درمان خانگی آبسه دندان با ۲۵ ماده طبیعی موجود در خانه

درمان خانگی آبسه دندان با ۲۵ ماده طبیعی موجود در خانه

درمان خانگی آبسه دندان می‌تواند به بهبود روند درمان عفونت کمک کند. آبسه دندان حتما باید توسط پزشک معاینه شود، اما روش‌های خانگی چون استفاده از آب نمک یا روغن نارگیل می‌تواند درد را کمتر و سرعت درمان را بیشتر کند.


پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۹۴۱ بازدید

ستاره | سرویس سلامت - آبسه دندان می‌تواند نتیجه عفونت‌هایی باشد که در داخل دندان اتفاق می‌افتند. باکتری‌ها می‌توانند در هنگام خرد شدن، شکسته شدن یا پوسیدگی دندان وارد آن شوند. هنگامی که این باکتری‌ها به مرکز دندان می‌رسند و دندان آلوده می‌شود، چرک در داخل دندان انباشت می‌شود و این باعث تورم و درد می‌گردد. آبسه دندان اگر درمان نشود، عفونت می‌تواند به لثه‌ها و استخوان‌های دهان سرایت کند. آبسه باید توسط پزشک درمان شود، اما برخی دارو‌های خانگی نیز می‌توانند ناراحتی ناشی از عفونت را کاهش دهند. در این مقاله روش‌های درمان خانگی آبسه دندان را خواهید آموخت.

درمان خانگی آبسه دندان

۱- جوش شیرین

جوش شیرین یک گزینه‌ی کم هزینه است که می‌توانید برای درمان خانگی آبسه دندان به کار ببرید. شما ممکن است حتی همین حالا نیز، آن را در آشپزخانه خود داشته باشید. جوش شیرین برای از بین بردن پلاک‌های دندان عالی عمل می‌کند. جوش شیرین همچنین خواص ضدباکتریایی دارد.

برای استفاده از این روش، نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف فنجان و کمی نمک ترکیب کنید و محلول را درون دهان خود به مدت ۵ دقیقه نگاه دارید. سپس آن را بیرون بریزید. این عمل را تکرار کنید تا زمانیکه محلول تمام شود. شما می‌توانید روزانه تا دوبار در روز این کار را انجام دهید.

۲- دمنوش شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضدباکتریایی است و سابقه طولانی در طب سنتی و درمان خانگی برای بهبود زخم و التهاب دارد. برای درمان با شنبلیله، یک فنجان آب را بجوشانید، سپس یک قاشق چای خوری شنبلیله را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا دم بکشد. بعد از خنک شدن دمنوش، با استفاده از پنبه، مقداری از آن را روی آبسه بزنید. این کار را تا سه بار در روز انجام دهید.

۳- اسانس آویشن

روغن آویشن، یکی دیگر از اسانس‌های قوی است که می‌تواند انگل را از بین ببرد، با باکتری‌ها مبارزه کند و تورم را کاهش دهد. اما قبل از استفاده باید در یک روغن حلال رقیق شود. شما می‌توانید به چند روش از اسانس آویشن برای درمان خانگی آبسه دندان استفاده کنید. می‌توانید روغن را با پنبه روی ناحیه آبسه اعمال کرده و یا چند قطره روغن را به یک لیوان آب اضافه کنید و دهان را شستشو دهید. این روش را می‌توانید تا سه بار در روز تکرار کنید.

۴- هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یک درمان عالی برای مبارزه با عفونت باکتریایی است. همچنین می‌تواند به کاهش پلاک‌های دندان و خونریزی لثه کمک کند.

برای این کار، یک ترکیب مساوی از هیدروژن پراکسید سه درصد با آب درست کنید. محلول را درون دهان خود بگردانید و سپس بیرون بریزید. اطمینان حاصل کنید که این مایع را نبلعید. می‌توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۵- اویل پولینگ (Oil pulling)

اویل پولینگ، یک روش قدیمی برای بهداشت دهان و درمان بیماری‌های دهان است. اعتقاد بر این است که کشیدن روغن روی دندان و لثه می‌تواند سموم را از بین ببرد. برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند که این روش برای خونریزی لثه، بوی بد دهان و کاهش باکتری‌ها مفید است. روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن زیتون گزینه‌های خوبی برای این کار هستند. این کار بهتر است در ابتدای صبح، با معده خالی انجام شود.
برای این کار، یک قاشق غذاخوری از روغن انتخابی را درون دهان بریزید و به مدت بیست دقیقه آن را در میان دندان‌ها بگردانید. از بلعیدن روغن اجتناب کنید.

۶- سیر

سیر یکی دیگر از درمان‌های طبیعی است که خواص بسیار زیادی دارد، از جمله کاهش درد و از بین بردن باکتری‌ها. برای این کار، یک خمیر از سیر له شده درست کنید و آن را روی ناحیه آبسه بمالید.

