شود؟ کوچک‌ترین پایتخت جهان شهری است که همه جمعیتش در 8 اتوبوس به راحتی جا می‌شوند! در ادامه لیستی از کوچک‌ترین پایتخت‌های جهان را می‌بینید که شاید شما هم نام چند‌تا از آن‌ها را تا به حال حتی یک بار هم نشنیده باشید!

نگرولمود، پالائو – 391 نفر جمعیت

واتیکان، واتیکان – 1،000 نفر جمعیت

سان مارینو، سان مارینو – 4،128 نفر جمعیت

پالیکیر، ایالت فدرال میکرونزی – 4،600 نفر جمعیت

فادوتس، لیختن اشتاین، 5،429 نفر جمعیت

فونافوتی، تووالو – 6،025 نفر جمعیت

والتا، مالت – 6،444 نفر جمعیت

باستر، سنت کیتس و نویس – 13،000 نفر جمعیت

روسو، دومینیکا – 16،582 نفر جمیعت

بلموپان، بلیز – 19،458 نفر جمعیت

همان‌طور که دیدید در لیست کوچک‌ترین پایتخت‌های جهان، قاره اروپا با دارا بودن 4 پایتخت کوچک بیشترین سهم را دارد. در حالی که قاره اقیانوسیه و آمریکای شمالی نیز هر کدامشان 3 پایتخت کوچک را در این لیست ده‌تایی به خودشان اختصاص داده‌اند و بخش عمده‌ای از کوچک‌ترین پایتخت‌های جهان را در خود جای داده‌اند.

منبع: garfors.com