گزارش خبرگزاری علم و فناوری از تکان های دنیای تکنولوژی: ده اختراع برتر سال ۲۰۱۷

گزارش خبرگزاری علم و فناوری از تکان های دنیای تکنولوژی: ده اختراع برتر سال ۲۰۱۷

سال میلادی رو به پایان است و خبرگزاریها و رسانه های مختلف در پی ارائه لیست های جذاب و پرهیجان از بهترین اتفاقات عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی هستند.در این میان خبرگزاری علم و فناوری، ۱۰ اختراع جدید و نوآورانه را در سال ۲۰۱۷ معرفی می کند.


چهار‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۸۴۱ بازدید

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری- برای نوآوری حد و مرزی وجود نداشته و می‌توان در هر زمینه شغلی، دست به خلاقیت زد و محصولی منحصربه‌فرد ارائه کرد. در سال ۲۰۱۷ وسایل مهمی اختراع شدند که می‌توانند تاریخ را تغییر بدهند. در این رابطه 10 اختراع برتر را معرفی می کنیم.

۱- جیبو؛ اولین ربات مخصوص خانواده

جیبو را می‏‌توان نخستین ربات خانواده نامید. این ربات پیازی شکل‌ که قدری هم ترسناک‌ است می‏‌تواند برای کودکان کتاب بخواند یا دستورالعمل‌های خانم خانه را به خوبی در اموری‌ نظیر تماس‌های تلفنی‌ خانه یا رسیدگی به امور فرزندان‌‌ انجام بدهد. قبلا نیز تلاش‌هایی برای ساخت ربات‌هایی برای انجام کار‌های تکراری و ناخوشایند ما انسان ها انجام شده بود، نظیر ساخت ربات‌های آی‌بود‌ سونی یا رومبا که کارش تمیز کردن خانه بود‌. اما‌‌ جیبو در مقایسه با همه این‌ها پیشرفته‌تر‌‌ با‌ قابلیت‌های‌ بیشتر است.

در نگاه اول جیبو مانند یک صفحه نمایش‌ و ‌هم اندازه عروسک تدی است, جیبو می‌تواند تمامی اعضای خانواده را بشناسد و به آن‌ها سلام بگوید یا‌ تولد افراد خانه‌ را تبریک گفته و‌ کارهای شخصی مخصوص آن‌ها را انجام بدهد.

این ربات محصول تلاش‌های انجام شده در‌ آزمایشگاه دانشگاه MIT است و پروفسور کرینتیا بریزیل مسئول طرح در مورد جیبو‌ می‌گوید که در ساخت آن تلاش شده است که علاوه بر جذاب‌ بودن شکل و شمایل از تکنیک‌ها و خلاقیت‌های مکانیکی پیشرفته‌ای نیز استفاده شده است، وی می‌گوید جیبو می‌تواند رباتی باشد که نیاز‌های نسل امروزی را در تامین بنماید, ضمن اینکه می تواند ویژگی های علمی و تخیلی انسان های امروزی را در آینده محقق بکند.

ارتفاع این ربات 27.9 سانتی متر و وزن آن 2.72 کیلوگرم است به طوری که هم‌اندازه یک تبلت و یا فبلت‌های‌ غول پیکر است, جیبو اگرچه‌ نتواند کار‌های بسیار ایده‌آل مانند آشپزی را انجام بدهد اما می‌تواند در زمینه انگیزه دادن یا شاد‌کردن اعضای خانواده و یا حتی صحبت های روان‌شناسی با اعضای خانواده یا در بیان توصیه‌های پزشکی بسیار موفق و کارا ظاهر بشود که این می‌تواند کار یک پزشک خانواده یا روان‌شناس را انجام بدهد که باعث افزایش صمیمیت و سلامت خانواده می‌گردد.

قیمت این ربات در نوع ساده ‌اش 499 دلار و در نوع پیشرفته‌ترش 599 دلار هست و پروفسور کرینتیا بریزیل یکی از مزیت‌های نوع پیشرفته‌ترش را قابلیت انواع خنده می‌داند چرا که خنده, خنده می‌آورد.

