کراش داشتن یعنی چه، با عاشقی چه فرقی دارد و انواع آن چیست؟

کراش داشتن یعنی چه، با عاشقی چه فرقی دارد و انواع آن چیست؟

کراش داشتن یعنی عاشق شدن پنهانی که این روزها مد شده و شبکه‌های اجتماعی به رواج آن کمک کرده‌اند. روت کراش دارم یعنی به تو نظر دارم و تفاوت کراش با عاشقی در شدت و ابراز کردن آن است.


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۳۹۹ بازدید

آیا فکر می‌کنید رابطه‌های عاطفی و انواع سبک دلبستگی در زمانه ما آنقدر پیچیده شده‌اند که نیاز به واژگان متعدد دارند و یکی از آن‌ها کراش داشتن است؟ این ایده تا حدی درست و تا اندازه بسیاری غلط است و خواهیم گفت چرا. نخست اینکه اگرچه کلمه انگلیسی کراش (crush) این روز‌ها بر سر زبان‌ها افتاده، کراش داشتن از قدیم‌الایام متداول بوده تا آنجا که سعدی می‌سراید:
سوختم گرچه نمی‌یارم گفت
که من از عشق فلان می‌سوزم
سعدیا ناله مکن! گر نکنم
کس نداند که نهان می‌سوزم

کراش داشتن مخصوص جنس، سن و موقعیت خاصی نیست. هرکسی در هرجایی می‌تواند روی شخص یا اشخاص دور یا نزدیک کراش داشته باشد. دوم اینکه این روزها واژه کراش اصالت خود را از دست داده است. در فضای مجازی مورد استفاده از کراش آنقدر تغییر یافته که هر کشش و علاقه‌ای را کراش داشتن می‌گویند و حتی آن را به طرف اعلام می‌کنند! درصورتی‌که کراش داشتن فقط تا زمانی اعتبار دارد که ناگفته باشد و طرف مقابل به آن پی نبرد، به محض گفتن و ابراز علاقه دیگر کراش داشتن بی‌معنا می‌شود.

سوم اینکه کراش داشتن آنقدرها هم عاشقانه نیست و بسیار عام است و شخص ممکن است روی بسیاری از افراد مهم مثل سلبریتی‌ها، هنرپیشه‌ها، خوانندگان، ورزشکاران، سیاستمداران و چهره‌های جهانی گرفته تا دبیر، استاد، همکلاسی، همکار، دختر همسایه و معشوق سنگدل کراش داشته باشد.
ادامه مقاله را بخوانید تا همه‌چیز را درباره کراش داشتن بدانید.

از اصطلاح کراش داشتن وقتی استفاده می‌شود که فرد شیفته شخصی جذاب شده است، اما توانایی، موقعیت و شرایط ابراز عشقش را ندارد یا به ابراز، تمایلی ندارد. برخی کراش را میل و اشتیاق آتشین و در عین حال موقتی و گذرا نسبت به فرد دور از دسترس می‌دانند که البته این یکی از تعاریف کراش داشتن است.
کراش داشتن باعث می‌شود وقتی شخص در حضور کراشش قرار می‌گیرد، رفتارش تغییر کند، اما سعی در پنهان کردن آن از فرد مورد نظر داشته باشد؛ با این حال تمایل بسیار به اعلام وجود و جلب توجه کراش خود دارد. شاید به همین دلیل افرادی که بسیار معقول و موجه هستند، در برابر شخص جذاب گیج، کم‌عقل و بی‌وقار به نظر می‌رسند.
کراش داشتن دلایل مختلف دارد. اگر فرد دلخواه از چهره‌های معروف و جهانی باشد، دسترسی نداشتن به او مانع ابراز علاقه است. اگر کراش در نزدیکی باشد احتمالاً در یک شأن و مرتبه نیستند، فرد عاشق مغرور است، می‌داند از جواب طرف سرخورده خواهد شد و در صورت ابراز علاقه سبب تنفر در او می‌شود. به قول حافظ: «مجال من همین باشد که پنهان عشق او ورزم».

