راز و رمزهایی از موفقیت شغلی

راز و رمزهایی از موفقیت شغلی

همه ما به نوعی مشغول به کسب و کار هستیم. برخی از ما شاغل و بعضی از ما کسب و کار خودمان را اداره می‌کنیم. شکل و شمایل کاری که انجام می‌دهیم شاید آنقدرها هم مهم نباشد، بلکه آن چیزی که مهم است موفقیت ما در کاریست که به آن مشغولیم. اما چالشی که پیش روی ماست دستیابی به موفقیت در کار می‌باشد و همانطور که در مقاله‌ی نابغه‌ی موفقیت برایتان توضیح دادم، موفقیت برای هر شخصی متفاوت است.


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۸۰۰ بازدید

موفقیت شغلی

اما در اینجا می‌خواهم چارچوبی کلی در مورد موفقیت در کار را برایتان ترسیم کنم تا تمام نسبیتی که در موفقیت وجود دارد، تا حدود زیادی داخل این چارچوب قرار گیرد و شما بتوانید با معیارهای کاملاً شخصی خودتان، طبق اصولی محکم، پا به موفقیت کاری بگذارید. تمام معیارها و موارد زیر را به صورتی کاملاً شخصی برای خودتان درنظر بگیرید. سعی نکنید نیازهای درونی خودتان را به هیچ عنوان با شخص دیگری مقایسه کنید. حالا آماده‌ی ورود به بحث هستید؟ با من همراه باشید.

یک سوال اساسی

قبل از هرچیز یک سوال مطرح می‌کنم: هدف از کار و کار کردن چیست؟ چرا باید صبح‌ها بیدار شویم و با تلاش به محل کار برویم و گاهاً با وجود مشکلات زیاد به کارهای سخت مشغول شویم؟ پاسخ به این سوال، مقدمه‌ای برای ورود به بحث داغ پیش روی ماست و از شما می‌خواهم برای چند لحظه پاسخ‌ خودتان را بررسی کنید. کسب درآمد؟ تأمین نیازهای خانواده؟ تأمین نیازهای شخصی؟ پس‌انداز؟ ضمانتی برای زندگی در جامعه؟ قدرت؟ لذت؟

هدف از کار و شغل

هدف از کار می‌تواند موارد گوناگونی باشد. شما برای دستیابی به موفقیت در شغل و کسب و کارتان همیشه باید نگاهی دقیق به هدفی که شخصاً به دنبال آن هستید داشته باشید. از شما می‌خواهم اگر با نسبیت در موفقیت آشنایی ندارید، حتماً مقاله‌ی نابغه موفقیت را قبل از ادامه‌ی بحث مطالعه کنید و مجددا به همینجا برگردید. شما باید با این حقیقت کنار بیایید که موفقیت برای هرکس تعریف بخصوصی دارد.

درآمد متناسب

قطعاً برای اغلب ما کسب درآمد مهم است چرا که زندگی همه‌ی ما مخارجی دارد. همه ما آرزوهایی وابسته به پول داریم، چرا که در دنیای امروز، این نظام پولی و بانکی است که جایگزین تبادل کالا به کالای گذشته شده. پول جایگزین این تبادلات شده و کسب درآمد به جزئی واجب از زندگی‌های ما تبدیل شده.

اگر بخواهیم معنای شخصی موفقیت را برای خودمان درنظر بگیریم، درآمد ما باید متناسب با آرزوها و اهدافی باشد که دنبال می‌کنیم. درآمد متناسب می‌تواند پشتوانه خوبی برای تحقق آرزوها و برنامه‌هایمان باشد. می‌تواند آرامش بیشتری برای ما فراهم کند و مشکلاتمان را کاهش دهد. همانطور که می‌بینید یکی از ملاک‌های موفقیت شغل و موفقیت در کسب و کار، درآمدی متناسب با خواسته‌ها و نیازهای ماست. اگر می‌خواهید در شغل خود احساس موفقیت و رضایت داشته باشید، بعد از شناخت نیازهای درونی خود، به دنبال درآمدی متناسب با این نیازها باشید.

رضایت از شغل

خیلی مهم است که شما در هنگام کار احساس شادی و لذت کنید. رضایت‌مندی و شادی اجزای جدا نشدنی موفقیت هستند. همانطور که می‌دانید موفقیت یک احساس درونی است و با واسطه‌ی همین عوامل به ظاهر ساده بدست می‌آید. شاید خیلی‌ها به اشتباه چنین بپندارند که ملاک‌هایی ثابت برای موفقیت شغلی وجود دارد، اما باید بدانید که موفقیت شغلی حاصل همین عوامل کوچک و درونی است. عواملی مانند رضایت‌مندی از کاری که انجام می‌دهید و به آن مشغولید.

