استفاده از مواد مغزی جهت تهیه سالاد رژیمی

استفاده از مواد مغزی جهت تهیه سالاد رژیمی

اگر دوست دارید لاغر شوید و یا لاغر باقی بمانید باید در کنار ورزش به تغذیه تان نیز اهمیت بدهید....


چهار‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۰۰۷ بازدید

با مواد تشکیل دهنده‌ی درست، سالاد می‌تواند یک راه خوشمزه و بسیار سیر کننده برای دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز شما، و در عین حال کمکی به کاهش وزن شما باشد.

استفاده روغن در سالاد

بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین های A, D, E و K، حلال در چربی هستند و بدون وجود چربی، جذب بدن نمی شوند.بنابراین یک سالاد بدون چربی، چندان کارآیی ندارد. در تحقیقی مشخص شده است کسانی که در سالاد خود از روغن زیتون و یا کانولا استفاده می کنند، مقدار بیشتری کاروتنوئید- که ترکیبی شبیه ویتامین A است – در خون شان مشاهده کرده اند.

بنابر این تحقیقات، اسیدهای چرب غیر اشباع نشده، در آب کردن چربی های شکمی بسیار مفیدند و این نوع سالادها به فرد احساس سیری می دهند

ترکیبی از چند نوع سبزی

هر نوع سبزی از کاهو گرفته تا کلم قرمز، کاهو چینی و اسفناج، مواد مغذی منحصر به فرد و فواید بسیاری دارند.بهتر است با ترکیبی از چند نوع سبزی فوق، سالادی مقوی درست کنید. همچنین به سالاد خود کمی ریحان و جعفری خشک شده نیز بیفزایید.

این دو نوع سبزی، علاوه بر اینکه خوش عطرند و سالادتان را خوش طعم می کنند، مملو از آنتی اکسیدان بوده و با بیماری های مختلف می جنگند.
طبق نتایج تحقیقات، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی زمانی که باهم ترکیب بشن قدرت بیشتری دارند. بنابراین سالادتون رو با سبزیجات مختلف مثل هویج، خیار، فلفل رنگیهای مختلف، کلم بروکلی، نخود فرنگی و میوه هایی مثل توت فرنگی، تمشک، گلابی و پرتقال تهیه کنین تا بتونید مقدار بیشتری فیبر جذب کنید. با اینکار به کاهش سطح چربی های مضر بدن هم کمک می کنید.

استفاده از پنیر کم چرب

استفاده از پنیر کم چرب به اندازه متعادل به افراد در حفظ وزن شان و سوزاندن چربی بسیار کمک می کند. زیرا پنیر کم چرب، منبعی غنی از کلسیم بوده و در چربی سوزی موثر است .استفاده از پنیر کم چرب در سالادها باعث حفظ وزن مطلوب و سالم، چربی سوزی و کاهش میزان گرسنگی میشه. چون این منبع غنی از کلسیم به کاهش میزان چربی ها کمک می کنه. میتونید از انواع پنیرها ی کم چرب مثل پارمزان و چدار و … استفاده کنید.

سالاد غنی از پروتئین

شما چه از گوشت گریل شده مرغ یا سالمون بخورید و چه باقالی و لوبیا مصرف کنید، به اندازه کافی چربی به بدن تان رسانده اید، تا جایی که کاملا احساس سیری می کنید.
هرگز پروتئین ها رو از رژیم غذایی حذف نکنین. مقداری گوشت کباب شده ی ماهی و مرغ یا اضافه کردن مقداری حبوبات مثل لوبیا به سالاد باعث کاهش میزان چربی در بدن میشه و بنابراین شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.این خوراکی ها را که می توانید مانند سالاد درست کرده و مصرف کنید، وزن شما را در بهترین حالت حفظ می کند.

ترکیبی از سبزی و میوه

تحقیقات نشان داده است که ترکیب ویتامین ها و مواد معدنی اثر هم افزایی دارند. بدین منظور که آنها وقتی در کنار هم مصرف می شوند، قدرت بیشتری پیدا می کنند.بنابراین تا جایی که می توانید سالاد میوه و سبزی مصرف کنید.هویج، خیار، انواع متفاوت فلفل، بروکلی، نخود فرنگی، کنگر فرنگی، توت فرنگی، زغال اخته یا هلو ها بهترین انتخاب هسند.

