آب یونیزه قلیاییalkamedi و آب قلیایی


  • فرزاد اطلاعی
  • ۲۲۷۵۵۰۶۷+۹
  • خیابان ولیعصر، روبروی سر زعفرانیه، جنب رستوران لمزی، پلاک ۳۰۱۹، طبقه دوم، واحد
  • بازدید : ۱۰۴۲۳

سایت تبلیغاتی



آب یونیزه قلیاییalkamedi و آب قلیایی

پرفشاری خون مشکل معمول بهداشتی در کشورهای توسعه یافته است. در ایالات متحده از هر 3 نفر یک نفر فشار خون بالا دارند. پرفشاری خون درمان نشده منجر به بیماری های قلبی-عروقی، نارسایی کلیوی و بیماری عروق محیطی می گردد. پرفشاری خون اغلب قاتل خاموش نامیده می شود. زیرا افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند ممکن است به مدت چندین سال بدون علامت بیماری باشند اما دفعتاً سکته ی مغزی یا قلبی نمایند. اگر چه هیچ درمانی برای پرفشاری خون موجود نیست، به سهولت قابل تشخیص و معمولاً قابل کنترل است. تأکید بر تغییرات شیوه ی زندگی به رژیم غذایی نقش دائمی در پیشگیری اولیه و ثانویه از پر فشاری خون بخشیده است.

90 تا 95% بیماران مبتلا به پرفشاری خون، فشار خون اولیه دارند که دلیل آن ناشناخته است. احتمال زیادی وجود دارد که پرفشاری خون اولیه مولتی فاکتوریال از جمله ترکیبی از عوامل محیطی و ارثی باشد. اخیراً التهاب عروقی با شروع و پیشرفت پرفشاری خون ارتباط داده شده است.

فشار خون طبیعی در محدوده 120/80 می باشد (80-89)/(120-139) را پیش فشار خون گویند و پرفشاری خون به دو مرحله تقسیم می شود. مرحله اول فشار خون (90-99)/(140-159) مرحله دوم (≥100)/(≥160) می باشد.

حدود 59 میلیون بزرگسالان امریکایی پرفشاری خون دارد یا داروی ضد فشار خون می خورند، با افزایش سن شیوع فشار خون بالا نیز افزایش می یابد. قبل از 55 سالگی فشار خون مردان بالاتر از زنان است اما پس از 55 سالگی میزان فشار خون در زنان بر مردان پیشی می گیرد. بیش از 50% سالمندان فشار خون بالا دارند.

عوامل مرتبط با فشار خون :

1- مصرف افراطی کلریدسیم (Nacl) : دریافت زیاد نمک نیز در بروز بیماری اندام های هدف پرفشاری خون از جمله آسیب قلبی عروقی و کلیه دخیل بوده است. توصیه های فعلی غذایی، محدودیت دریافت نمک به میزان 6gr/day (معادل 2.4 gr/dayسدیم) برای تمام افراد و 1.5 gr/day برای بیماران مبتلا به HTN را فراهم نموده است.

2- فعالیت جسمانی : افراد کمتر فعال 50-30% بیشتر در معرض پیشرفت HTN (فشار خون) قرار دارند. لذا افزایش فعالیت جسمانی با شدت متوسط به 45-30 دقیقه در اکثر ایام هفته بعنوان درمان کمکی مهمی به استراتژی های درمانی دیگر برای پیشگیری اولیه از HTN می باشد.

3- مصرف الکل : 5 تا 7% پرفشاری خون در جامعه نتیجه ی مصرف الکل است. سه نوشیدنی در روز آستانه ی افزایش فشار خون است. برای پیشگیری از فشار خون بالا دریافت الکل باید حداکثر دو نوشیدنی در روز در مردان و حداکثر یک نوشیدنی در زنان و مردان سبکتر باشد.

4- پتاسیم : در مطالعات مشاهده ای پتاسیم غذایی و فشار خون رابطه ی معکوس دارند. دریافت پتاسیم با مرگ و میر ناشی از سکته مغزی نیز ارتباط داشته است. در یک مطالعه ی بزرگ هم گروهی جامعه نگر دریافت بالای پتاسیم با کاهش 38% در خطر سکته همراه بوده است.

5- کلسیم : رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزی ها، و لبنیات کم چرب را بجای مکمل یاری کلسیم برای پیشگیری و مراقبت از فشار خون بالا توصیه می کند دریافت کلسیم غذایی برای رسیدن به هدف 1000-2000 mg/day توصیه شده است.

6- منیزیم : منیزیم یک مهار کننده ی بالقوه قوی انقباض عضله ی صاف است و ممکن است نقشی در تنظیم فشار خون به عنوان گشاد کننده ی عروقی باز کند. در مطالعات مشاهده ای رابطه ی معکوس مابین منیزیم رژیم غذایی و فشار خون گزارش شده است. مواد غذایی غنی از منیزیم از جمله سبزی های سبز برگ، آجیل و غلات کامل تأکید می کند.

راه های کاهش فشار خون :

1- اصلاحات شیوه ی زندگی : اصلاحات شیوه ی زندگی در برخی از افراد مبتلا به HTN تنها درمان و در بعضی دیگر کمک درمان است. چندین ماه متابعت از اصلاحات شیوه ی زندگی قبل از شروع درمان داروئی بایستی مورد آزمایش قرار گیرد.

2- کاهش وزن : کاهش وزن روش مؤثر کاهش فشار خون در افراد مبتلا به HTN است. به ازای هر کیلوگرم در وزن کاسته شده، کاهش حدود 1mm4g در فشار خون مورد انتظار است. این کاهش وزن متوسط نه تنها فشار خون بلکه LDL (چربی بد) را نیز کاهش می دهد.

3- تغییر الگوهای غذایی : رژیم غذایی DASH هم برای پیشگیری و هم برای کنترل فشار خون استفاده می گردد مراعات موفق این رژیم غذایی نیازمند تغییرات رفتاری زیادی است. مصرف دو برابر درواحدهای میوه ها، سبزی ها و لبنیات؛ محدودیت تا یک سوم در مقدار گوشت دریافتی، کاهش مصرف چربی ها، روغن ها و سس های سالاد، یک دوم مقدار معمول و خوردن یک چهارم از تعداد میان وعده ها و شیرینی ها

4- محدودیت نمک : محدودیت متوسط نمک ( 6 گرم نمک) برای درمان فشار خون بالا توصیه شده است. برای دستیابی به کفایت ماده مغذی، سطح دریافتی کافی (AI) سدیم در 1.5