۲- eSight 3؛ اختراع جديدي كه نابينايان را بينا مي‌كند

عينك eSight 3 اختراع جديدي در دنياي فناوري است كه به افراد نابينا كمك مي‌كند قادر به تماشاي محيط اطراف خود باشند. اين هدست با استفاده از دوربين‌هاي پرسرعت و فوق دقيق خود قادر به ضبط تصاوير محيط اطراف بوده و سپس با استفاده از الگوريتم‌هاي خروجي ويدئويي پرقدرت ايجاد مي‌كند كه براي افراد نابينا تا حدي قابل درك است. نمايش ويدئوهاي ياد شده از طريق نمايشگرهاي او ال‌اي دي eSight 3 در برابر چشمان فرد نابينا صورت مي‌گيرد و وي مي‌تواند دركي از آنچه در محيط اطرافش در جريان دارد، پيدا كند. اين هدست‌هاي هوشمند از قابليت اتصال به شبكه‌هاي واي‌فاي و سازگاري با HDMI برخوردارند و مي‌توانند علاوه بر پخش محتواي ديجيتال، به ارسال عكس و ويدئو نيز بپردازند.

برای میلیون‌ها نفر که دچار نابینایی مادرزادی هستند، مسیریابی به یک چالش روزمره و معمولی تبدیل شده است. اگر چه در این راه عصای مخصوص یا سگ‌های راهنما می‌تواند کمک رسان این افراد باشد اما آنها همیشه از دیدن به‌صورت واقعی محروم هستند. اما با عینک 3 eSight افراد نابینا هم می‌توانند توانایی دیدن را داشته باشند. به نظر می رسد این عینک یک از قدرتمندترین عینک‌ها در جهان است. کاری که eSight 3 انجام می‌دهد این است که وقتی کاربر آن را به چشم می‌گذارد این عینک با وضوح بسیار بالایی محیط اطراف را به شکل یک فایل ویدئویی ضبط می‌کند. سپس با امکان بزرگنمایی، کنتراست و الگوریتم اختصاصی این تصاویر ضبط شده برای افراد نابینا قابل دیدن می‌شود. در نهایت این عینک شرایطی فراهم می‌کند تا افراد نابینا در انجام بسیاری از فعالیت‌ها مانند ورزش‌های مختلف که تا قبل از این برای انجام آن با محدودیت مواجه بودند مشکلی نداشته باشند. این عینک در ماه فوریه با قیمت 9 هزار و 995 دلار معرفی شد. قیمتی که شرایط تهیه آن را برای همه افراد امکان پذیر نمی‌کند. اگرچه شرکت سازنده این عینک قول کمک به خریداران این محصول را داده است. عینک 3 eSight به گفته مدیران شرکت سازنده آن نسبت به محصولات پیشین آن ارزان تر، سریع‌تر، سبک تر و مجهز به قابلیت زوم پیشرفته تری است. براساس آمارهای شرکت سازنده تاکنون 1000 نابینا این عینک را خریداری و از آن استفاده کرده‌اند.

۳- Ember لیوان هوشمند

انتظار برای سرد شدن چای یا قهوه کاری است که روزانه شاید چندین بار انجام دهیم.Ember یک ماگ هوشمند است که کار را برای شما راحت می‌کند. کافی است دمای دلخواه خود را برای نوشیدنی‌های داغ انتخاب کنید، سپس این لیوان نوشیدنی را به سرعت به آن دما می‌رساند.

به لطف تکنولوژی کنترل حرارت، این لیوان می‌تواند نوشیدنی شما را تمام روز در همان دمای دلخواهتان نگه دارد. اگر هم در حال حرکت باشید و دسترسی به برق امکان پذیر نباشد، این لیوان تا 2 ساعت این امر را برای شما ممکن می‌کند.

Ember برای انواع نوشیدنی‌ها 350میلی‌لیتر گنجایش دارد. در انتهای این لیوان یک پیچ کنترلی قرار دارد که با چرخاندن آن میتوانید دمای دلخواه خود را تنظیم کنید. این ماگ حتی می‌تواند نوشیدنی‌های خنک شما را نیز در همان دمای سرد نگه دارد.

۴- آسانسورهای مولتی؛ آسانسوری که به طرفین نیز حرکت می کند

آسانسورها طی ۱۶۰ سال گذشته تقریبا مشابه یکدیگر بوده اند و طراحی آنها کابینی که در یک شفت بالا و پایین می رود را شامل می شود. اما شرکت ThyssenKrupp آسانسوری را اختراع کرده است که نخستین نمونه در جهان با قابلیت حرکت به سمت بالا، پایین و طرفین بدون هیچ گونه کابلی محسوب می شود.