کراش در زبان عامیانه فارسی از کراش crush در زبان انگلیسی گرفته شده است. در فرهنگ غربی جمله معروف I have a crush on you در روابط عاطفی استفاده می‌شود. با توجه به ساختار این جمله پی می‌بریم کلمه کراش در جمله اسم است، با فعل have و حرف اضافه on استفاده می‌شود.
کراش داشتن نیز ترجمه have a crush است یعنی وقتی شما به کسی علاقه‌مند هستید، اما او نمی‌داند یا می‌داند، اما خودش را به نفهمیدن می‌زند.
در زبان فارسی ممکن است به‌جای کراش داشتن از کراش زدن استفاده شود که معنی کراش داشتن با افراد متعدد را دارد و از توییتر آمده است.
یکی دیگر از اصطلاحاتی که در زبان جوانان متداول شده و ایرانی‌سازی کراش محسوب می‌شود، کراش کردن است و توجه داشتن را می‌رساند. به‌طور مثال ممکن است حین صحبت بگویند: «فلانی به این حرفا کراش نمی‌کنه!» یعنی به این حرف‌ها توجهی ندارد.

  • روت کراش دارم یعنی چه؟

روت کراش دارم ترجمه I have a crush on you است و یک‌جور‌هایی ابراز عشق و علاقه محسوب می‌شود. به‌طور کلی روت کراش دارم یعنی به تو نظر دارم. احتمالاً عاشق از بی‌محلی معشوق نسبت به خودش و دلبری محبوب از دیگران غیرتی شده، دیگر جان به لبش رسیده است و نمی‌تواند عشق را مخفیانه ادامه دهد!
به کاربردن این جمله، پایانی بر دوران کراش داشتن است، چون کراش عشقی مخفیانه است. بنابراین بسیاری عقیده دارند گفتن جمله «روت کراش دارم» برای مخ‌زنی و خام کردن در روابط خاص استفاده می‌شود.
علاوه بر «روت کراش دارم» جملات «روش کراش دارم» و «روم کراش داره» نیز کاربرد دارند.
گاهی فرد کراش داشتن خودش را از دیگران هم مخفی می‌کند و گاهی برعکس به اطرافیان نیز درباره کراش داشتنش می‌گوید. شاید موقع درد دل به دوستانش بگوید: «روش کراش دارم!» یا این سخن را بگوید تا مانع از آن شود که دیگران به فرد محبوبش نگاه چپ بیندازند، مثل دختری که به هم‌کلاسی‌هایش می‌گوید: «آهای، من رو استاد کراش دارم (یا استاد کراش منه)، زیاد دور و بر اتاقش نپلکید!»
بعضی در خیال کراش داشتن دیگران روی خودشان هستند و از رفتار دیگران حدس می‌زنند که کراش دارد یا نه، مثلاً ممکن است شخصی به دوستانش بگوید: «فلانی وقتی منو دید، دست و پاش رو گم کرده بود. گمونم رو من کراش داره!»

هر کراش داشتن علاقه بیش از حد و عشقی آتشین نیست. کراش داشتن می‌تواند دوستانه، تحسین‌برانگیز، هیجانی و البته در برخی موارد عاشقانه باشد.

کراش دوستانه: در این کراش فرد را فقط در حد تعاملات روزمره و در مقام یک دوست صمیمی می‌خواهند، اما به دلیل غرور یا موقعیت و جایگاه متفاوت لزومی نمی‌بینند این علاقه را ابراز کنند. خیلی از افراد روی همکار، همکلاسی یا استادشان کراش دوستانه دارند.

کراش تحسین‌آمیز: بسیاری از جوان‌ها و نوجوان‌ها وقتی فیلم موفق یک بازیگر را می‌بینند، ورزشکاری در مسابقه ملی مدال کسب می‌کند یا آلبوم زیبای خواننده‌ای را می‌شنوند، احساسی پر از شور و شوق در آن‌ها برانگیخته می‌شود و روی فرد افتخارآفرین کراش پیدا می‌کنند. کراش داشتن با احترام و اشتیاق همراه با ترس همراه است و وقتی فردی که روی او کراش دارند از موفقیت دور شد، در بیشتر موارد کراش از بین می‌رود!

کراش هیجانی: این کراش را کراش موقتی نیز می‌گویند. عشق در نگاه اول و جذب شدن به خصوصیات ظاهری و زیبایی فردی که هیچ شناختی از او ندارند از این نوع کراش است. طول مدت این نوع کراش به شخصیت افراد بستگی دارد. کراش یک‌نفر بسیار زود سرد می‌شود و وقتی فرد جذاب دور شد، از بین می‌رود و دیگری شاید تا ماه‌ها کراش داشته باشد. تب و تاب این نوع کراش بالاست، اما کافی است اجازه بدهند که اندکی زمان بگذرد.

