آرامگاه مولانا در قونیه | مقبره شاعر پارسی گوی در ترکیه

آرامگاه مولانا در قونیه | مقبره شاعر پارسی گوی در ترکیه

مولانا جلال الدین بلخی در دنیا با چند نام شناخته می شود؛ بعضی ها به او مولانا یا مولوی می گویند؛


جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۰۲۸ بازدید

معرفی موزه مولانا | Mevlana Museum

مولانا جلال الدین بلخی، این مرد پرآوازه بین سال های 604 - 672 هجری قمری می زیست و در این مدت آثار باارزشی را از خود به جای گذاشت. آرامگاه این شاعر پارسی گو امروز در شهر قونیه در ترکیه قرار دارد و علاقه مندان به ادبیات و شعر پارسی را میزبانی می کند. با رفتن به این آرامگاه در واقع از موزه ای بازدید می کنید که شما را به سفری در تاریخ مهمان می کند. مزار این شاعر پرآوازه در جنوب شرقی شهر قونیه قرار دارد؛ نقطه ای که از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. جالب است بدانید در این مکان، آثاری یافت شده که نشان می دهند انسان ها در ۷۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در این نقطه از قونیه روزگار می گذراندند.

مزار و حرم مولانا بر روی تپه ای با ارتفاع ۱۰۱۶ متر بنا شده و منظره‌ای بسیار دیدنی دارد. این تپه تا امروز بارها و بارها مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته و آثار ارزشمندی از آن به دست آمده که متعلق به هزاران سال پیش هستند. مساحت مقبره مولانا در ابتدا ۶.۵۰۰ متر مربع بود؛ اما امروزه افزایش یافته و به ۱۸.۰۰۰ متر مربع رسیده است.

دوران زندگی مولانا همزمان بود با سلطنت سلسله سلجوقیان، یعنی همان دوران طلایی ساخت و ساز بناهای شاخص در ترکیه و ایران. پس از مرگ مولانا برای گرامی داشت این معلم بزرگ صوفی، حرمی برای مولانا ساخته شد که امروزه می توانیم آن را مشاهده و از آن بازدید کنیم.

ساخت و ساز مقبره مولانا در سال ۱۲۷۴ میلادی یعنی یک سال پس از مرگش شروع شد و با نظارت همسر امیر سلیمان سلجوقی به پایان رسید. بر فراز قبر او یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزه ای ساختند که متشکل از صدها سفال است و امروزه مقبره این فرد بزرگوار با همین گنبد فیروزه ای شناخته می شود. البته در سال ۱۸۵۴ میلادی چند بخش به ساختمان حرم مولانا اضافه شد تا بتواند جمعیت بیشتری را در خود جای دهد.

در سال ۱۹۲۶ میلادی شروع به تبدیل کردن مزار او به موزه کردند و در سال ۱۹۲۷ میلادی مقبره وی به موزه تبدیل شده بود و در سال ۱۹۵۴ میلادی حرم مولانا را موزه مولانا نامیدند.

موزه مولانا یکی از مهم ترین جاذبه های مقدس کشور ترکیه به شمار می آید. آرام آرام در فضای زیبای قونیه قدم می زنیم و وارد موزه زیبای مولانا می شویم، همراه مان بمانید.