این مدل شامل چهار آسانسور در دو شفت ۱۰ متری می باشد.

به جای کابل ها، هر آسانسور دارای یک موتور است که ماگلو را راه می اندازد. مولتی شامل یک سیستم پیچیده از شفت ها با چندین آسانسور خواهد بود که به صورت افقی و عمودی حرکت می کنند. این آسانسورها قابلیت دستیابی به بیشینه سرعت ۱۷٫۷ کیلومتر در ساعت را دارند

و در یک حرکت چرخشی گردش خواهند کرد. از آنجایی که چندین آسانسور می توانند به طور همزمان در یک سیستم شفت چرخش کنند، مولتی می تواند ۵۰ درصد افراد بیشتری را در مدت زمان مشابه با یک آسانسور عادی جابجا کند. جدا از آسمانخراش ها، این سیستم آسانسور

جدید می تواند در مکان های شلوغ دیگر مانند مراکز خرید بزرگ و فرودگاه ها به کار گرفته شود.

۵- حجاب ورزشی نایک

حجاب ورزشی نایک یکی از 25 اختراع مهم سال 2017 است. «منال رستوم» یک دونده مصری است که گروهی را در فیسبوک، با عنوان «ناجی حجاب» راه‌اندازی کرده و در این گروه نزدیک به نیم میلیون نفرعضو دارد. او با طراحی‌های حجاب کمپانی نایک در مسابقات شرکت کرده است و این کمپانی یکی از حامیان اوست. منال رستوم می‌گوید: «شرکت در مسابقه ورزشی با حجاب سخت است، اگر جنس لباس سنگین باشد باعث می‌شود ورزشکار به شدت عرق کند، اگر زیادی سبک باشد ممکن است در طول مسابقه حجاب باز شود و از سر بیافتد و اگر اشتباه بسته شود حس می‌کنید در حال خفه شدن هستید.»

لباس‌های پوشیده‌ای که کمپانی نایک طراحی و تولید کرده سبک و جاذب رطوبت هستند. ورزشکارانی که از این لباس‌ها استفاده کرده‌اند می‌گویند با این لباس‌ها می‌توانند تعریق را مدیریت کنند.

رستوم که یکی از اولین نفراتی است که این لباس‌ها را در مسابقه دوی ماراتون نیویورک امتحان کرده می‌گوید: «من آن‌چه را که یک زن مسلمان می‌تواند باشد، نشان می‌دهم.»

سخنگوی نایک درخصوص طراحی‌های جدید این کمپانی می‌گوید: «هدف نایک نوآوری برای تمامی ورزشکاران است. نایک سعی می‌کند محصولاتی برای زنان ورزشکار مناطق مسلمان تولید کند که آن‌ها به آن نیاز دارند.»

به گفته یکی از طراحان کمپانی نایک، این شرکت از زیبایی فرهنگ کشورهای اسلامی الهام گرفته تا برای زنان مسلمان لباس طراحی کنند. آن‌ها در روند رسیدن به طرح‌های نهایی خود با مردم مختلف از هنرمندان گرفته تا ورزشکاران دیدار داشته‌اند تا بتوانند فرهنگ منطقه را به‌صورت دقیق و درست شناسایی کنند.

کمپانی نایک اعلام کرده است که لباس‌های ویژه زنان باحجاب در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی در همه شعبه‌های این شرکت در دسترس خواهند بود. این لباس‌ها قبل از فروش عمومی، برای همه ورزشکاران در سراسر جهان ارسال شده است.

۶- معرفی کفش آدیداس Futurecraft 4D با پرینت سه‌بعدی

کفش‌ها در استاندارد و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که معمولا همه افراد می‌توانند آنها را بسته به سایز پای خود تهیه کنند اما برخی افراد که سایز پای آنها با استاندارهای فعلی یکی نیست معمولا چاره‌ای جز انتخاب یک سایز بالاتر و پر کردن فضای خالی با جوراب یا کفی ندارند برای اینگونه از کاربران فناوری پرینت سه‌بعدی موهبتی بزرگ به حساب می‌آید. به تازگی یک فناوری جدید برای ساخت یک کفش آدیداس ارائه شده که با اینکه نخستین فناوری ارائه شده در این زمینه نیست اما یک تفاوت بزرگ با آنچه پیش از این دیده‌ایم دارد.

