روانشناسی رنگ ها؛ هر رنگ نشانه کدام شخصیت است؟

روانشناسی رنگ ها؛ هر رنگ نشانه کدام شخصیت است؟

رواشناسی رنگ ها مانند شناخت روانشناسی رنگ بنفش، رواشناسی رنگ زرد و رنگ‌های دیگر می‌تواند به پژوهشگران در تشخیص شخصیت افراد مختلف کمک کند.


سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۱۲۰ بازدید

روانشناسی رنگ ها

در گذشته‌های دور رنگ‌ها معنی و مفهوم شناخته شده‌ای داشتند. تاثیری که رنگ‌های مختلف در زندگی افراد جامعه دارند غیر قابل انکار است. به‌طور مثال مردمان قدیم رنگ سبز را نشانه معصوصیت دانسته و به همین دلیل اهل بیت پیامبر همیشه سبز پوش بودند. رنگ سفید نشان صلح و رنگ قرمز نشان انقلاب و انتغام است هنوز هم بسیاری از کشورها در مراسمات سنتی خود از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند. نحوه انتخاب رنگ در خرید پوشاک از طرف مردم می‌تواند نشانه خوبی برای تعیین حالات روحی و عواطف آنان باشد. افرادی از که از تملک مالی بیشتری برخوردارند به دنبال رنگ‌های صورتی، آبی متمایل به خاکستری و آبی تیره خواهند رفت. به‌طور کلی می‌توان با تقسیم‌بندی رنگ‌ها و روشانسی رنگ شخصیت هر فرد را نسبت به رنگ مورد علاقه اش سنجید.


  • قرمز نماد عش و خطر

قرمز نشانه هیجان، خطر و عشق است. رنگ قرمز جز رنگ‌های گرم محسوب می‌شود که باعث تحریک سیستم عصبی و تشدید احساسات می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اکثر رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی به رنگ قرمز هستند چرا که این رنگ به‌شدت اشتهاآور است. البته بهتر است که این رنگ در این فروشگاه‌های غذایی به همراه رنگ‌های آرامش‌بخش سبز و سفید استفاده شود. روانشناسان رنگ قرمز را نشانه امید به زندگی و اشتیاق به فعالیت می‌دانند. چنانچه قرمز کنار صورتی قرار گیرد معنای عشق‌ورزی به‌خود می‌گیرد. استفاده از قرمز در مراکز بیمارستانی به خاطر یادآوری خون توصیه نمی‌شود.


  • آبی رنگ آرامش و پاکی

آسمان آبی و دریاهای پهناور با رنگ آبی آرامش و آسودگی را به انسان منتقل می‌کند. رنگ آبی در طبیعت زیاد دیده می‌شود. روانشناسی رنگ ها آبی را نشـانه پاکی و پاکیزگی اسـت. تماس مداوم با این رنگ حتی در سطح وسیع هرگز ایجاد خستگی نمی‌کند، لذا می‌تواند در محیط كار و زندگی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، حرارت اضافی بدن را كاهش می‌دهد، آرام‌کننده و طراوت‌بخش سیستم اعصاب است، این رنگ درهای مهربانی، شفقت و فهم را باز می‌كند. آبی نشانه رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیكان است و همچنین نشانه زیبایی، عقـل، صـداقت و اعتمـاد اسـت. این رنگ آرام اشتهای انسان را كم می‌کند. از این رو در رستوران‌ها از این رنگ نباید اسـتفاده شـود. همچنین می‌تواند ضربان قلب را روی ریتم کندتر قرار دهد و دمای بدن را كاهش دهد. این رنگ چون به‌طور طبیعـی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته‌بندی مواد غذایی آورده شود جـذابیت محصـول را كم می‌کند. جالب است بدانید در کشور کلمبیا رنگ صابون‌ها به رنگ آبی است. ایـن رنـگ مناسـب شرکت‌های مسافرتی، شرکت‌های آب، دفتر پزشكان، داروخانه‌ها و متصـدیان و فروشـندگان لوازم پزشكی، هتل‌ها، روان شناسان و بسته‌بندی لوازم كاهش وزن است.


  • سیاه تسخیر کننده و بدبین

از لحاظ روانشناسی رنگ ها سیاه نشانه قدرت، مرموز بودن، رسمی بودن و وقار است. در بسیاری از فرهنگ‌ها رنـگ سـیاه نشانه بی‌علاقگی، بدبینی، ناباوری، سوگواری و عزاداری است. برخلاف رنگ سفید، سیاه بی‌تحرك، ساكن و ضمن عدم ایجاد هرگونه تحریك روانی و جسمانی باعث كاهش سایر فعالیت‌ها می‌گردد و سسـتی و كنـدی را حاصـل می‌شود، مشکی به‌شدت تسخیركننده و متأثر كننده است، لذا توصیه شده كـه از پوشـیدن لبـاس سـیاه مگـر در مواقع لزوم خودداری شود. رنـگ سیاه انتخـاب خوبی برای فروشگاه‌های موسیقی، حقوقدانان، حسابداران، فروشگاه‌های لـوازم الكترونیكـی و لاستیک‌فروشی‌هاست.


