کاشت کامپیوتر در مغز انسان سرانجام به واقعیت می‌پیوندد!

کاشت کامپیوتر در مغز انسان سرانجام به واقعیت می‌پیوندد!

شاید باور آن کمی سخت باشد اما کاشت کامپیوتر در مغز انسان، پروژه‌ای است که در حال محقق‌شدن است و به‌زودی باعث شگفتی خیلی‌ها در عرصه فناوری خواهد شد.


چهار‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۷۷۱ بازدید

همانطور که می‌دانید، یکی از چالش‌های افرادی که به‌طور کامل فلج هستند، توانایی حرکت کردن آنها به اطراف است. در حالیکه تلاش‌های زیادی برای ساخت وسایلی که از طریق مغز کنترل می‌شوند صورت پذیرفته، اما شرکت علوم اعصاب Neuralink، که پایه گذار آن Elon Musk است، امید زیادی دارد تا با کاشت کامپیوتر در مغز ما، گام بزرگی به سمت جلو بردارد.

این کار با «دوختن» (sewing) رشته‌های منعطفی در داخل مغز انجام خواهد شد. این رشته‌ها، قطری معادل یک‌چهارم قطر موی انسان دارند و سنسورهای نصب شده در درون آنها می‌توانند اطلاعات را دریافت کرده و آن را به‌صورت وایرلس (بی‌سیم) به یک رسیور (دریافت‌کننده) بفرستند. یکی از اهداف شرکت Neuralink، این است که کاشت کامپیوتر در مغز نهایتا منجر به یک «رابط مغزی» بسیار پیشرفته گردد که به بیمارانِ دچار آسیب‌دیدگی مغزی یا سایر معلولیت‌ها اجازه دهد تا وسایل خودشان را کنترل نمایند.

این شرکت همچنین یک هدف بلندمدت بلندپروازانه و تقریبا شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی را نیز دنبال می‌کند و آن اینکه، می‌خواهد یک «سطح سومی» از مغز ایجاد کند که بتواند به هوش مصنوعی متصل گردد. به‌عبارتی، به انسان‌ها این اجازه را بدهد که با هوش مصنوعی ترکیب و ادغام شوند. ماسک گفته است که «ما به‌نحو موثر و مطلوبی، امکان ادغام مغز با هوش مصنوعی را داریم. بعد از درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز، حالا به سمت کم‌کردن از تهدیدات هوش مصنوعی در حال حرکت هستیم.»

شرکت Neuralink، تا به‌حال مشغول تست‌ تکنولوژی مذکور بر روی موش‌ها بوده است، ولی الان تصمیم دارد که آزمایش‌های آن بر روی انسان را از سال آینده شروع کند. البته آنها هنوز پروسه‌های سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را که برای آغاز انجام تست‌ها ضروری است، شروع نکرده‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد که به‌زوری زمانی فرا خواهد رسید که ما انسان‌ها قادر به «ارتقا» مغزمان و ادغام آن با فناوری هوش مصنوعی خواهیم بود. البته شاید باور آن در حال‌حاضر کمی سخت باشد، اما باید منتظر ماند و دید.