فناوری به کار گرفته شده در این کفش آدیداس با عنوان Futurecraft 4D Shoe نامگذاری شده که در آن کفی کفش از مواد مصنوعی کربن که Carbon’s Digital Light Synthesis نامیده می‌شود در ساخت آن استفاده شده است. تفاوت بزرگ این کفش آدیداس با دیگر کفش‌های پرینت سه‌بعدی این شرکت که در سال‌های گذشته نیز ارائه شده بودند به امکان تولید انبوه آن بر می‌گردد. به بیان دیگر برخلاف تجربه‌های پیشین اینک می‌توان این کفش را با تعداد بالا به دست تمامی کاربران رسانید. آدیداس انتظار دارد تا در مرحله اول 300 کفش و سپس 5000 کفش را تا پایان سال 2017 و در مرحله دوم، در سال 2018 ظرفیت تولید این محصول را به 100 هزار عدد برساند.

۷- تسلا مدل ۳؛ خودرویی که به کنار گذاشتن بیشتر سوخت‌ فسیلی کمک می‌کنند

خودروهای برقی معمولا با یکی از این دو مشکل مواجه هستند؛ یا قیمت بسیاری بالایی دارند یا توان پیمایش آن‌ها بسیار محدود است. تسلا مدل ۳ قصد دارد این دو مشکل را برطرف کند. قیمت این مدل از ۳۵ هزار دلار آغاز می‌شود و با یک بار شارژ می‌توان بیش از ۲۰۰ مایل (۳۲۱ کیلومتر) با آن رانندگی کرد. آمار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان مجذوب این مدل شده‌اند. بر اساس اعلام تسلا، تقاضا برای مدل ۳ بسیار بالا و سفارش روزانه‌ی آن تقریبا ۱۸۰۰ دستگاه است. چنین حجم تقاضای بالایی موجب شده این خودروساز آمریکایی در تأمین این مدل با مشکل مواجه شود. در ماه اکتبر، ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا در توییتر نوشت: «ما به‌سختی مشغول تولید [این مدل] هستیم.» با این حال، تسلا اطمینان دارد که موجودی مورد نیاز را تأمین خواهد کرد. این موضوع هم برای سهام‌داران و هم محیط زیست خبر خوبی به‌حساب می‌آید. به نظر می‌رسد وسایل نقلیه‌ای نظیر مدل ۳ که به جای بنزین از باتری بهره می‌گیرند، نقش پررنگی در مقابله با تغییرات اقلیمی بازی خواهند کرد.

۸- مولی‌کول؛ فیلتر هوایی قدرتمند که آلودگی‌ها را نابود می‌کند

اغلب فیلترهای هوا، با به دام انداختن مواد آلوده‌کننده درون فیلترهای خود، کیفیت هوای محیط را بهبود می‌بخشند. اما فیلتر هوای Molekule در مقایسه با سایر نمونه‌ها کمی متفاوت و البته بهتر عمل می‌کند. این نمونه به جای به دام انداختن آلاینده‌ها، آن‌ها را از بین می‌برد.

ایده اصلی در ساخت این اختراع برتر ، پوشش ویژه‌ نانوفیلتر آن محسوب می‌شود که برای جلوگیری از رشد مجدد مواد سمی همچون قارچ‌ها و باکتری‌ها، به شیوه‌ای خاص طراحی شده است. در واقع برای از بین بردن آلودگی‌ها، از یک نوع واکنش نور استفاده می‌شود. به ادعای یکی از بنیان‌گذاران شرکت سازنده محصول، این واکنش دقیقا مشابه نحوه‌ تابش نور بر یک سلول خورشیدی به منظور تولید برق است.

با این حال قیمت 800 دلاری این اختراع برتر در مقایسه با سایر فیلترهای هوای متداول بسیار بیشتر است. هر ساله نیز باید 100 دلار به منظور خرید فیلترهای جدید پرداخت کنید. به عقیده طرفداران این محصول، تمیز نگه داشتن هوای محیط ارزش پرداخت این مبلغ را دارد. ایده ساخت این فیلتر هوا برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب بوده است، به طوری که از زمان مطرح شدن Molekule، تاکنون 15 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است.

