ایل بختیاری


  • ایل بختیاری
  • ۰۹۳۳۱۹۶۱۱۱۶
  • mahmoudsaleh1362@gmail.com
  • http://ilebakhtiari.ir
  • بازدید : ۱۰۴۶۱

سایت تبلیغاتی


آشنایی با ایل بزرگ بختیاری

ایل بختیاری از مردمان ایرانی‌تبار و آریایی نژاد به‌شمار می‌آیند، که در جنوب غربی ایران، در استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان سکونت دارند. بختیاری‌ها به گویش بختیاری که یکی از گویش‌های زبان لری است تکلم می‌کنند.ایل بختیاری از دو شاخه چهارلنگ و هفت‌لنگ تشکیل شده است، که چهارلنگ خود به ۵ باب و هفت‌لنگ به ۴ باب تقسیم می‌گردد و هر باب نیز از چندین طایفه تشکیل می‌شود.

طوایف ایل بختیاری
طوایف بختیاری شامل مجموعه‌ای از طایفه‌های ایل بختیاری است که در بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و تا حدودی، جنوب ایران، زندگی می‌کنند. از نظر تقسیمات استانی، طایفه‌های ایل بختیاری، در استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، جنوب و جنوب‌شرقی لرستان، جنوب‌غربی و غرب اصفهان، شمال کهگیلویه و بویراحمدو بخش‌های کوچکی از مرکزی و ایلام پراکنده می‌باشند.ایل بختیاری به گویش بختیاری که یکی از گویش‌های زبان لری است تکلم می‌کنند.

ایل بختیاری دارای تقسیمات خاص طایفه‌ای است، که پیشینه آن به اواخر قرن پانزدهم و اوایل قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و به‌عنوان نمودار اجتماعی ایل بختیاری شناخته می‌شود و بر پایه آن، طوایف بختیاری به دو شاخه هفت‌لنگ و چهارلنگ تقسیم می‌شوند.هر یک از این دو شاخه، به نوبه خود، از چند باب (بلوک) تشکیل شده و هر باب (باو)؛ از چند طایفه، هر طایفه؛ از چند تیره و هر تیره؛ از چند تش و هر تش؛ از چند) اولاد و هر اولاد نیز؛ از چندین خانوار، (که کر بوو نیز خوانده می‌شود) تشکیل‌شده است. خانوار کوچکترین بخش، در تقسیمات و ساختار اجتماعی ایل بختیاری محسوب می‌شود.


۱ تقسیمات طایفه‌ای


۱.۱ هفت‌لنگ

۱.۱.۱ بابادی (باوادی)
۱.۱.۲ دورکی
۱.۱.۳ بهداروند (بیداروند یا بختیاروند)
۱.۱.۴ دینارانی (دینارونی)

۱.۲ چهارلنگ

۱.۲.۱ محمود صالح (مَمصالح)
۱.۲.۲ زلکی (زلقی)
۱.۲.۳ میوند (می وند)
۱.۲.۴ موگویی (موگهی)
۱.۲.۵ کیانرسی (کِنـِرسی) http://ilebakhtiari.ir