کراش عاشقانه: کراش داشتن عاشقانه همان‌چیزی است که تمام قلب و ذهن فرد را به خودش مشغول می‌کند. کراش را برای دوستی نمی‌خواهد، او را صرفاً بخاطر موفقیت‌هایش تحسین نمی‌کند و کراش داشتنش هیجانی و زودگذر نیست. همیشه با دیدن کراشش نشانه های فردی که عاشق شده است را نشان می‌دهد؛ ضربان قلبش بالا می‌رود و در آرزوی صحبت کردن، بوسیدن و در آغوش گرفتن اوست. احتمال لو رفتن کراش عاشقانه از بقیه کراش‌ها بیشتر است.

با توجه به اینکه یکی از انواع کراش، عاشقانه است. ممکن است تصور شود کراش را می‌توان در زیرمجموعه انواع عشق قرار داد یا اینکه کراش عشق یک طرفه است به شرط بی‌خبر بودن معشوق. این یکی از تعاریف کراش است، اما لزوماً عشق یک‌طرفه نیست بلکه یک‌طرف عاشق است و طرف دیگر مخفیانه عشق می‌ورزد. به عنوان مثال در داستان لیلی و مجنون، مجنون عاشق لیلی بوده و آوازه عشق او جهان‌گیر شده بود، از آن طرف به استناد بیت: «اگر با دیگرانش بود میلی / چرا ظرف مرا بشکست لیلی» لیلی روی مجنون کراش داشته است!
اگر بخواهیم امروزی‌تر بگوییم کراش داشتن را شبیه like می‌دانند که هنوز به love نرسیده است. مهم این است که عشق در مراحل اولیه و وقتی هنوز شناخت کافی وجود ندارد نوعی کراش است و با تعامل و شروع رابطه جدید تغییر اسم می‌دهد.
متأسفانه این روز‌ها گاهی برای عشق به هر مخاطب خاص از جمله دوست‌ دختر، دوست‌ پسر، نامزد و در مورد جوان‌تر‌ها حتی زن و شوهر برای ابراز علاقه و محبت اصطلاح کراش داشتن را به‌کار می‌برند که از لحاظ معنایی اشتباه است و کراش کاملاً با علاقه داشتن فرق دارد.

  • کراش در شبکه‌های اجتماعی

شبکه اجتماعی پیشرو در زمینه کراش داشتن توییتر است. کسانی که عضو توئیتر شدند، با قابلیتی به نام کراش زدن آشنایی دارند، به این صورت که اعضا به‌طور ناشناس برای فرد مورد علاقه‌شان کراش می‌زنند و برخی افراد کراش زیادی دارند اما این کراش داشتن به دوستی و آشنایی منجر نمی‌شود. به دلیل فعالیت توییتر بوده که برخی معنی کراش را عشق یک‌طرفه پنهان می‌دانند.

هرکسی که اکانت فیس‌بوک داشته باشد، می‌تواند یک فهرست از ۹ نفر که آن‌ها هم عضو فیس‌بوک هستند و روی آن‌ها کراش دارد، تهیه کند. شخصی که کراش شده اعلانی از طرف فیس‌بوک دریافت می‌کند که تو کراش شخصی نامعلوم شده‌ای. اگر آن فرد نیز لیست ۹ نفره از کراش‌های خود تهیه کند و به صورت متقابل روی فرد عاشق کراش داشته باشد، فیس‌بوک نام این دو نفر را به یکدیگر اطلاع می‌دهد و به اصطلاح آن‌ها را به یکدیگر می‌رساند.

تلگرام در این زمینه فعالیتی ندارد اما این روزها جوانان خوش‌ذوق ایرانی کانال‌هایی با نام کراش‌یاب ایجاد کرده‌اند. افراد مختلف پیامی حاوی خصوصیات فرد مورد نظر را به ادمین کانال ارسال می‌کنند تا در کانال منتشر شود. ساختن ربات کراش یاب یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده در تلگرام است. آمار رسمی از اینکه این کار چقدر توانسته کراش‌ها را به یکدیگر برساند، منتشر نشده است.


و در پایان

امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد تا مفهوم کراش داشتن برای شما ملموس شود. از طریق ارسال نظر برای ما و دیگر مخاطبان ستاره بنویسید که روی فرد خاصی کراش دارید؟ آیا اطرافیانتان از کراش داشتن شما اطلاع دارند یا آن را در قلب خودتان نگه داشته‌اید؟ اگر از کراش داشتن خودتان مطمئن نیستید، دقت کنید که موقع خواندن این مطلب فرد خاصی در ذهن برایتان یادآوری شد یا خیر؟ درصورتی‌که جوابتان مثبت است، شما روی آن فرد کراش دارید.