۹-میشلن ویژن کانسپت؛ تایرهای بدون هوای انطباق‌پذیر

قرار است در آینده، اتومبیل‌های ما هوشمندتر از حالا باشند، اما لاستیک‌های آن‌ها از خود خودروها نیز هوشمندتر خواهند بود! حداقل اختراع برتر شرکت فرانسوی تایرسازی Michelin قصد دارد صنعت خودرو را به این سمت ببرد.Vision Concept طرح مفهومی جدید این شرکت بوده و سازنده در تلاش است به وسیله آن، پتانسیل‌ها و فواید یک تایر تکنولوژیک را به نمایش بگذارد.

اصلی‌ترین تفاوت آن با تمامی تایرها، خالی بودن از هوا است، پس دیگر نگرانی درباره تنظیم کردن باد با توجه به شرایط آب و هوایی معنی نخواهد داشت. این محصول از مواد بازیافت شده ساخته می‌شود تا در اندازه خود، در کاهش تولید زباله سهیم باشد.

اما مهمترین ویژگی Michelin Vision Concept ایجاد آج‌های آن به وسیله فناوری چاپ سه بعدی است. می‌توان بسته به شرایط جاده، این آج‌ها را بدون نیاز به تعویض خود لاستیک تغییر داد. به عقیده یکی از مجریان پروژه، مهمترین چالش ساخت این تایر، پیدا کردن روشی برای تغییر آج‌ها در زمانی کوتاه است، چرا که رانندگان دوست دارند در عرض چند دقیقه برای حرکت آماده شوند.

به عقیده سازنده، ایده Michelin Vision Concept متعلق به 20 سال دیگر بوده و در حال حاضر نمی‌توان از آن استفاده کرد. اما برخی ویژگی‌های این اختراع برتر همچون ساختار بدون هوای آن و وجود سنسورهایی به منظور اطلا‌ع‌رسانی به راننده در زمان از بین رفتن آج‌های تایز، احتمالا تا چند سال آینده توسط اتومبیل‌سازان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۱۰- ناسا مارس اینسایت؛ کاوشگری با توانایی‌های فراوان

قطار به مقصد مریخ، هر دو سال یک مرتبه حرکت می‌کند، چرا که کره زمین و همسایه آن، تنها هر دو سال یکبار در راستای یک خط قرار می‌گیرند تا سریع‌ترین سفر ممکن بین این دو سیاره ممکن شود. ناسا قصد دارد از پرتاب کاوشگرش در سال 2018، بیشتری بهره‌بری ممکن را داشته باشد. این سازمان فضایی، فضاپیمای مارس اینسایت (Mars InSight) را در ماه می سال آینده میلادی (اردیبهشت 97) به سمت سیاره سرخ ارسال خواهد کرد.

همانطور که از نام این کاوشگر پیداست، بهترین دید ممکن از سیاره مریخ تا امروز با استفاده از آن به دست خواهد آمد. پیشتر قرار بود این اختراع برتر در سال 2016 به سمت مریخ پرتاب شود، اما بروز مشکل در سیستم لرزه‌نگار آن سبب دو سال تاخیر در پرتاب شد. Mars Insight برخلاف Curiosity و دیگر مریخ‌نوردها، بعد از رسیدن به سطح سیاره سرخ در یک مکان ثابت می‌ماند، چرا که قصد دارد با فرو بردن میله‌ای به طول 5 متر در سطح مریخ، تاریخچه حرارتی آن را به دست آورده و دمای کنونی سیاره را دقیق‌تر محاسبه کند.

این کاوشگر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حین حفر سطح سیاره، لرزه‌نگار Mars Insight ترکیب مریخ را بررسی کرده و یک لینک رادیویی اشعه ایکس، نحوه‌ چرخش آن به دور محور خود و تاثیرپذیری گرانشی از دیگر اجسام واقع در منظومه‌ شمسی را تحلیل می‌کند. دوربین‌های کاوشگر نیز تصاویری سه بعدی و پانوراما از مریخ ثبت می‌کنند.Mars Insight به مدت 728 روز زمینی (708 روز مریخی) به این فعالیت‌ها ادامه خواهد داد. تا آن زمان، همه چیز برای پرتاب کاوشگر بعدی به مریخ آماده شده است.