شما هر چقدر به ظاهر در کسب و کارتان موفق باشید، ولی احساس رضایت درونی نداشته باشید موفق نخواهید بود. مهم نیست عاشق چه کاری هستید. شاید عاشق مدیریت باشید، شاید عاشق نظم دادن و هماهنگی باشید، شاید عاشق خرید و ولخرجی باشید. همه‌ی اینها ریشه‌هایی شخصی در وجود شما هستند. مهم این است کاری که انجام می‌دهید آنچنان متناسب با این نیازها و ریشه‌های شخصی باشد که احساس رضایت از شغلی که دارید در شما موج بزند.

احساس ارزشمندی

یکی از ریشه‌دارترین نیازهای انسان که می‌توان ادعا کرد در همه‌ی ما مشترک است، احساس ارزشمندی است. بر اساس تحقیقات انجام شده ریشه بسیاری از بیماری‌های عصبی، فرارهای دوران کودکی از خانه، اعتیاد و ترک شغل، به همراه نداشتن همین احساس ارزشمندی است.

باز هم به نسبیت در موفقیت برمی‌گردیم. موفقیت برای شما معنای بخصوص خودش را دارد. مهم نیست که شما چطور احساس ارزشمندی خواهید کرد. شاید فرد دیگری را بشناسید که با کمک به همنوعان احساس ارزشمندی می‌کند. شما نباید درست شبیه او باشید. به خودتان برگردید و خودتان را دنبال کنید. ببینید با چه چیزی احساس ارزشمندی می‌کنید و در شغل و کسب و کار خودتان به دنبال همان باشید.

قطعاً با انجام کارهایی که به شما احساس مفید بودن را منتقل می‌کنند، می‌توانید به احساس ارزشمندی دست پیدا کنید و همین عامل، یکی از تاثیرگذارترین موارد بر موفقیت شخصی شما و دستیابی به احساس رضایتمندی از زندگی برای شما خواهد بود. هیچ‌وقت از کسب احساس رضایت‌مندی در شغل و کار خود کوتاه نیایید. در غیر این صورت شاید هیچ‌وقت نتوانید به موفقیت در شغل و کار دست پیدا کنید.

تحقق خواسته‌‌های معقول در محل کار

بیایید سری هم به موضوعات ساده‌تر بزنیم. همه‌ی ما خواسته‌هایی داریم. برخی به سروصدا حساسیم، برخی با نور کم احساس خستگی می‌کنیم، برخی نیز از انجام کارهایی که نیاز به نشستن زیاد دارند رنج می‌بریم. تأمین خواسته‌ها و نیازهای منطقی و معقول ما در محل کار هم به نفع خود شماست و هم مدیرتان. افزایش بهره‌وری در کار باعث موفقیت سازمانی می‌شود که در آن مشغول به کار هستید. به شما کمک می‌کند تا احساس ارزشمندی بیشتری کنید، چرا که با بهره‌وری بالاتر برای جامعه ارزشمندتر خواهید بود.

این در حالی است که خودتان نیز احساس مفید بودن و اعتماد به نفس بالاتری را تجربه خواهید کرد. پس مهم است خواسته‌ی معقول شما در محل کار نادیده گرفته نشود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید چرا که در مطلب دیگری که به شما معرفی خواهم کرد راهکارهایی را با شما درمیان خواهم گذاشت تا عملاً به موفقیت شغلی دست پیدا کنید.

ارتباطات لذت بخش

افراد مختلف در نیاز به برقراری ارتباط با دیگران متفاوتند. اما چه شما فردی درونگرا باشید و چه برونگرا، وقتی در محیطی مشغول فعالیت می‌شوید قطعاً پذیرفته‌اید که در جامعه به همراه دیگر مردم زندگی کنید. همینطور پذیرفته‌اید نیازهای خود را به واسطه دیگر افراد جامعه برطرف کنید و یکی از نیازهای شما لذت از ارتباطاتی است که در آنها سهمی دارید.

شما در محیط کار به احتمال بسیار زیاد در معاشرت با همکاران و یا مشتریان هستید. می‌تواند زمانی که با آنها می‌گذرد سخت و دشوار باشد، و همینطور می‌تواند زمانی انرژی بخش و سرشار از شادی باشد. ارتباطات لذت‌بخش سطح رضایت‌مندی شما از شغل و کار را به شدت بالا می‌برد.

اما چه‌کاری باید انجام دهیم؟

اینها همه بخشی از مواردی بودند که با راهکارهای صحیح میتوانند برای شما موفقیت در کار را به همراه داشته باشند. اما چطور میتوان به آنها دست پیدا کرد و آنها را محقق ساخت؟ اینکه چطور می‌توانید عملاً به این موارد دست پیدا کنید و موفقیت در شغل و کار را برای خودتان رقم بزنید؟ «چند گام کوچک برای موفقیت شغلی» همراه باشید.