  • سفید معصومیت غیر قابل لمس

در تحلیل رنگ سفید، معصومیت غیرقابل لمس و درك نشدنی را می‌تواند عنوان كـرد. سـفید رنگ متعالی، سـادگی، نـور خورشـید، هـوا، پـاكی و نشان معصـومیت است. ایرانیـان باستان عقیده داشتند كه فرشتگان لباس سفید بر تن دارند. از ایـن رو ایـن رنـگ موردعلاقه آنان بوده است. رنگ سفید برای هندوها رنگ عزا و سوگواری است. در کشور ما رنگ سفید انتخابی خوب برای فروشگاه‌های وسایل عروسی و ازدواج است، همچنـین برای امكانات پزشكی، دندان‌پزشکی، آشپزخانه‌ها، نانوایی‌ها، موزه‌ها، اماكن تاریخی، فروشگاه‌های وسایل بهداشتی، خشک‌شویی‌ها و خدمات بهداشتی مناسب است.


  • زرد محرک عضلات و اعصاب

رنگ زرد اعصاب را تقویـت كرده و ذهن را به تحریك وا می‌دارد. ضمنا اعصاب حركتی را فعـال و در عضـلات انـرژی تولیـد می‌کند. نیروی درون رنگ زرد شدیداً به تقویت فكر انسان کمک می‌کند و موجـب آرامش و خوشحالی در روحیه انسان می‌شود. زرد در بیشتر كشورها مفهوم مطلـوب بـودن را دارد. این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد. و رنگی روحانی، ایده آل، فیلسـوفی و تحریـك كننده فكر و آرام‌کننده برخی حالات عصبی به‌شمارمی‌آید.


  • سبز سمبل باروری و آرامش

رنگ سبز چون در طبیعت زیاد دیده می‌شود نشانه باروری، تـازگی، ایمنـی و كامیـابی اسـت. سبز از دید روانشناسی رنگ ها، رنگی است كه انسان را آرام می‌کند، درد را كاهش می‌دهد و احسـاس امنیت ایجاد می‌کند. رنگ سبز نشانه حركت و به جلو روندگی اسـت، همچنـان كـه در چـراغ راهنمایی و رانندگی این معنا دیده می‌شود. اکثر افرادی که رنگ سبز را دوست دارند مضطرب و انعطاف پذیرند.اگر دنبال شریک (البته شریک تجاری نه زندگی) می‌گردید سعی کنید سبز دوست باشد. سبزها اغلب اصلاح‌گرند و بسیار علاقه به نصیحت کردن دارند همچنین آن‌ها کوشش و پشتکار عجیبی دارند.


  • بنفش رنگ اساطیر و شاهان

از لحاظ روانشناسی رنگ ها بنفش یک رنگ شاهانه است به این معنی که در زمانهای قدیم بنفش یک رنگ نایاب بود و فقط پادشاهان و افراد خاص می‌توانستند از این رنگ در منازل خویش استفاده کنند این رنگ علاوه بر اینکه حالت معنوی و آرامش را در افراد ایجاد می‌کند، یک رنگ شاد و خندهآور است و به همین دلیل اغلب زنان مسن و دختران جوان طرفدار این رنگ هستند. این رنگ آرامش دهنده است و قادر است محیط شما را جذاب، هنری و خلاق کند. بنفش‌ها بصری و آینده شناس هستند و امیدها و ایده های متعالی برای آینده دارند. آنها معمولاً می توانند کل تصویر یک موقعیت را بدون درگیری با جزئیات، ببینند و تشخیص دهند. آن‌ها معمولاً می توانند آینده را ببیند. افراد علاقه‌مند به بنفش عمدتاً زندگی را از طریق چشم سوم یا بصیرت درون ادراک می‌کنند. از آن جا که آن‌ها، گرایش ها و وقایع آینده را تجسم سازی می‌کنند، در زمان خود، سرآمد هستند. بنفش‌ها نیازی به دانستن جزئیات، حقایق و اطلاعات برای حصول و دستیابی به اهداف ندارند.


  • قهوه‌ای رنگ قدرت و اعتماد

قهوه‌ای نشانه راحتی و اعتماد است. قهوه‌ای‌ رنگ اعتمـاد، سـختی، خانواده دوستی، نیازمند به امنیت و آسایش، قدرت، بلوغ و راحتی اسـت. از روانشناسی رنگ ها قهوه‌ای مشخص می‌گردد که آدم‌های قهوه‌ای را بدون قسم خوردن می‌توان باور کرد، یعنی حرفشان سند است. اما طرفداران این رنگ معمولا آواره‌اند (جالب است بدانید که رنگ مورد علاقه آوارگان جنگ جهانی دوم، قهوه‌ای بوده است). قهوه‌ای‌ها یا یک بیماری جسمی جدی دارند و یا مشکلی که به نظر آن‌ها غیرقابل‌حل است، پس این افراد ازنظر جسمی و روحی در خطرند. افراد متمایل به قهوه‌ای میل دارند پیوسـته در عالم خودشان باشـند و گـاهی اوقـات بـا اطرافیـان خـود رفتـار خشونت‌آمیزی در پـیش می‌گیرند. در عشق هرگز بدبین و تند نیستند.