می توانید از این مواد که سرشار از فیبر می باشند، به شکل سالادهای مختلف استفاده کنید .

سالادی از آجیل و دانه های خوشمزه

نان سفید را فراموش کنید، چرا که سرشار از قند است و سطح قند خون را به شدت بالا می برند، اما در عوض مصرف آجیل و یا دانه ها به همراه سبزی بهترین گزینه برای برطرف کردن گرسنگی هستند و اگر هم باز کمی کربوهیدرات می خواهید، می توانید از برنج قهوه ای و یا کینو-آ استفاده کنید.بجای نان سفید از برنج قهوه ای، آجیل و دانه ها استفاده کنید بهتره تا مصرف نان سفید رو کمتر کنید چون هم ارزش غذایی کمی داره و هم قند خون رو به شدت افزایش میده. در عوض سعی کنید تا از آجیلات، دانه ها و مغزها و سبزیجات مختلف استفاده کنید و اگر به میزان بیشتری کربوهیدرات احتیاج داشتید میتونید از برنج قهوه ای و دانه ها استفاده کنید چون هم باعث کاهش چربی میشه و هم مواد کامل غذایی رو برای بدن به همراه داره.

کینو-آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد.این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

شاهدانه
این دانه‌های محبوب، یک منبع بسیار خوب از پروتئین سیر کننده، اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر هستند. همچنین از آنجایی که کمی‌شیرینند، هوس شیرینی شما را بدون قند افزوده برطرف می‌کنند. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری دانه‌ی شاهدانه را به سالادتان اضافه کنید که فقط ۴۰کالری دارد.

آووکادو
ه نصف یک آووکادو (۱۶۰ کالری) سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های مفید برای قلب است. بعلاوه، این میوه بسیار چرب و لطیف است، بنابراین می‌توان بعنوان سس از آن استفاده کرد. از این رو می‌توانید به اندازه‌ی کالری‌هایی که معمولا از سس رنچ ایتالیایی، یا حتی روغن و سرکه دریافت می‌کنید (در حدود ۱۰۰کالری یا بیشتر) از کالری سالادتان کم کنید.

سرکه سیب
استفاده از فقط ۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب بعنوان بخشی از سس سالاد شما می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. کوهن می‌گوید: سرکه سیب می‌تواند اشتهای شما را سرکوب کند، متابولیسم را افزایش داده و احتباس آب و نفخ را کاهش دهد. سرکه‌ی سیب در هر قاشق غذاخوری فقط ۵ کالری دارد، بنابراین مطمئنا هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند.

فلفل‌های تند
احتمالا شنیده‌اید که کپسایسین در فلفل کایان، جالاپنو و انواع دیگر فلفل‌های تند می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث شود که احساس سیری بیشتری کنید. آنها معمولا بعنوان جزء اصلی سالاد در نظر گرفته نمی‌شوند، اما اگر چیزهای تند را دوست دارید، کوهن پیشنهاد می‌کند که برای تقویت کاسه‌ی سالادتان، مقدار کمی‌ فلفل به آن اضافه کنید.

رازیانه
این سبزی پیازدار، طعمی‌ قوی شبیه شیرین بیان دارد که ذائقه‌ی شما را راضی می‌کند. بعلاوه رازیانه دارای خواص ضد میکروبی است که حتی ممکن است نفخ را کاهش دهد.

بادام درختی
بادام، یک ابر غذاست. و دلیلش هم این است که این آجیل دارای پروتئین و چربی سالم است. بنابراین شما پر انرژی و سیر خواهید بود و کمتر هوس خوردن میان وعده می‌کنید. اگر سالادتان را در خانه آماده می‌کنید، بادام‌ها را چند دقیقه در تابه برشته کنید تا عطر و طعمشان بیشتر شود. یک مشت بادام (حدود ۲۰عدد)حدود ۱۳۰کالری دارد.

گرداورنده : میترا لطفی