کتاب «تاریخ هنرستان موسیقی» منتشر شد

کتاب «تاریخ هنرستان موسیقی» منتشر شد

کتاب «تاریخ هنرستان موسیقی» تالیف علی تقی پور همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس هنرستان موسیقی در ایران، منتشر شد. 


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۸۲۳ بازدید

به گزارش سایت خانه موسیقی، این کتاب در 431 صفحه توسط موسسه توسعه هنر های معاصر منتشر گردیده و شامل اطلاعات مفید و منحصر بفردی از تاسیس هنرستان موسیقی و همچنین استاد و عکس های تاریخی مرتبط با هنرستان است.


هنرستان موسیقی به عنوان قدیمی ترین مدرسه در ایران و خاور میانه و تنها مرجع آموزش علمی موسیقی در کشور طی یکصد سال گذشته، نقشی تعیین کننده و پیشرو در موسیقی ایران داشته است. پژوهش در باره این کتاب از سال 88 از سوی مولف آغاز شد. جمع آوری اسناد و مصاحبه ها با فارغ التحصیلان، استادان و مدیران هنرستان ها روند انجام این پژوهش بود که بخشی از آن با تکیه بر کتاب تاریخچه هنرستان های موسیقی ابراهیم صفایی(1355) انجام گرفت.



مطالب این مجموعه حاصل مصاحبه با افراد مختلف و مرتبط با هنرستان بوده و مطالب مندرج در کتاب مورد تایید حداقل چهار نفر قرار گرفته است. مخاطب می تواند براساس اقدامات ذکر شده از یک مدیر به میزان کارایی و تاثیر وی بر هنرستان پی ببردو درواقع سال هایی که از مدیران با توجه به سال های ریاست خود در هنرستان اقدام مثبتی انجام نداده اند، عملا از ایشان نامی برده نشده و یا به اختصار یاد شده است.

این کتاب دارای چند بخش اصلی با عنوان های موزیک نظام، مدرسه موزیک، هنرستان موسیقی ملی، هنرستان موسیقی پسران و هنرستان موسیقی دختران است.
بخش «موزیک نظام» شامل شعبه موزیک، آثار لومر و کلاس موزیک است، «مدرسه موزیک» شامل مدرسه موسیقی دولتی، مدرسه موسیقار، هنرستان موسیقی، هنرستان عالی موسیقی، کنسرواتوار آزاد تهران، فارغ التحصیلان هنرستان عالی موسیقی و زندگینامه مدیران است.

«هنرستان موسیقی ملی» شامل انجمن موسیقی ملی، هنرستان موسیقی ملی، هنرستان عالی موسیقی، هنرکنده موسیقی ملی، فارغ التحصیلان موسیقی ملی و زندگی نامه مدیران است.

بخش های «هنرستان موسیقی دختران» و «هنرستان موسیقی پسران» نیز شامل بخش هایی نظیر فارغ التحصیلان هنرستان، و زندگی نامه و سوابق کاری مدیران است.



در این کتاب همچنین اسنادی نظیر اساسنامه هنرستان، برنامه امتحانات، نامه نگاری های مدیران و وزارت خانه های مربوطه و همچنین عکس های منحصر بفردی منتشر شده است.

علی تقی پور (مولف کتاب صد سالگی هنرستان موسیقی) در نشست خبری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی در مورد این کتاب گفته بود: «در این کتاب سعی شده روند آموزشی هنرستان موسیقی از بدو تاسیس تاکنون مورد توجه قرار گیرد. دراین راه با افراد زیادی در حوزه های مختلف مصاحبه و پژوهش انجام گرفته است. ما در این کتاب تلاش کردیم ضمن نگاهی به فعالیت های مختلف مدیران هنرستان موسیقی به همراه بیوگرافی کاملی از آنها به نقش و تاثیر آنها در دوره های مختلف آموزشی بپردازیم. البته آنچه که در کتاب اول پیش روی مخاطبان قرار می گیرد نگاهی به فعالیت های هنرستان از سال تاسیس تا سال 1359 است. این در حالی است که روند فعالیت های این مجموعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مورد کنکاش دقیقی قرار گرفته که در قالب یک جلد مجزا منتشر خواهد شد.»

کتاب «تاریخ هنرستان موسیقی» 27 دی ماه1397 در مراسم جشن صد سالگی هنرستان موسیقی در تالار وحدت رونمایی شد. این مراسم با اجراهای مختلف و سخنرانی جمله سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی) همراه بود.


در این جشن از سه هنرجوی قدیمی هنرستان موسیقی یعنی داود جعفری امید (نوازنده ویولنسل)، اکبر حق‌کردار (آهنگساز)، امیر اشرف آریان‌پور (موسیقیدان و پژوهشگر) تقدیر شد.



سپس محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک)، رحمت افشار (نوازنده کلارینت) و مینا افتاده (نوازنده سنتور) به عنوان اساتید و معلمان هنرستان موسیقی تقدیر شدند. از غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین‌دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی هم که در ادوار مختلف مدیریت هنرستان‌های موسیقی را بر عهده داشتند، تقدیر شد. از فرهاد فخرالدینی نیز به عنوان اولین فارغ‌التحصیل هنرستان عالی تقدیر شد.

در ادامه از تمبر و «کتاب صد سالگی هنرستان موسیقی» رونمایی شد؛ این تمبر به پاسداشت حسین دهلوی (رئیس هنرستان موسیقی ملی) و غلامحسین غریب گرکانی (رئیس هنرستان عالی موسیقی) اختصاص دارد. اجرای محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک) و سعید ثابت (نوازنده سنتور)، اجرای ارکستر سازهای بادی به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینا ذکایی، اجرای گروه موسیقی نریمان و اجرای ارکستر مشترک هنرستان موسیقی دختران و پسران به رهبری سهراب کاشف بخش‌هایی از این جشن را به خود اختصاص داده بود.



همچنین اجرای گروه کر هنرستان موسیقی به رهبری شهلا میلانی، پخش کلیپی از فرآیند برگزاری این جشن، پخش کلیپ از هنرمندان درگذشته موسیقی و بریدن کیک صد سالگی هنرستان از دیگر بخش‌های این جشن بود.