۷- روغن نارگیل

روغن نارگیل یک راه بسیار مفید برای درمان خانگی آبسه دندان است. این روغن را با آب گرم ترکیب کنید و سپس دهان خود را به مدت ۱۵ دقیقه با آن شستشو نمایید. بعد از آن که محلول را بیرون ریختید، دندان هایتان را مانند همیشه مسواک بزنید. شما باید این کار را دوبار در روز انجام دهید. روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که موجب کاهش تورم و عفونت می‌شود.

۸- زردچوبه

زردچوبه یک ادویه بسیار معروف و یک درمان خانگی برای عفونت است. این روش درمان التهاب و تورم از قدیم الایام رواج داشته است و استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. تنها کافیست یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با شیر یا آب ترکیب کنید. با استفاده از این ترکیب یک خمیر درست کنید و روی ناحیه آبسه شده قرار دهید و اجازه دهید خشک شود (به مدت سی دقیقه روی آبسه بماند). سپس دهان خود را به طور کامل با آب بشویید. همچنین می‌توانید این پودر را با شیر ترکیب کنید و سه بار در روز بنوشید. این کار التهاب و عفونت ناشی از باکتری را کاهش می‌دهد. برای نتیجه بهتر، این دستورالعمل را سه بار در روز تکرار کنید.

۹- انار و لیمو

ترکیب اب انار با لیمو، یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی آبسه کودکان است. اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، باید اجازه دهید پوست انار در آفتاب کاملا خشک شود. سپس آن را به خوبی بکوبید تا یک پودر از آن بدست آید. این پودر را با آب لیمو تازه ترکیب کنید تا یک خمیر درست شود.
خمیر را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی ناحیه عفونت قرار دهید و این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا التهاب و چرک کاهش یابد.

۱۰- سرکه سیب

سرکه سیب یک روش موثر برای درمان خانگی آبسه دندان است. این مایع دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است و به منظور کاهش درد و التهاب، در هنگام عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله پروتز دندان نشان داد که سرکه سیب، دارای خواص ضد قارچی است.
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب تصفیه نشده را، درون دهان خود چند دقیقه بگردانید. مراقب باشید آن را نبلعید. سپس دهان خود را با آب ولرم آبکشی کنید. این روش را چندبار در روز اجرا کنید.
یک روش دیگر این است که یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و روزی دوبار بنوشید.

۱۱- نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یک گیاه معجزه‌گر و یک مسکن قطعی برای درد آبسه است. روغن نعناع فلفلی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که از گسترش عفونت نیز جلوگیری می‌نماید. استفاده از آن همچنین بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داده که روغن نعناع، یک راه حل برای ضد عفونی کردن در برابر پاتوژن‌های خوراکی است.
این روغن را به مدت چند دقیقه روی ناحیه عفونت بریزید و سپس آبکشی نمایید. این کار را چندبار در روز انجام دهید.

۱۲- آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، برای درمان زخم‌ها و سوختگی خفیف کاربرد دارد. امروزه، اما بسیاری برای تمیز کردن و تسکین درد لثه نیز از آن استفاده می‌کنند. مطالعات نشان داده اند که آلوئه ورا، دارای خواص ضدباکتریایی طبیعی است و می‌تواند باعث نابودی میکروب‌هایی شود که پوسیدگی دندان ایجاد می‌کنند. این ژل را به آرامی به ناحیه دردناک لثه اعمال بزنید و ماساژ دهید.

۱۳- چای کیسه‌ای

چای حاوی تانن است و این ماده برای کاهش التهاب و درد بسیار مفید است. همچنین، خواص آنتی اکسیدانی موجود در چای، باعث بهبود سریعتر آسیب لثه می‌شود. شما می‌توانید چای کیسه‌ای را درون آب گرم مرطوب کنید و چند ساعت یا حتی در طول خواب شبانه روی ناحیه آبسه قرار دهید تا التهاب کمتر شود.

۱۴- زنجبیل و فلفل

فلفل هندی، حاوی کپسایسین است و این ماده یک مبارز قوی در برابر التهاب است. این ماده همچنین جریان خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه بهبود سریعتر انجام می‌شود. زنجبیل نیز، به طور طبیعی التهاب و عفونت لثه را کاهش می‌دهد. برای بهره مندی از این خواص، فلفل قرمز را با پودر زنجبیل و آب ترکیب کنید تا یک خمیر به دست آید. سپس خمیر را روی لثه به مدت ۴ تا ۵ دقیقه رها کنید و بعد دهان را آبکشی نمایید.

۱۵- سیب زمینی

شاید باورش سخت باشد، اما همان سیب زمینی که در خانه بیشتر افراد یافت می‌شود، یک درمان خانگی برای آبسه دندان است. سیب زمینی دارای مزایای ضدعفونی کنندگی و بازی است که میکروب‌ها و باکتری‌های مضر دندان را از بین می‌برد. یک تکه از سیب زمینی را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی آبسه دندان قرار دهید و بعد دهان را آبکشی نمایید.

۱۶- پاپایا

پاپایا نیز یکی دیگر از منابع آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی است که از دیرباز برای دندان درد کاربرد داشته است. یک تکه از این میوه را به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی آبسه دندان رها کنید و بعد دهان را با آب گرم آبکشی نمایید. این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا عفونت از بین برود.

