محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز

زنده یاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران است. او دارای نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران است.


جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۹۱۵ بازدید

چکیده ای از بیوگرافی محمد علی کشاورز :

نام :محمد علی کشاورز

متولد : ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ سیچان اصفهان

درگذشت : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

زمینه فعالیت : بازیگر سینما ، تلویزیون و تئاتر

سال‌های فعالیت : ۱۳۳۹–١٣٩٩

همسر : مونا طاهری

فرزندان : نلی کشاورز

مدرک تحصیلی : فوق دیپلم علوم انسانی

محمدعلی کشاورز متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان است. کشاورز بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران و دارای نشان درجه ‌یک فرهنگ و هنر است. از محمد علی کشاورز به عنوان یکی از با سابقه ترین هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون یاد می شود. محمد علی کشاورز در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ درگذشت.

زندگی شخصی:

کشاورز در شهر اصفهان، محله سیچان (که در زبان تُرکی به‌معنای موش است و در لهجه اصفهانی سیچون تلفظ می‌شود) به دنیا آمد و فرزند دوم خانواده کشاورز است. خاندان وی اصالتاً از گرجی تبارانی بودند که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شده‌اند. نام خانوادگی قبلی اصلانی بوده‌است؛ خاندانی که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت گرجیان اصفهان و به ویژه شهرستان فریدونشهر را تشکیل می‌دهند.

وی یک بار ازدواج کرده‌است که در سال ۱۳۵۲ این ازدواج به جدایی انجامید و پس از آن دیگر ازدواج نکرد.

کشاورز در مورد دختر خود نلی هم گفته است:

من و همسرم مشکل خاصی با هم نداشتیم، زمانی که سال ۱۳۵۲ برای گرفتن مدرک فوق لیسانسم به انگلیس رفته بودم، او تقاضای طلاق داده بود! هیچ‌وقت نپرسیدم ازش که چرا درخواست طلاق داد! ما از هم جدا شدیم و الان دوست‌های خوبی هستیم و از حال هم خبر داریم.

نتیجه این ازدواج دختر وی به نام نلی است که در بلژیک زندگی و نقاشی تدریس می‌کند.

محمد علی کشاورز
تحصیلات:
وی فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنر‌های دراماتیک است. او از فارغ التحصیلان رشته نقشه‌برداری نیز هست و مجری‌گری برخی برنامه‌های مربوط به نقشه‌برداری در صدا و سیما به عهده ایشان بوده‌است. وی یک‌بار در دانشکدۀ پزشکی نیز پذیرفته شد، امّا به‌دلیل علاقه و عشق زیادی که به‌بازیگری داشت از تحصیل در این رشته انصراف می‌دهد.

مجموعه‌های تلویزیونی
محمدعلی کشاورز در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانهٔ قمر خانم را به عهده گرفت. از آثار ماندگار وی می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خواب‌گزار اعظم)، پدرسالار، و گرگ‌ها اشاره کرد.

فیلم‌های سینمایی

محمدعلی کشاورز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تا سال ۱۳۸۷ (خورشیدی) در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌است. از جمله کارهای قابل توجه او می‌توان به رگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال‌الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه، و کمیته مجازات اشاره کرد.

محمد علی کشاورز

جوایز

کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

درگذشت
محمد علی کشاورز در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ درگذشت.