جاتایو، بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان در هند

جاتایو، بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان در هند

بزرگ‌ترین مجسمه پرنده جهان که ساخت آن ۱۰ سال زمان برده است در کجاست؟


سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۷۱۶ بازدید

هندوستان، مناظر طبیعی باورنکردنیی دارد و بهترین جا برای تماشای برخی از این مناظر، پارک ملی جاتایو (Jatayu Earth’s Center) در کِرالا است. این پارک طبیعی، که از اواخر سال ۲۰۱۷ باز شده، در واقع یک مشارکت مخاطره‌آمیز بین واحد گردشگری شهر و راجیو آنچال (کارگردان و مجسمه‌ساز) به حساب می‌آید و از همان زمان هم برای کسب شهرت، ادعای سنگینی داشته است؛ اینکه پارک ملی جاتایو، جایگاه بزرگ‌ترین مجسمه پرنده دنیاست.

نام این پرنده هم جاتایو انتخاب شده و ابعاد آن، بسیار گیج کننده است: ۶۰ متر طول و ۴۵ متر عرض و ۲۱ متر ارتفاع. این مجسمه، جزئیات بسیار دقیقی دارد که با توجه به مقیاس بزرگش، دور از انتظار است؛ جزئیاتی مثل پرها که تک به تک تزئین شده و به صورت چند لایه روی هم قرار گرفته‌اند. بال‌های فوق‌العاده‌ی جاتایو، روی زمین گسترده شده و این امکان را به بازدید کننده‌ها می‌دهد که از مجسمه بالا بروند و روی پشت، پنجه‌ها و یا سر پرنده قرار بگیرند. به همین ترتیب می‌توان داخل جاتایو هم رفت و زیر پر و بال او قرار گرفت. اگر قرار بود برای این پارک ملی سقفی بسازند، بدن این پرنده دو برابر سقف ارتفاع داشت و همین باعث می‌شود که این اثر هنری، یک نمونه کاربردی هم باشد. جای تعجب نیست که این سازه باورنکردنی، برای تکمیل شدن ۱۰ سال تمام وقت راجیو آنچال و تیمش را گرفته است.

این اثر، علاوه بر اینکه نتیجه همراهیِ شگفت انگیز طراحی و معماری است، همچنین، یک جور زمینه برای معرفی این مجسمه عظیم هم به حساب می‌آید. جاتایو، در حماسه‌های هندوستان، رامایانا، یک پیکر نمادین است که تحت عنوان پرنده با وقار ذات الهی شناخته می‌شود. افسانه‌ها می‌گویند که او سعی کرد همسرِ لُرد رامای معروف، سیتا را نجات بدهد (تجسمی از ویشنو و کریشنا). سیتا، توسط راوانا، پادشاه شیطان صفت ربوده شده بود و جاتایو، به دفاع از او برخاست.

پس از جدال با راوانا، پادشاه بال چپ جاتایو را قطع کرد و با سیتا فرار کرد. پارک ملی جاتایو هم تصمیم گرفت که به احترام این مجسمه که نماد حمایت از زنان است، احترام بگذارد و به وسیله ساخت این مجسمه غول پیکر، از مقام زنان تقدیر کند. همچنین، مجسمه به شکلی نمادین از عصر کهن سخن می‌گوید؛ زمانی که انسان حیوان و سایر جانداران، به هم اهمیت می‌دادند و در صلح و آرامش بر روی این کره زندگی می‌کردند.