۱۷- زغال چوب

شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که چرا خمیر دندان‌های زغالی برای دندان مفید هستند؟ بله، زغال چوب، مواد سمی را از بدن دفع می‌کند و به همین خاطر برای بهداشت دهان و دندان کاربرد دارد. بنابراین، کمی زغال چوب فعال را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر درست شود. سپس این ترکیب را با استفاده از پنبه، به آبسه دندان بزنید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه بماند. سپس دهان را آبکشی نمایید. این روش را تنها دو بار و در یک روز انجام دهید.

۱۸- نمک و فلفل

یک روش ساده دیگر، اما بسیار موثر ترکیب نمک و فلفل است. این ترکیب به کاهش عفونت و التهاب دندان کمک می‌کند و در کنار درمان‌های دیگر فوق العاده است. برای استفاده از آن، یک قاشق چایخوری نمک را با کمی فلفل ترکیب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی آبسه قرار دهید و بعد دهان را آبکشی نمایید. این کار را تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۱۹- وانیل

وانیل به عنوان یک آرامبخش و مسکن می‌تواند به درمان آبسه دندان شما کمک کند. با استفاده از یک تکه پنبه، کمی عصاره وانیل را به ناحیه آبسه بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. همچنین می‌توانید وانیل را با کمی آب ترکیب کنید و به مدت ۵ دقیقه درون دهان بگردانید و سپس آبکشی نمایید.

۲۰- جوز هندی

روغن جوز هندی حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و قدرت ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کمی از روغن را با استفاده از پنبه، بر روی ناحیه آبسه لثه اعمال کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند. سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد دهان را آبکشی نمایید.

۲۱- روغن مرزنگوش

این روغن را می‌توانید از عطاری‌ها و داروخانه‌ها تهیه نمایید. روغن مرزنگوش حاوی خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است و برای کاهش عفونت و درد دندان مفید است.
برای استفاده از آن، چندقطره روغن را با استفاده از پنبه، روی آبسه اعمال کنید و اجازه دهید دو تا سه دقیقه پنبه آنجا بماند. سپس پنبه را بردارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد دهان را آبکشی نمایید.

روش هایی که در دوران بارداری ایمن هستند

۲۲- شستن با آب نمک

شستن دهان با آب نمک، یک گزینه آسان و مقرون به صرفه برای تسکین موقتی آبسه دندان است. آب نمک همچنین روند بهبود زخم و سلامت لثه را سرعت می‌بخشد.

برای این کار نصف قاشق چایخوری نمک را با نصف فنجان آب ولرم ترکیب کنید و دهان را با آن شستشو دهید. این کار باید حداقل دو دقیقه به طول بیانجامد و سه بار در روز تکرار شود. استفاده از آب نمک برای درمان خانگی آبسه دندان در دوران بارداری به شدت توصیه می‌شود.

۲۳- روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک اسانس است که می‌توانید از عطاری‌ها یا داروخانه‌ها خریداری کنید. این روغن، نوعی آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش تورم و درد آبسه دندان کمک کند. اطمینان حاصل کنید که این روغن را با یک رقیق کننده ترکیب کنید تا از تحریک بیش از حد اجتناب شود. نحوه استفاده از این روغن برای درمان آبسه دندان عبارت است از:
چند قطره روغن پونه کوهی را به یک اونس روغن حلال اضافه کنید. چند قطره از این محلول را به یک تکه پنبه بزنید و این پنبه را به مدت دو تا سه دقیقه بر روی ناحیه آبسه قرار دهید. حال پنبه را بردارید و ده دقیقه دیگر صبر کنید و سپس دهان را شستشو دهید. این روش را باید سه بار در هر روز تکرار کنید. استفاده از پونه کوهی برای زنان باردار نیز ایمن است.

۲۴- کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند درد و تورم را کاهش دهید. برای این کار، چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و بسته را درون یک حوله بپیچید و روی پوست قسمت آبسه کرده قرار دهید. این کار باید به مدت ۱۵ دقیقه انجام شود و بین هر ۱۵ دقیقه لازم است مدتی صبر کنید. می‌توانید چندبار در روز از کمپرس سرد استفاده کنید. از آنجا که این روش کاملا خارجی است، برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود.

۲۵- روغن گل میخک

روغن گل میخک، از زمان‌های دور و دراز به عنوان درمان طبیعی دندان درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است و احتمالا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. شما می‌توانید این روغن را به صورت رقیق شده و غلیظ خریداری کنید، اما باید فرم غلیظ آن را با یک روغن حلال ترکیب کنید تا رقیق شود. روغن را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را به آبسه دندان اعمال کنید. همچنین می‌توانید چند قطره را درون آب بریزید و با آن دهان را شستشو دهید. از این روش می‌توانید تا سه بار در روز استفاده کنید.

درمان آبسه دندان در دوران بارداری نیز با استفاده از همین روش امکان پذیر است.