  • صورتی رنگ رویاپردازان قدرتمند

علاقه‌مندان به رنگ صورتی معمولا کسانی هستند که دارای قدرت جسمی بالایی هستند. به خاطر اراده‌ی بالایی که دارند می‌توانند رؤیاهایشان را به‌راحتی به واقعیت تبدیل کنید. مهر به دیگران در آن‌ها آن‌چنان بالاست که دیگران برایشان با ارزشمندتر از خودشان هستند. برای رسیدن به هدف‌هایشان سلامتی خودشان را نیز به فراموشی خواهند سپرد. روانشناسی رنگ ها برای آن‌هایی که به این رنگ علاقه دارند بیان می‌کند اغلب شکست‌ها، خشونت‌ها و دشواری‌های زندگی را تحمل کرده‌اند و با مشکلات فراوان مواجه شده‌اند.


  • نارنجی هیجانی و اشتهاآور

این رنگ از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به وجود می آید و از آنجا که هر دو گرمند ، نارنجی دارای هیجان زیاد و جاذبه فراوان است. مانند همه رنگ‌های گرم اشتهاآور و در گوارش غذا فوق العاده موثر و مفید است . نارنجی در عین مهیج بودن، آرامبخش و مسکن می‌باشد. روانشناسی رنگ ها می‌گوید نبض بر اثر تماشای رنگ نارنجی تندتر می‌زند، ولی بر فشار خون موثر نیست. وجود این رنگ در محیط به صورت غالب، موجب تحریک چشم، مغز است. اثر هضم را خوب و مناسب کرده و شادی و نشاط در فرد ایجاد می کند.


  • خاکستری رنگ غم و افسردگی

خاكستری رنگ عقلا اسـت و جوانانی كه به این رنگ اظهار علاقه می‌کنند درواقع خود را هم شأن و هم‌طراز اشـخاص کهن‌سال می‌دانند و در زندگی احساس بی‌نیازی می‌کنند. این افراد معمولا غمگینند و محافظه‌کار و حتی اگر آهنگی گوش کنند این آهنگ به‌شدت غم‌انگیز است، مثل اینکه به آن‌ها گفته‌اند خوشی بی خوشی. اثرات روانی رنگ خاكستری باعث شده است كه از دید روانشناس رنگ‌های اصلی شامل زرد، آبی، قرمز، سبز به‌اضافه دو رنـگ خنثـی یعنـی سفید و سیاه باشند.


ارغوانی رنگ نجابت و شرافت

ارغوانی‌ها پایشان روی زمین است و سر و فکرشان در ابرها پرواز می‌کند. عاشق دین و عرفان‌اند. اندیشمند و عاشق مناظره و اثبات حقایق، اما هنوز معلوم نیست که چرا یک دفعه از این رو به آن رو می‌شوند و بنابراین اصلا به فکر پیش‌بینی آن‌ها نباشید. لئوناردو داوینچی معتقد بود كه رنگ ارغوانی می‌تواند قدرت تفكر انسان را تا 10برابر افزایش دهد. این رنگ قدرت تخیل را در كودكان افزایش می‌دهد. اگرچه این رنگ در بعضی از كشورها دلالت بر سوگواری و مرگ نیز دارد ولی در بسیاری از فرهنگ‌ها نشانه نجابت و شرافت است. این رنگ چون کم‌تر در طبیعت دیده می‌شود اسـتفاده از آن در طراحی بسته‌بندی غذاها باید با احتیاط انجام شود.


روانشناسی رنگ ها از منظر جامعه شناسی

طبق تحقیقات جامعه‌شناسی در نهایت رنگ‌ها، نه تنها افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. بلکه منجر به پیشرفت و یا رکود یک جامعه می‌شوند. با عدم جای‌گیری صحیح رنگ در مکان خاص خود و به کارگیری غلط آن در محیط‌های انسانی، صدمات روحی شدیدی بر انسان وارد خواهد آمد. «اصلاح املای کودک با خط قرمز توسط معلم» یا «چراغ قرمز هشداردهنده، برای رانندگان» یا «سفید بودن پاکت شیر، «رنگ آبی یا سبز روشن دیوارهای کلاس درس یا کتاب‌خانه برای مطالعه بهتر» و «استفاده از پوشش سفید در عالم پزشکی و سبز برای بیماران» همه و همه مؤید این مطلب است که یک ارتباط تنگاتنگ بین نظام خلقت، انسان و طبیعت وجود دارد. ولی در ماورای این طبیعت، «حقیقت» چیز دیگری است.