آیا امکان انجام غسل جبیره برای عمل بینی وجود دارد؟

آیا امکان انجام غسل جبیره برای عمل بینی وجود دارد؟

بعد از جراحی بینی به دلیل وجود پانسمان و چسب روی بینی امکان انجام غسل و گرفتن وضو به صورت معمول وجود ندارد. در چنین شرایطی آیا امکان انجام وضو و غسل جبیره برای عمل بینی وجود دارد؟


سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۸۶۷ بازدید

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های پلاستیک است و افراد به دلیل وجود بیماری، شکستگی بینی یا زیبایی تصمیم به انجام آن می‌گیرند. یکی از مسائلی که بیماران بعد از جراحی بینی با آن رو به رو می‌شوند نحوه انجام غسل و وضو است. ما در این مطلب به توضیح نحوه انجام وضو و غسل جبیره برای عمل بینی می‌پردازیم.

۱. از روز جراحی تا پایان هفته اول

در هفته اول بعد از جراحی بینی، روی صورت پانسمان وجود دارد، از اینرو شستن سر و صورت در زمان غسل امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی به جای شستن سر و صورت باید تیمم بدل از غسل انجام دهید و از آنجایی‌که رسیدن آب به سایر‌ قسمت‌های بدن ضرری ندارد، باید ابتدا سمت راست و سپس سمت چپ بدن را غسل دهید. تیمم بدل از غسل به طریق زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا نیت تیمم بدل از غسل کنید.
  • کف هر دو دست باهم بر چیزی که تیمم برآن صحیح است، بزنید.
  • کف هر دو دست را به تمام پیشانی و دو طرف آن از محل رویش مو تا ابرو‌ها و بالای بینی بکشید، بنابر احتیاط واجب کف دست باید روی ابرو نیز کشیده شود.
  • کف دست چپ را پشت دست راست بکشید، سپس کف دست راست را پشت دست چپ بکشید. در تیمم بدل از غسل بنابر احتیاط مستحب قبل از مسح کردن پشت دست‌ها، مجدداد کف دست‌ها را بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است بزنید.


۲. هفته دوم تا پایان ماه دوم

معمولا یک هفته بعد از عمل بینی، پانسمان باز می‌شود و باید به بینی چسب بزنید. در صورتیکه از چسب تری ام (۳M) استفاده می‌کنید این چسب در هنگام دوش گرفتن جدا می‌شود و اثری از آن به جا نمی‌ماند، بنابراین می‌توانید بعد از جدا شدن چسب غسل کنید. اگر از چسب موتکس استفاده می‌کند، بعد از جدا شدن چسب، همچنان اثرات آن روی بینی باقی می‌ماند و از آنجایی‌که برای انجام غسل نباید مانعی روی پوست باشد، باید ابتدا اثرات چسب را پاک کنید، سپس مطابق معمول غسل کنید.

وضو جبیره بعد از عمل بینی

معمولا پانسمان بینی علاوه بر زخم نواحی اطراف آن را هم پوشانده است، در صورتیکه ممکن است قبل از وضو گرفتن قسمت‌های اضافی پانسمان را بردارید، سپس وضوی جبیره بگیرید، اما اگر امکان برداشتن قسمت‌های اضافی پانسمان وجود ندارد، بنابر احتیاط علاوه بر وضوی جبیره تیمم بدل از وضو هم انجام دهید.
در صورت امکان قسمت‌هایی از بدن مانند صورت و داخل گوش‌ها که در زمان جراحی خونی شده اند، را آبکشی کنید، سپس وضوی جبیره بگیرید و بنابر احتیاط تیمم بدل از وضو هم انجام دهید. اما در صورتیکه امکان شستن و تمیز کردن نواحی مذکور وجود ندارد، تیمم بدل از وضو انجام دهید. به دلیل وجود پانسمان روی پیشانی تیمم نیز به صورت جبیره‌ است.


نحوه انجام وضو جبیره

در هفته اول بعد از جراحی بینی به دلیل وجود پانسمان باید وضوی جبیره بگیرید. وضوی جبیره بعد از عمل بینی فرقی با وضوی معمولی ندارد، اما به جای شستن صورت که با پانسمان پوشانده شده است، باید آن را مسح کنید. در صورتیکه پانسمان نجس نیست با دست‌تر از پیشانی تا چانه روی پانسمان بکشید، اما در صورتیکه پانسمان خونی است، ابتدا روی آن پارچه‌ای پاک قرار دهید، سپس دست تر را به نیت وضوی جبیره روی پارچه بکشید.

بعد از یک هفته که پانسمان برداشته شد، در صورتیکه امکان جدا کردن چسب ها قبل از وضو وجود ندارد، برای هر نوبت نماز، وضوی جبیره بگیرید. بنابر نظر برخی از مراجع تقلید در این مدت علاوه بر وضوی جبیره تیمم بدل از وضو نیز باید انجام دهید.


سخن آخر

احکام ذکر شده در این مطلب مطابق با فتوای اکثریت مراجع تقلید است، اما بین مراجع تقلید اختلافاتی در زمینه لزوم انجام تیمم بعد از وضوی جبیره، تفاوت بین تیمم بدل از وضو و تیمم بدل از غسل و به جا آوردن قضای نماز‌های خوانده شده در این مدت وجود دارد. در نتیجه برای اطمینان به رساله‌ توضیح المسائل مرجع تقلیدتان مراجعه کنید.