تمرینات فانکشنال یا کراس فیت

تمرینات فانکشنال یا کراس فیت

تمرینات  فانکشنال و کراس‌فیت بخشی از یک خانواده هستند و گاهی اوقات یکسان و مشابه در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد؛ برای تصمیم‌گیری جهت انتخاب یکی از این‌ها، باید مزایا و تفاوت‌های هریک را لحاظ کنید.


پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۳۳۸ بازدید

تفاوت بین تمرینات فانکشنال و کراس‌فیت در چیست؟همچنین بحثی در مورد دنیای تناسب اندام وجود دارد که کدام بهتر است؛ تمرینات فانکشنال یا کراس‌فیت؟ احتمالا بهترین پاسخ این است که کدام تمرین برای شما، با توجه به اهدافتان از تناسب اندام و سلامتی کلی بهتر است.

تمرینات فانکشنال چیست؟

اصول تمرینات فانکشنال، بر اساس تمرین عضلات به منظور انجام کارهای روزمره زندگی است. این کار با شبیه‌سازی حرکات عادی و معمولی انجام می‌گیرد که ممکن است شما در خانه یا در حین انجام ورزش‌ها انجام دهید. تمرینات فانکشنال با استفاده همزمان از عضلات مختلف در بالا تنه و پایین تنه و قدرت دادن به آن‌ها، باعث تقویت ماهیچه می‌شود. آن چه برای متخصصان فیتنس مهم است، تاکید بر روی سبک زندگی مناسب می باشد نه ظاهر شخص.

نمونه‌ای از تمرینات فانکشنال چه چیزی می‌تواند باشد؟

اسکوات یک تمرین کارکردی در نظر گرفته می‌شود چون، این تمرین عضلاتی را که شما حین بلند شدن و نشستن بر روی یک صندلی به کار می‌گیرید را تقویت می کند. این تمرین نمونه‌ای از آماده‌سازی بدن شما برای عملکرد بهتر در انجام هر نوع فعالیت روزمره است.

تمرینات فانکشنال می‌تواند در خانه یا در باشگاه انجام شود. در تمرینات فانکشنال، اغلب توپ‌های تناسب اندام، کتل‌بل و وزنه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

مزایای تمرینات فانکشنال چه هستند؟

تمرینات فانکشنال به خاطر درگیر کردن عضلات و مفاصل مختلف اثربخش است. تمرین فانکشنال، به جای هدف قرار دادن بخش خاصی از بدن، ممکن است آرنج‌ها، ستون فقرات، کمر، مفاصل ران، شانه‌ها، زانوها و مچ پا را درگیر کند. این تمرینات، چنانچه به طور صحیح انجام شوند، می‌توانند فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر کنند و خطر آسیب را کاهش دهند.

علاوه بر این، تمرینات فانکشنال می‌توانند خطر آسیب‌های روزانه، از جمله آسیب‌های کمردرد که ناشی از بلند کردن وسیله ای سنگین مانند، گلدان یا کیسه خاک است را کاهش دهند.

تفاوت تمرینات فانکشنال با کراس‌فیت در چیست؟

برای روشن شدن این موضوع می توان گفت که تمرینات فانکشنال نسبت به حرکات کراس‌فیت قدمت و طرفدار بیشتری دارد اما، تمرینات فانکشنال در اصل فاصله گرفتن از دستگاه‌هایی است که حرکات درگیرکننده کل بدن را شبیه‌سازی می‌کنند.کراس‌فیت، شما را قادر می سازد تا در تمرینات HIIT (High-Intensity Interval Training) شرکت کنید. اگر در گذشته انجام تمرینات کراس‌فیت مانند، بالا بردن وزنه‌ها، برپی ها، دو سرعت و وزنه‌برداری برای شما بسیار سخت بود، در این صورت تمرینات فانکشنال ممکن است برای شما مناسب باشد.