ریزش مو با ریشه سفید

ریزش مو با ریشه سفید

همه چیز درباره ریزش مو با ریشه سفید / در ساختمان مو یک غده ترشحی کوچک وجود دارد که یک لوله بسیار کوچک حاوی تعدادی سلول زاینده پروتیین مخصوص مو است.


شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۳۵۷ بازدید

همه چیز درباره ریزش مو با ریشه سفید / در ساختمان مو یک غده ترشحی کوچک وجود دارد که یک لوله بسیار کوچک حاوی تعدادی سلول زاینده پروتیین مخصوص مو است. خود ساقه مو یک پیچه لوله مانند از همین پروتیین است که بطور دائم دوخته شده و رو بسوی بالا دارد.ریشه مو در واقع همین قسمت غده ای مو است که وضیفه تولید مو را بعهده دارد و برنک سفید میباشد و عمقی بطول 2 تا 4 سانتی متر در پوست دارد. بیشترین رشد مو در طول شب رخ میدهد و بطور کلی موهای هر انسان سالانه حدود 15 سانتیمتر رشد میکند که البته در خانمها این مقدار بیشتر است.

اسیدهای آمینه جزء اصلی پروتیینها را تشکیل میدهد و ویتامینهی B و B6 و بیوتین و اینوزیتول و اسید فولیک در برنامه مواد مکملی مهم است. کشف شده برخی مواد معدنی شامل منیزیم و سولفور و سیلیکا و روی در حفظ سلامت و رشد مو و کیفیت موی تولید شده نقش دارند. خوردن سبزیجات ومیوه های زد و سبز نیز در این امر نقش اساسی دارند. کم شدن موی سر در اثر ریزش دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که شایعترین دلیل آن بالا رفتن سن و کاهش توان تولید سلولی پروتیین مو است. دلایل ژنتیکی نیز در این زمینه موثر است.

غالبا موهای جلو و بالای سر مستعد ریختن در اثر افزایش سن و یا دلایل ژنتیکی اند و بقیه بخشهای بدن در بیشتر مورد تا آخر عمر باقی میماند. برای درمان ریزش مو بویژه اگر علت آن کمبود ویتامین و پروتیین در پوست مو باشد تا کنون داروهای موفقی ارائه شده است. دلایل اصلی ریزش مو با ریشه سفید به شرح زیر است:

  1. تغذیه نامناسب
  2. قرار گرفتن در معرض مواد شیمییی
  3. پرکاری و کم کری تیرویید
  4. اختلالات هورمونی
  5. بیماری لوپوس
  6. عدم رعایت بهداشت پوست و مو
  7. آلودگی هوا
  8. شرایط آب و هوایی خیلی گرم
  9. رسیدن بیش از حد به موها
  10. صدمه مکانیکی به موها هنگام شانه کردن و سشوار زدن
  11. کمبود ویتامین
  12. کمبود پروتیین
  13. تحرک کم وتماشای زیاد تلوزیون و اینترنت
  14. اختلالات روانی و اضطرابی واسترس زیاد
  15. مصرف داروهای صد التهاب وشیمی درمانی
  16. دوره های پس از زایمان در زنان
  17. کندن مو در اثر بیماری مرضی تریکوتیلومانیا یا عادت کندن مو
  18. آرایش مخالف مو در پیشانی که در ثر شانه زدن بمرور فولیکول مو را ضعیف میکند.
  19. عفوت قارچی آکاپیتیس
  20. ریزش مودر اثر آلوپسی سیکاتریس که علت آن نامشخص است ولی باعث التهاب و تضعیف مو میشود
  21. استفاده از رنگ مو،بی رنگ کننده،صاف کننده، فرم دهنده های مکانیکی و حرارتی