گلخانه


  • حسین سیفی
  • ۰۹۱۲۱۲۱۲۴۷۳
  • rolcover@yahoo.com
  • بازدید : ۶۸۶۵

سایت تبلیغاتی


امروزه برای پوشاندن گلخانه ها استفاده از پلاستیک در مقایسه با شیشه بسیار متداول‌تر است. مواد پوشاننده شفاف گلخانه ها بسیار متنوع اند. در ابتدا شیشه بعنوان پوشش گلخانه ای بکار می رفت ولی اکنون ورقه‌های نازک پلاستیکی های تقویت شده با فایبرگلاس، صفحات اکریلیک و صفحات پلی کربنات در گلخانه های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد .

پوششهای پلی اتیلن نسبت به پلی استر، PVC و PVF هزینه اولیه کمتری داشته و به سرعت می توان گلخانه های موقت را با آنها پوشاند. ضمن اینکه هزینه اولیه گلخانه در مقایسه با گلخانه شیشه ای حدود 40% پائین تر است .

ورقه های نازک پلی اتیلن که دارای بالاترین کیفیت و مقاومت کششی و نیز دارای ماده ضد اشعه ماوراء بنفش (Anti UV) و ضخامت حدود 15 میلی متر هستند در بهترین شرایط فقط 4-3 سال دوام می‌آورند. اشعه ماوراء بنفش باعث شکنندگی و تیرگی پلاستیک می‌شود و در نهایت منجر به پارگی آن می‌شود.

استفاده از پلی اتیلن باعث ایجاد مانع ضعیفی در برابر نور مادون قرمز می‌شود. در صورت وجود مواد نگهدارنده اشعه مادون قرمز در پلی اتیلن حدود 25-15% اتلاف حرارت به طریق گرمای تابشی کاهش خواهد یافت. امروز بمنظور کاهش بیشتر اتلاف حرارت در محیط گلخانه از سیستم پوششی دو جداره و هوای فشرده بین آنها استفاده می‌شود و باعث کاهش چشمگیر هزینه سوخت خواهد شد.

برای پوشاندن گلخانه ها پلاستیکها را در عرض گلخانه یکی پس از دیگری قرار داده و با کشش کافی از طرفین بوسیله پوشش خاک مهار می‌گردد و هر دو لایه مجاور باید حدود m5/0 همپوشانی داشته باشد و نیز جهت درزها در جهت بادهای غالب منطقه باشد تا از نفوذ هوای سرد و باد و باران ممانعت گردد. بهترین موقع کشیدن پلاستیک در روزهای گرم و آفتابی است که پلاستیک نسبتاً نرم است و بهتر روی بدنه می ماند. در این صورت پس از سرد شدن هوا پلاستیک منقبض شده و کاملاً کشیده و محکم می‌گردد. پوشش پلاستیکی ضمن حفظ تراکم رطوبت در داخل گلخانه بدلیل اینکه سردتر از هوای داخل گلخانه می‌باشد در نتیجه تماس هوای گرم و مرطوب با سطح سرد پوشش پلاستیک، بخار آب تبدیل به مایع شده و به دلیل ریزش قطرات آب روی گیاهان سبب گسترش بیماری های قارچی خواهد شد.