سابات تاریخی زرنگار دزفول، در چند قدمی نابودی + عکس و فیلم

سابات تاریخی زرنگار دزفول، در چند قدمی نابودی + عکس و فیلم

سابات تاریخی زرنگار دزفول، در چند قدمی نابودی + عکس و فیلم


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۷۴ بازدید

سابات تاریخی زرنگار دزفول، در چند قدمی نابودی + عکس و فیلم

قسمتی از سابات ملی زرنگار دزفول به عنوان یک اثر بی‌نظیر، چندی پیش دچار ریزش شد و اکنون پس از گذشت چند ماه از این ماجرا، اقدام خاصی برای بازسازی و ترمیم آن صورت نگرفته است.

سابات تاریخی زرنگار دزفول، در چند قدمی نابودی + عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، «سابات سعباط» از ویژگی‌های معماری زیست‌بوم‌های گرمسیر و کویری است که در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی وجود دارد و سابات زرنگار دزفول هم متعلق به دوره قاجاریه  که با شماره ۲۹۱۷۴ ثبت ملی شده است.

 چندی پیش سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در گفت و گو با رسانه‌ها از ریزش ۳۵ درصد از سابات تاریخی زرنگار واقع در بافت قدیم محله لوریان دزفول خبر داد.

هر از چندگاهی خبر ریزش سابات در دزفول تیتر رسانه‌ها می‌شود و بلافاصله همه نگاه‌ها به این آثار ارزشمند و ثبت شده جلب می‌شود.

صدای معصومانه بازی کودکان با عبور دوچرخه از یکطرف و از طرفی بوی کاه گل حس عجیبی را برای هر عابری رقم می‌زند.

این حس و حال را وقتی در کوچه‌های قدیمی دزفول و زیر سابات تاریخی قدم میزنید بیشتر احساس می‌کنید، گویی این قطعه از شهر در عصر‌های تاریخی گذشته جامانده است.

تردد اهالی از پشت بام و محله به محله است
تیریان یکی از اهالی محله زرنگار می‌گوید، این سابات ماه‌هاست که در حال ریزش است و ما از ترس ریزش این دیوارهای آجری مجبور هستیم از پشت بام و محله به محله تردد کنیم.

وی می‌گوید، با این اوضاع به آینده امیدوار نیستیم و بواسطه وجود این سابات از همه خدمات شهری محروم مانده‌ایم چون که این آثار ثبت ملی شده‌اند و امکان ارائه خدمات ادارات مختلفی مثل آب و گاز در این محله‌ها وجود ندارد.

او در ادامه افزود: این محله قسمتی از مرکز شهر است، اگر این آثار ارزشمند است، مسوولین شهری برای انتقال و سکونت اهالی فکری بکنند، زن و بچه ما همیشه در حال ترس هستند، هیچ وجدان بیداری قبول نمی‌کند که اهالی این محله با ترس زندگی کنند.

حسینی می‌گفت: این سابات در چند قدمی ریزش کامل و نابودی است که با این اتفاق هم یک اثر بی‌نظیر ملی نابود خواهد شد هم اسباب مرگ چند نفر فراهم می‌شود.


وی گفت: این سابات ارزشمند و تاریخی است، اما جان مردم و اهالی این محل هم ارزشمند است، اگر تدبیر مناسبی برای این قبیل آثار نشود ممکن است در آینده نزدیک هم شاهد فاجعه انسانی و هم تخریب این اثر باشیم.

هم اثر و هم جان مردم ارزشمند است
حسینوند یکی دیگر از اهالی کوچه زرنگار، می‌گوید: بیش از سه ماه از بروز این وضعیت می‌گذرد اما هیچ کس برای رفع این مشکل کاری انجام نداده و مجددا سابات ریزش کرده است.

دزفول شهر آجرهاست که باید به آن رسیدگی شود

به گزارش فارس، کوچه‌های تنگ این محله‌های قدیمی باعث شده تا امکان تردد ماشین در این محله‌ها وجود نداشته باشد به همین دلیل کوچکترین اراِئه خدمت در موقع شرایط اضطراری هم به سختی و مشقت فراوانی همراه خواهد بود.

در ماههای گذشته یکی از خانه‌های این محله دچار آتش سوزی شده بود که بدلیل مناسب نبودن فضای فیزیکی محله مهار آتش با مشکلات زیادی صورت گرفت.

 

از دزفول بعنوان شهر آجر هم یاد می‌شود، و علت این نامگذاری هم وجود بیش از 244 هکتار بافت قدیمی با بناها و آثار منحصر به فردی است که به این شهر نمایی دیدنی داده است.

وجود بیش از 300 اثر تاریخی که برخی از انها به ثبت ملی رسیده است، گنجینه ارزشمندی است که نه‌تنها ارزش مادی بلکه ارزش معنوی برای این خطه و ملت ایران دارد، که نباید از آن غافل شد.
در سالهای اخیر ریزش سابات منجر به مرگ کسی نشده است، اما با توجه به وضعیت جوی خوزستان این بافت‌های ارزشمند تاریخی نیازمند رسیدگی جدی هستند، از طرفی کوتاهی در این مورد میتواند منجر به فاجعه دردناکی برای همه باشد.

 

 

انتهای پیام/ح